Förskola

Sök bland lekarna
Lekar som kan passa bra för de som går i förskolan. Hjälp mig gärna att ringa in bra lekar eftersom jag är mer van vid vad som fungerar med de barn som är lite äldre!Bokstavsordning A-Ö.
122 lekar hittades.

Ett skepp kommer lastat med gester

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
Precis som i originalversionen av denna lek sitter deltagarna i ring och passar en boll mellan sig. Bollen representerar båten.

När man passar bollen till en deltagare ska man säga "ett skepp kommer lastat med..." och sedan saker som båten har i sin last.

Den som startat en omgång bestämmer vilken bokstav sakerna ska börja på, t.ex "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Nästa i tur som tar emot bollen upprepar det som sagts tidigare och lägger till en egen sak innan bollen passas vidare.

I detta fall "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mandariner".

I denna version visar man dessutom med gester vad lasten innehåller. Med motorcyklar kan man t.ex låtsas hålla i ett styre och dra på med gashandtaget.

Den som passar bollen kan också låta bli att säga högt vad lasten är och bara visa en gest, så får mottagaren gissa vad det kan vara.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat med tema

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.75/12

Beskrivning
Precis som i originalleken passar deltagarna en boll mellan sig och säger "Ett skepp kommer lastat med..." och sedan en last.

Fast denna variant begränsar inte vilken bokstav i alfabetet vad lasten får börja på. Istället väljer den som passar bollen ett tema som lasten har, t.ex "Ett skepp kommer lastat med frukt".

Då måste den som tar emot passningen säga tre saker inom det temat, med exemplet frukt t.ex "Äpplen, bananer och apelsiner".

Så väljs ett nytt tema, man behöver inte upprepa vad de andra har sagt i denna version.

Andra teman kan vara tre saker från bondgården, syaffären, fiskaren.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.08/28

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Farfars byxor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.09/188

Beskrivning
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt;

- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?

Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!

Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av farfars långkalsonger istället! (Eller mormors)

Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle :)

Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Fem leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/17

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En i ringen börjar med att säga talet "1" högt, medsols säger personerna sedan i följd 2, 3, 4, 5. Den som sagt fem får sätta sig ner och är ute ur leken till nästa runda.
Efterföljande person börjar om på 1 och så fortsätter leken, alla "5:or" får sätta sig ner tills det bara är en enda vinnare kvar som står..

Bra lek om man vill förflytta deltagarna en och en till ett annat rum tex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Finn fem fel

Material
  • Diverse föremål
Kategori
Betyg 3.64/422

Beskrivning
Inom ett område ute i naturen, eller längs en slinga deltagarna ska gå, lägger ledaren ut fem saker som inte hör hemma där.
Deltagarna ska enskilt eller i lag försöka skriva ner på en lapp vilka de är.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Fiskarna i havet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.83/23

Beskrivning
I varje hörn på gymnastiksalen har fyra fisksorter vars ett bo. I mitten lurkar den farliga hajen. Och när lekledaren säger tex "Laxarna!" gäller det för alla laxar att springa ur sitt bo ut i gymnastiksalen och sedan återvända tillbaka utan att bli fångade av hajen. Lyckas däremot hajen fånga en lax så blir även denna en haj! Lekledaren kan också säga "Fiskstim!!!" då ska alla fiskar lämna sina bon.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Foto orientering

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.97/32

Beskrivning
Med en kamera (digital eller vanlig) fotograferas lätt igenkännbara platser i förväg. Det räcker kanske med bara en liten detalj från en plats. Det beror helt på vilken svårighetsgrad man vill ha. Sedan preparerar ledaren banan genom att placera ut bilderna vid de fotograferade ställena, en bild ska leda deltagarna vidare till nästa plats genom igenkänning.

Alltså, när deltagaren/gruppen startar får de se en bild vid startlinjen som ska leda dem till kontroll 1 och från kontroll 1 ska bilden där leda vidare till kontroll 2.

Vid varje kontroll kan man t.ex. placera ut en bokstav som vid målet när man samlat in alla bokstäverna ska bilda ett ord. Eller så kan man ha stationer där deltagarna får utföra olika övningar.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/86

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/99

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Garnleken

Material
  • Garnnystan
Kategori
Betyg 3.92/25

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och en person håller ett garnnystan. Personen med garnnystanet håller fast i trådänden och rullar nystanet till någon i ringen, gärna till någon som sitter mitt emot. Personen som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.

Så småningom kommer det att formas som ett spindelnät av garn i ringen där tråden löper från deltagare till deltagare.

Denna lek kan man använda som namnlek antingen genom att man säger namnet på den person man rullar nystanet till eller att den som tar emot det säger sitt namn själv.

Man kan även säga en sak som man tycker om för att få veta lite mer om personen bakom namnet, men det hjälper också till att minnas namnet bättre.

Sedan kan man försöka rulla ihop garnnystanet samma väg som det kom.

Med äldre deltagare kan man försöka räta ut garntråden genom att försöka nysta upp garnnätet utan att någon får släppa taget om tråden!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Gissa ljudet

Material
  • Olika saker som låter
Kategori
Betyg 3.41/10

Beskrivning
En övning vi gjorde i lumpen som kan bli en lek. Deltagarna sitter så att de inte ser lekledaren. Ledaren gör olika ljud och deltagarna ska försöka komma på vad det är som låter. Det kan vara t ex att knacka i bordet, riva sönder papper, klippa i papper, tända en tändsticka, bläddra i en bok, spola vatten med en kran, såga, slå i en spik. Den som fått flest rätt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Godmorgon gomiddag godkväll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/37

Beskrivning
Deltagarna sitter. En person går runt utanför ringen och lägger en sak bakom någon i ringen. Tror man att saken ligger bakom sig får man känna efter med handen. Om saken ligger där plockar man upp det och springer moturs runt ringen så fort man kan, personen utanför ringen springer medurs.

När deltagarna möts på sin språngmarsch runt ringen ska de ta varandra i hand, säga "Godmorgon, gomiddag, godkväll" och sedan fortsätta springa. Den som kommer först fram till luckan i ringen sätter sig, den andre som blir utan plats får nu gå runt ringen och lägga saken bakom en annan deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen, med ljud

Material
  • Ring eller något annat att gömma
  • Trumma
Kategori
Betyg 3.97/27

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.
När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gör si, gör så

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/128

Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.15/20

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hejarklacken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/41

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person får börja med att säga sitt namn, sedan springa ett varv runt ringen och ställa sig på sin plats igen. Resten hejar glatt på den som springer. Om det är Stina som sagt sitt namn så ropar övriga "Heja Stina! Heja Stina!" medan Stina springer tills hon står på sin plats igen. Då är det nästa persons tur.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hitta ljudtvillingen!

Material
  • Ögonbindlar till alla
Kategori
Betyg 3.98/162

Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hjul tagen

Material
  • Snö
Kategori
Betyg 2.67/6

Beskrivning
Om det är mycket snö utomhus och spring i benen går det att leka tagen i snön på detta vis.

Alla deltagarna hjälps först åt att trampa upp en stor cirkel i snön. Från cirkeln trampas sedan även gångar med jämna mellanrum rakt in mot ett nav i mitten så att det liknar ett stort cykelhjul.

Sedan leker alla tagen i snöhjulet. Det är såklart bara tillåtet att springa i de upptrampade gångarna.

En börjar att jaga, när den kullat någon annan deltagare blir det den som jagar.

Leken avslutas bäst med varm choklad. En riktig (h)jul lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 3.05/32

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hur många?

Material
  • Påse
  • Golfbollar
Kategori
Betyg 3.33/3

Beskrivning
En påse som inte är genomskinlig fylls med ett varierande antal golfbollar eller annan sak av liknande typ eller storlek.

Deltagarna får sedan sticka ner händerna i påsen och utan att titta försöka lista ut hur många saker som finns i påsen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Här kommer vi!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/37

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Leker man i en gymnastiksal får ena laget ställa upp sig på ena sidan längs mittlinjen medan andra går till kortändan på andra sidan för att komma ur hörhåll.

För de ska, utan att motståndarlaget hör, bestämma sig för ett yrke som lätt går att dramatisera med rörelser, tex brandman. När alla i laget är överens om ett yrke ställer de sig armkrok på en linje och marscherar mot mittlinjen och ropar "Här kommer vi! Här kommer vi!" tills motståndarlaget ropar "HALT!", "Vilka är ni?!". Då stannar de omedelbart och visar med rörelser vilket yrke
de valt. Motståndarlaget ska försöka gissa vad de ska föreställa. När de gissat rätt får de jaga motståndarna mot deras kortsida och försöka fånga så många
de kan. De som blir fångade blir nu nya medlemmar i det laget istället.

Nästa runda får laget som gissade välja yrke. Så fortsätter man tills alla är medlemmar i samma lag och alla har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hönsepip

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.09/82

Beskrivning
Man sitter i en ring. En person ställer sig i mitten med förbundna ögon, och går sedan och sätter sig i någons knä. Där ska han säga "Hönsepip för mig". Personen vars knä han sitter i ska då säga "pip". Detta i vilket tonläge som helst. Kan personen med förbundna ögon säga vem som pep, blir det den som pep som får stå i mitten. Gissar han fel knuffar personen vars knä han sitter i ut honom i ringen. Sedan är det dags för en nytt knä och ett nytt "pip"!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest