Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarBokstavsordning A-Ö.
560 lekar hittades.

Godis stafett

Material
  • Lakritssnöre
Kategori
Betyg 3.62/133

Beskrivning
Med händerna bakom ryggen ska deltagarna tävla i att äta upp en lakritsrem snabbast. Denna lek fungerar även som stafett med lag. Vill man göra en Lady och Lufsen kan man tävla två och två!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Godmorgon gomiddag godkväll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/37

Beskrivning
Deltagarna sitter. En person går runt utanför ringen och lägger en sak bakom någon i ringen. Tror man att saken ligger bakom sig får man känna efter med handen. Om saken ligger där plockar man upp det och springer moturs runt ringen så fort man kan, personen utanför ringen springer medurs.

När deltagarna möts på sin språngmarsch runt ringen ska de ta varandra i hand, säga "Godmorgon, gomiddag, godkväll" och sedan fortsätta springa. Den som kommer först fram till luckan i ringen sätter sig, den andre som blir utan plats får nu gå runt ringen och lägga saken bakom en annan deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.35/26

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Grevinnan och betjänten

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.80/82

Beskrivning
Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gränsbrännboll

Material
  • Mjukboll
  • Gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 3.89/82

Beskrivning
Även kallad spökboll. Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Gympasalen delas upp i två stora planhalvor, avgränsade med en mittlinje. Dessutom ska det finnas två smala remsor, längs kortsidorna av de stora områdena. Lagen tar vars en planhalva i besittning och utser ett "spöke" som skickas över till den smala remsan bakom motståndarlaget.
Det går att dela av spelplanen medhjälp av gymnastikbänkar.

Ledaren släpper in en mjukboll på planen och spelet kan börja. Målet är att träffa motståndarnas spelare genom att kasta bollen på dem (dock inte spökena i de smala områdena!). Blir man träffad är man bränd och får snabbt springa över till "spökremsan". Bollen måste träffa utan att studsat i marken eller väggen för att gälla som bränning. Träffar i huvudet gills inte. Den som blir bränd först i varje lag byter plats med "spöket" men alla brända därefter stannar kvar i "spökremsan".

Spökenas uppgift är att hjälpa kompisarna som är kvar på planen genom att snappa upp bollar som rullar genom motståndarnas planhalva. Spökena får också försöka träffa motståndare med bollen, det går att passa bollen över till ett spöke som har bättre läge att träffa en motståndare. De lag som först lyckas göra alla motståndarna till spöken har vunnit.

Man kan variera leken genom att göra det tillåtet att skydda sig med händerna (lättare) eller släppa in fler bollar på plan (svårare).

Det går även att minska på spelytan för att få upp tempot i spelet! Lättast att göra om man använder bänkar som avgränsare.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gurkförflyttning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.76/55

Beskrivning
Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en gurka som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast gurkan mellan knäna och lämna över den till nästa persons knän.

Om gurkan trillar i golvet straffas laget med att gurkan får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig. Extra rolig blir den här leken om personerna i lagen är olika långa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gympa bingo

Material
  • Blandade gymnastikredskap
  • Bingobrickor
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.86/29

Beskrivning
Grundprincipen här är vanligt bingospel. Ledaren förbereder bingobrickor till deltagarna enligt klassisk modell. Sedan riggas gymnastiksalen med massor av olika övningar, allt från skjuta basket, studsa boll, gå balans, hoppa på ett ben, ju fler övningar desto roligare! Stället där en övning är markeras med en vanlig kon. Under konen ligger ett papper med en beskrivning av vad det är för övning (tex studsa basketboll tio gånger) samt ett bingo nummer.

Deltagarna kan med fördel delas in i grupper, varje grupp får en bingobricka och en penna. Grupperna ställer sig vid en övning och väntar på start. När signalen lyder lyfter dom på konen, kollar vad dom ska göra, gör övningen och kryssar numret på sin bingobricka.

Ibland kanske dom kommer till en övning vars nummer inte finns på just deras bricka men då MÅSTE de ändå göra hela övningen! Inget fusk!

När en grupp fått en full bingorad ropar dom BINGO! Sen fortsätter man med två bingorader (lodrät - vågrät) och tillsist helbricka. Urkul!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen, med ljud

Material
  • Ring eller något annat att gömma
  • Trumma
Kategori
Betyg 3.93/26

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.
När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gör si, gör så

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/128

Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.15/20

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hajen!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Ett antal rockringar läggs ut på golvet. Rockringarna är öar i havet, och i havet simmar en haj. Ledaren spelar glad musik från en CD spelare, när musiken spelar får alla röra sig fritt över golvet. När musiken stannar gäller det att snabbt ställa sig i en rockring annars kan man bli tagen av hajen!

När alla ställt sig i en ring sätts musiken igång igen. Medans musiken spelar passar ledaren på att plocka bort en av ringarna. Så när musiken stannas denna gång blir det svårare att få plats i en ring. Nästa gång musiken stannar tas ännu en ring bort osv.

De som blir tagna av hajen får antingen sitta vid sidan av till nästa omgång eller också bli hajar. Om man vill behövs det ingen haj. Leken är utmanande nog utan den.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Halli hallå!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.74/39

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp på en lång rad utom en. Den personen får en tennisboll och ska tänka ut en ordfråga som innehåller t.ex namnet på en frukt, ett djur eller en stad. Vi säger att ordet är apelsin. När frågan är klar ställer sig personen mitt emot försteman i raden. Passar bollen till denne och ställer frågan, "Vilken frukt på A tänker jag på?". Personen passar tillbaka bollen till frågaren och svarar kanske "Ananas?". Fel! Då går man vidare till nästa person, passar bollen och ställer samma fråga. Om man då får rätt svar när bollen passas tillbaka slänger frågaren upp bollen högt i luften och ropar "Halli Hallå!". Den som svarade rätt ska fånga bollen snabbt och sedan ropa "Stopp!". Då stannar frågeställaren och vänder sig om och formar sina armar till en stor cirkel framför kroppen, likt en basketkorg. Den som fångat bollen får ta fem jättekliv fram och försöka kasta bollen genom ringen. Lyckas man blir man ny frågare, annars får man ställa sig sist i ledet.
Läs eller lämna kommentarer (9)

Hanois torn

Material
  • Rutsystem
  • Klossar i olika storlekar
Kategori
Betyg 3.46/13

Beskrivning
Bygg eller rita tre sammanhängande lika stora rutor. Är man utomhus kan man använda två längre pinnar med fyra kortare som tvärpinnar, så att det liknar en stege. Inomhus kan man rita på papper.

I den första rutan placeras tre klossar av olika storlek ovanpå varandra så att de bildar ett torn med storleksordning störst underst. Ute i skogen kan man t.ex lägga ett stor löv i botten, sedan ett mellanstort och överst ett litet.

Sedan gäller det att återskapa tornet enligt samma ordning i sista rutan genom att flytta klossarna mellan rutorna med så få flytt som möjligt. Men man får aldrig placera ett större föremål ovanpå ett mindre.

Det går alltid att lägga en kloss i en tom ruta och en mindre kloss på en större - men aldrig en större kloss på en mindre.

Vill man göra utmaningen svårare kan man använda 4 klossar eller fler.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hejarklacken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/41

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person får börja med att säga sitt namn, sedan springa ett varv runt ringen och ställa sig på sin plats igen. Resten hejar glatt på den som springer. Om det är Stina som sagt sitt namn så ropar övriga "Heja Stina! Heja Stina!" medan Stina springer tills hon står på sin plats igen. Då är det nästa persons tur.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hela havet stormar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/25

Beskrivning
En lek som kräver tillgång till musik. På golvet i gymnastiksalen läggs ett lagom antal rockringar så att lekens alla deltagare utan bekymmer kan få plats i någon. En person kan utses som tagare. När musiken spelar rör man sig fritt över golvet, när musiken slutar gäller det att hitta en ledig plats i någon rockring. Personen som tar kan föröka ta de som inte hittat plats.

Samma typ av lek kan göras med stolar/pallar. Antalet stolar är en mindre än antal deltagare. När musiken stannar ska man sätta sig på en tom stol. Blir man utan är man utslagen. Efter varje gång minskas antalet stolar med en tills det bara är en person kvar som har sittplats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.00/17

Beskrivning
Leken förbereds genom stolar ställs i två rader med ryggstöden mot varandra. Man har en stol mindre än vad det är deltagare. Deltagarna ställer sig i en cirkel runt stolraden. Ledaren sätter sedan igång musik på en CD spelare. Sålänge musiken spelar går deltagarna runt stolarna medurs. Men när ledaren stannar musiken gäller det att hinna sätta sig på en tom stol snabbt så att man inte blir utan plats. Den som blir utan plats är ute ur leken.

En stol tas bort och leken börjar om. Så fortsätter man tills dess att det är en ensam vinnare som sitter på den enda kvarvarande stolen!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Hela havet stormar i par

Material
  • Stolar
  • Snöre
  • Musik
Kategori
Betyg 3.83/6

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Skillnaden i parvarianten är att man blir ihopsatt två och två med ett snöre eller liknande. Så det blir en samarbetsövning också! Den ene sätter sig på stolen och partnen i knät när musiken stannas.
Bidrag från:
Maria Tatu Robertson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hela havet stormar ännu mer!

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
Till den här leken behöver man lika många stolar eller pallar som det finns deltagare med i leken. Alla deltagare har varsin stol och placerar sig huller om buller över hela golvet. Alla deltagare utom en sätter sig på en stol. Den som inte sitter går en bit bort från den lediga stolen.

Sedan ska den stående deltagaren försöka sätta sig på en ledig stol men de övriga deltagarna gör detta svårt genom att hela tiden byta platser så fort det blir en ledig stol nära.
När deltagaren utan stol lyckas sätta sig får någon annan ta över.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar, lite annorlunda

Material
  • Stabila stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 3.89/54

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Hemlig befriare

Material
Kategori
Betyg 3.74/19

Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.
Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hinderhoppgatlopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/13

Beskrivning
Deltagarna sätter sig på marken, två och två mot varandra med utsträckta ben, så att fotsulorna rör vid varandra.
Det måste vara ett jämnt antal deltagare.

Paren sitter på linje med någon meters mellanrum mellan varje par. På så vis bildar deltagarna som en gata med korsliggande "benhinder". Paren numreras från 1 i ordning. Leken börjar med att ledaren säger ett nummer, t.ex. "7".

Det sjunde paret reser sig då genast upp och springer "gatan" ner, hoppandes över benen. När de nått slutet springer de tillbaka på vars en sida bakom ryggarna längs alla paren (längs "utsidan" ) så fort de kan.
När de löpt hela vägen förbi alla par vänder de tillbaka in på "gatan" och hoppar över så många ben de behöver för att komma tillbaka till sin utgångsplats, då sätter de sig ner igen.

Den som kom först tillbaka till sin plats vann rundan. Lekledaren ropar ut ett nytt nummer så fortsätter man tills ingen orkar mer!

Det går även att låta flera par springa samtidigt
för att få ett högre tempo i leken, men se upp så ingen ställer sig upp mitt framför några som kommer springande!

Läs eller lämna kommentarer (1)

Hitta handen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.

När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta ljudtvillingen!

Material
  • Ögonbindlar till alla
Kategori
Betyg 3.98/162

Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest