Klassrumslekar

Lekar för klassrumssammanhang.
I betygsordning bäst först.
137 lekar hittades.

Räknestafett

Material
  • Tärningar
  • Saker att hämta
  • Ev. lådor att samla saker i
Typ
Betyg 3.13/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer sig på led längs en startlinje. Försteman i varje lag led har en tärning som slås på en startsignal. Några meter framför lagen finns en låda full med någonting att hämta, t.ex. kottar eller liknande.

Personen som slog tärningen ska springa fram till lådan och hämta så många kottar till sitt lag som tärningen visar och sedan ställa sig sist i ledet. Nästa person i ledet får då slå tärningen och göra samma sak och så vidare tills det inte finns fler kottar i lådan.

Då räknar lagen ihop hur många kottar man fått ihop totalt. Det lag med flest kottar vinner förstås stafetten!

Beroende på var man leker kan man börja med att alla hjälps åt att samla ihop saker som kan läggas i hämtlådan. Det behöver givetvis inte vara kottar utan kan vara vad som helst. Kastanjer, stenar, pinnar eller annat.

Vid ett tillfälle gjorde jag denna stafett på lekplatsens hinderbana vilket gjorde utmaningen lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Typ
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Djurleken

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.00/3

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Typ
Betyg 3.00/2

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Typ
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

[ Gå till leken ]

Kluriga pinnar

Material
  • Pinnar
Typ
Betyg 3.00/10

Beskrivning
Två tävlande har mellan sig lagt ut tjugo stycken pinnar. Pinnarna kan vara i storlek som blyertspennor.

En deltagare inleder leken genom att plocka upp en, två eller tre pinnar från samlingen i mitten. Sedan går turen över och den andra får i sin tur också plocka upp max tre pinnar.

Så fortsätter man tills det inte är några pinnar kvar och den som plockar upp den sista pinnen är vinnaren!

Ett enkelt men kul matte strategispel som passar utmärkt om man är utomhus med en grupp och vill ha något att göra. Gruppen delas in i par som får börja leta upp tjugo pinnar var. Sedan möts man i paret. De som vinner stanna kvar vid "brädet" och de som förlorar får byta platser.

Går förstås även att spela inomhus med klossar eller pärlor.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.92/12

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Typ
Betyg 2.91/11

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!

Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Ska vi leka?

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.80/10

Beskrivning
Det här är en lek, eller övning, som kan visa att det alltid är mycket roligare att vara med och göra saker än att sitta och säga nej till allt.

Deltagarna delar upp sig i par och den ena i paret börjar ge förslag på saker de kan göra. Det kan vara hoppa på ett ben, vissla, klappa händerna, klättra berg eller vad som helst. Den andra svarar nej till alla förslag. Efter en stund byter man så att den andra i paret får komma med förslagen.

Sedan gör man samma sak en gång till, men då måste man svara ja till alla förslag och utföra dem! Då gäller det förstås att det handlar om rimliga förslag.

En enkel men mycket rolig övning! Det går även att arbeta i större grupper och skiftas om att komma med förslag i turordning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Typ
Betyg 2.78/9

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Samurajen

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.76/16

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Vykortsleken

Material
  • Vykort
Typ
Betyg 1.67/3

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Kategorier


Tipsa gärna om nya lekar!

Sök på lekarkivet

Vikten av lek

"Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper." LGR11 - kapitel 1

Hur man kan dela in lag

Bakom tangentbordet

Twitter // Facebook