¨

Klassrumslekar

Lekar för klassrumssammanhang.
I betygsordning bäst först.
138 lekar hittades.

Djurleken

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.00/3

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Typ
Betyg 3.00/2

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Typ
Betyg 3.00/2

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.00/15

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Svensson, Svensson!

Material
  • Pall
Typ
Betyg 3.00/12

Beskrivning
Deltagarna ställer sig två och två i en ring. En deltagare är själv och står mitt i ringen på en pall. Personen som står i mitten ska tala om för de andra hur de ska stå. T.ex. rygg mot rygg, knä mot fot, ända mot ända o.s.v. Men om personen i mitten istället säger "Svensson, Svensson!" ska alla hitta en ny partner, även utroparen i mitten. Den som blir själv får ställa sig på pallen i mitten.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Ska vi leka?

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Det här är en lek, eller övning, som kan visa att det alltid är mycket roligare att vara med och göra saker än att sitta och säga nej till allt.

Deltagarna delar upp sig i par och den ena i paret börjar ge förslag på saker de kan göra. Det kan vara hoppa på ett ben, vissla, klappa händerna, klättra berg eller vad som helst. Den andra svarar nej till alla förslag. Efter en stund byter man så att den andra i paret får komma med förslagen.

Sedan gör man samma sak en gång till, men då måste man svara ja till alla förslag och utföra dem! Då gäller det förstås att det handlar om rimliga förslag.

En enkel men mycket rolig övning! Det går även att arbeta i större grupper och skiftas om att komma med förslag i turordning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Typ
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

[ Gå till leken ]

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Typ
Betyg 3.00/10

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Typ
Betyg 2.80/10

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Panelen

Material
  • Frågor
  • Sex stolar
  • tärning
Typ
Betyg 2.75/4

Beskrivning
Lekledaren gör i ordning en uppsättning med frågor. Sex stycken stolar ställs i linje och numreras från ett till sex.

Deltagarna samlas framför stolarna och inleder leken med 30 startpoäng.

Ledaren börjar läsa en fråga, de som tror sig kunna svaret försöker sätta sig snabbt på en ledig stol.

När alla sex stolar är upptagna slår ledaren en tärning, den deltagare som sitter på stolen med det nummer tärningen visar får chans att svara. Är svaret rätt lägger deltagaren tio nya poäng till sin poängsumma, är svaret fel dras tio poäng av.

Den med flest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Typ
Betyg 2.75/12

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Samurajen

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.62/18

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Vykortsleken

Material
  • Vykort
Typ
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Kategorier

Sök på lekarkivet

Bli medlem

Hur man kan dela in lag

Bakom tangentbordet

Vikten av lek

"Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper." LGR11 - kapitel 1

Spelschema

Innebandy, fotbolls eller annan turnering på gång?
4-lagsturnering
5-lagsturnering
6-lagsturnering

Twitter // Facebook