Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
560 lekar hittades.

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Kategori
Betyg 3.06/21

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ordkedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/7

Beskrivning
En deltagare säger ett ord, nästa person i tur säger ett annat ord, men ordet måste ha någon anknytning med det första osv. T.ex:
Katt - Garnnystan - Stickor - Farmor - Bullar - Bagare - Mjöl...

Om någon missar får denne utgå till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tutti Frutti

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.88/31

Beskrivning
I denna lek ska man helst ha en whiteboard, men det går även bra utan. Deltagarna kan jobba självständigt eller två och två. Alla deltagare ska ha penna och papper, bortsett från om man är två då man delar. Man utser en "lekledare" som får förslag från deltagarna om olika kategorier. Ex. att deltagarna säger:

Land
Stad
Flicknamn
Djur
Sporter
Bilmärken
Blommor

Lekledaren skriver upp de olika kategorierna på whitboarden sammtidigt som deltagarna skriver upp det på sina papper. Lekledaren säger sedan en bokstav (och skriver upp det på tavlan). Ex bokstaven B
Då skriver deltagarna ett land på B (Bulgarien) och en stad på B (Båstad) osv.

Detta går på tid ex. 1 minut. Om någon av deltagarna blir färdig före den bestämda tiden ropar den "Tutti Frutti!" och alla lägger då ifrån sig sina pennor.
Lekledaren går igenom alla svaren, om det är någon fler än en person som skrivit ex. Bulgarien så får de ett poäng var men om man är ensam om svaret får man två poäng.

Sedan efter att man kört några gånger så räknar man sina poäng och korar en vinnare! Hur kul som helst!

Bidrag från:
Marie Ahlin
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ja - Nej

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/21

Beskrivning
Ledaren frågar deltagarna frågor som enkelt skulle kunna besvaras med Ja eller Nej. Problemet är att det i denna leken är förbjudet att svara just Ja eller Nej. Det är inte heller tillåtet att tveka för länge. Råkar en deltagare svara Ja eller Nej eller tvekar är denna ute ur leken och får vara med nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hänga gubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
En deltagare får tyst för sig själv fundera fram ett ord, vilket som helst. Sedan går deltagaren fram till en whiteboard tavla eller något annat det går att skriva på så att övriga deltagare kan se. Låt säga att ordet som deltagaren tänker på är "Lekarkivet". Då ritar man tio korta streck på tavlan, ett streck för varje bokstav i "Lekarkivet".
Sedan får övriga deltagare, en och en i ordning, gissa vilka bokstäver som ingår i ordet.
Om en deltagare gissar på bokstaven "A", som ju finns i "Lek A rkivet", skriver man "A" på det fjärde strecket. Men om en deltagare gissar på bokstaven "Q", som inte finns i ordet, skriver man "Q" vid sidan av strecken. Antalet felgissningar är begränsade.

För varje felaktig gissning ritar man till en detalj enligt bilden till höger. Vilket skulle ge 11 felgissningar,
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tjugo frågor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/8

Beskrivning
Ledaren tänker tyst för sig själv på en känd personlighet. Övriga deltagare har sedan tjugo frågor på sig att komma fram till vilken person ledaren tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej t.ex. "Är det en kvinna?" eller "Är det en skådespelare?". Om en deltagare tror sig veta vem ledaren tänker på får deltagaren räcka upp handen och gissa, t.ex. "Är du Kalle Anka?". Är det fel fortsätter leken, men är det rätt får deltagaren som gissade korrekt bli den som får fundera ut en känd person till nästa omgång. Lyckas deltagarna inte komma fram till rätt person efter 20 frågor har dom förlorat. Tänk på att även gissningar på en person räknas som en fråga så gissa inte rakt ut i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilket år?

Material
  • Årtal
Kategori
Betyg 3.69/102

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.

Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationshets

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/16

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Minuten

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.57/51

Beskrivning
Här gäller det för deltagarna att utan klocka gissa när en minut har gått. Antingen genom att bara räcka upp handen när man tror en minut passerat från en given signal. Eller så får man röra sig fritt och sedan ställa sig på en speciell plats, t.ex i en ring, när man tror minuten gått.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Slalom tunnelbollstafett

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 2.51/18

Beskrivning
I vanlig tunnelbollstafett står deltagarna på led med benen brett isär och bollen rullas längs golvet mellan fötterna. Den som står sist i ledet samlar upp bollen, springer och ställer sig först och rullar bollen igen.

I denna variant samlar siste man upp bollen, men istället för att springa förbi alla i ledet så måste man springa slalom, sicksack mellan sina lagkompisar innan han ställer sig först igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tunnelbollstafett med skutt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.07/13

Beskrivning
Precis som i vanlig tunnelbollstafett står deltagarna på led med benen brett isär och bollen rullas längs golvet mellan fötterna. Den som står sist i ledet samlar upp bollen, springer och ställer sig först och rullar bollen igen.

I den här varianten så händer dock följande. När sisteman samlat upp bollen, lägger övriga lagkompisar sig raklånga på magen så att sisteman får skutta över alla för att kunna ställa sig först. När han är först i ledet reser övriga sig upp och ställer sig med fötterna brett isär igen.

Så fortsätter man tills den som stod först åter är först i ledet igen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pomperipossa

Material
  • Filt
  • Käpp
Kategori
Betyg 3.64/89

Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.

Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.

En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Röra leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/10

Beskrivning
Ledaren säger till deltagarna att "Röra trä!". Då ska alla lägga handen på något av trä. Om ledaren säger "Röra sten" måste alla nudda vid något av sten "Röra rött!" = något rött osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.00/17

Beskrivning
Leken förbereds genom stolar ställs i två rader med ryggstöden mot varandra. Man har en stol mindre än vad det är deltagare. Deltagarna ställer sig i en cirkel runt stolraden. Ledaren sätter sedan igång musik på en CD spelare. Sålänge musiken spelar går deltagarna runt stolarna medurs. Men när ledaren stannar musiken gäller det att hinna sätta sig på en tom stol snabbt så att man inte blir utan plats. Den som blir utan plats är ute ur leken.

En stol tas bort och leken börjar om. Så fortsätter man tills dess att det är en ensam vinnare som sitter på den enda kvarvarande stolen!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.21/24

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Familjen Olsson

Material
  • Saga
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.02/139

Beskrivning
Börja med att skriva ihop en liten saga om en familj med olika karaktärer som ska ut på äventyr. Det kan vara mamma, pappa, storebror, lillasyster, mormor, morfar, farmor, farfar, hunden, katten och så vidare. Se till att karaktärerna nämns ofta bara! De kan vara på väg till stranden, zoo eller något annat spännande.

Dela sedan in deltagarna i lag så att alla i laget kan få en karaktär. En är mamman i familjen och en är pappan hela vägen ner till hund och katt. Lagen sitter på stolar i led brevid varandra i ordning, från mamma till katt.

Ledaren börjar sedan läsa sagan om familjen. "Det var en gång en PAPPA..." När ordet pappa läses upp ska papporna i alla lagen snabbt springa ett varv runt sitt lag och ställa sig på sin plats igen. Den som kommer först till sin plats vinner ett poäng till sitt lag. Sedan fortsätter ledaren att läsa sagan tills en av karaktärerna nämns igen som då också ska springa runt sitt lag.

För extra kaos kan man lägga in meningen "hela familjen" då ska ALLA springa!

Förslag på saga för sju personer, (tack till Pia)
Familjen går på cirkus (uppdaterad)

Det var en helt vanlig söndag. PAPPA satt och läste tidningen. MAMMA var i köket tillsammans med KALLE och lagade mat eftersom det var hennes tur då PAPPA lagat maten dagen innan med LISA och MAMMA hade redan hunnit läsa tidningen undertiden PAPPA rensat fisken MAMMA fångat. HUNDEN låg på golvet och slöade och drömde om alla godsaker FARMOR och FARFAR brukade bjuda på. Då kom BARNEN in och ropade:
"Det är cirkus i stan, kan vi inte gå dit?" sa LISA.
"Nej", sa PAPPA.
"Jo, det kan vi väl få?", sa KALLE.
"De har stora HUNDAR och elefanter som uppträder", sa MAMMA.
"Åh! Det kan vi väl?" bad KALLE och LISA.
"Vi kan ta FARMOR OCH FARFAR med oss", sa MAMMA.
"Okej då, vi åker väl", sa PAPPA.
"Oh, jaa!" ropade BARNEN och HUNDEN skällde och viftade på svansen.
De var ju inte varje dag som FAMILJEN gick på cirkus.

När FAMILJEN ätit färdigt gick de till FARMOR och FARFAR och frågade om de ville följa med på cirkus.
"Ja, de vill vi gärna", sa FARFAR.
"Så trevligt! Finns det några elefanter där?", frågade FARMOR.
"Flera stycken. HUNDAR också" svarde PAPPA.
Så traskade hela FAMILJEN till cirkusen. FARFAR och FARMOR bjöd hela FAMILJEN. KALLE tyckte att det skulle bli jättekul och det tyckte MAMMA och PAPPA och LISA med.
Det blev verkligen en lyckad eftermiddag på cirkusen och när alla kommit hem bjöd MAMMA på saft och HUNDEN fick ett gott ben av PAPPA. Hela FAMILJEN tyckte att det hade varit en riktigt rolig dag.

En saga till:

Familjen på utflykt,

Det var en gång en pojke som hette PER. Han hade en lillasyster som hette LISA. PER och LISA bodde i ett hus i staden med sin MAMMA som var lärare och sin PAPPA som var skomakare. Deras bästa vän bästa vän var en liten hund som hette TIM.
I våningen ovanför bodde MORMOR och MORFAR.

En dag beslöt HELA FAMILJEN att de skulle åka till stranden och bada. Då vill jag ha med min simdyna sa LISA, javisst sa MAMMA så kan du träna på att simma. PER, ropade PAPPA, vi kan ju ta med fotbollen så kan vi spela fotboll med MORFAR.
Jag tar med en bra bok sa MORMOR. MORMOR tyckte inte om att spela boll men det gjorde MORFAR gärna. Vid dörren satt HUNDEN TIM och viftade vilt med svansen för han förstod att HELA FAMILJEN var på väg ut.

När vi kommer till stranden vill jag ha glass, sa LISA. Jag med sa PER. Nåja, det tror jag nog HELA FAMILJEN vill ha sa PAPPA. Vi kan ju ta min bil sa MORFAR, den är störst. Där kan HELA FAMILJEN få plats. Det var en bra idé sa MAMMA, MORMOR och PAPPA höll med. Får TIM också plats? frågade PER Jadå, svarade MORFAR. Vilken tur sa LISA. Ja, sa MAMMA, det blir ju roligast om HELA FAMILJEN kan följa med!

Läs eller lämna kommentarer (6)

Arken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.49/8

Beskrivning
Alla deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren utser en person att sitta mitt i ringen. Denna får kura ihop sig och blunda och sedan säga ett djur, t.ex lejon. Ledaren pekar tyst ut någon av de som sitter i ringen som får låta som ett lejon. Då gäller det för personen i mitten att gissa vem av kompisarna det är som låter!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad ligger i lådan?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/6

Beskrivning
När man köpt något ömtåligt som kommer fraktat i en stor kartong brukar det oftast finnas förpackningsmaterial av frigolit ungefär stora som ostbågar i. Om man tar och klipper ett runt hål i kartongen så att man kan sträcka in en arm i den har man möjlighet att göra följande roliga aktivitet.

Ta ett urval av olika saker och lägg i lådan tillsammans med förpackningsmaterialet. Förslut lådan och låt deltagarna sträcka in handen och leta efter sakerna. Det gäller att hitta saken och beskriva vad det är. Inte plocka ut dem! En poäng för rätt svar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Strutboll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/26

Beskrivning
Fungerar som vanlig fotboll men alla deltagare har fått vars en strut som täcker hela ansiktet. Det ska finnas en öppning i den spetsiga ändan på struten som man kan se ut genom. Struten kan man tillverka i papper och fästa ett snöre som man kan knyta i nacken så att den stannar kvar när man spelar.

Struten kommer att göra det aningens svårare att spela fotboll eftersom siktet blir väldigt begränsad. Det går givetvis att spela en mot en, då räcker det ju med två strutar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Halli hallå!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.74/39

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp på en lång rad utom en. Den personen får en tennisboll och ska tänka ut en ordfråga som innehåller t.ex namnet på en frukt, ett djur eller en stad. Vi säger att ordet är apelsin. När frågan är klar ställer sig personen mitt emot försteman i raden. Passar bollen till denne och ställer frågan, "Vilken frukt på A tänker jag på?". Personen passar tillbaka bollen till frågaren och svarar kanske "Ananas?". Fel! Då går man vidare till nästa person, passar bollen och ställer samma fråga. Om man då får rätt svar när bollen passas tillbaka slänger frågaren upp bollen högt i luften och ropar "Halli Hallå!". Den som svarade rätt ska fånga bollen snabbt och sedan ropa "Stopp!". Då stannar frågeställaren och vänder sig om och formar sina armar till en stor cirkel framför kroppen, likt en basketkorg. Den som fångat bollen får ta fem jättekliv fram och försöka kasta bollen genom ringen. Lyckas man blir man ny frågare, annars får man ställa sig sist i ledet.
Läs eller lämna kommentarer (9)

Skottkärran

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.46/11

Beskrivning
Eller "rullebören" som vi säger här nere i Skåne!

Deltagarna delas upp två och två. Den som ska vara skottkärran lägger sig raklång på golvet och föraren tar tag i skottkärrans ben och lyfter så att kärran kan resa sig på raka armar (lättast blir det om man lyfter ovanför knäna). Sedan kan skottkärran köras runt längs en bana. Byt uppgift!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fiskedamm

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.29/7

Beskrivning
Spänn upp en filt eller ett lakan över en dörröppning så att det täcker nästan hela öppningen utom allra längst upp. Uppe i luckan ska deltagarna kunna sticka in ett metspö med en krok på. Bakom filten sitter en person och hänger överraskningar på kroken till alla fiskare. Kanske en godispåse, en frukt eller någon rolig sak!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Poängburkar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.64/136

Beskrivning
Ta några tomma konservburkar eller liknande och ställ upp på en rak. En bit därifrån dras ett streck. Det gäller för deltagarna att pricka ner burkarna med tennisbollar. I varje burk finns det en lapp på med en poängsiffra. Någon burk kan vara tom. När alla tennisbollar är kastade lägger man ihop hur många poäng man fått. En aktivitet man kan göra många varianter på. Jag var med om den för första gången när vi var ute på en hajk med scouterna, temat var Monopolspelet och denna aktivitet var aktiehandel. Först hade man en för-aktivitet där man fick tjäna ihop till bollar att kasta.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fiskedammen 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.50/8

Beskrivning
Ordna ett metspö med krok och tillverka några fiskar man kan fånga. Det behöver bara vara något enkelt som en pappers eller kartongfiskar med en ögla på. Eller om man vill vara riktigt avancerad, istället för krok använder man en magnet. Fiskarna lägger man ut i en damm som kan markeras med hjälp av hopprep eller steck i sanden. Det gäller för deltagarna att antingen fiska upp så många fiskar de kan på tid eller hitta meddelanden på undersidan av fisken. Varje fisk kan också ha ett poängvärde som man kan lägga ihop.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest