Samarbetslekar

Sök bland lekarna
Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.Bokstavsordning Ö-A.
174 lekar hittades.

Hela havet stormar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/25

Beskrivning
En lek som kräver tillgång till musik. På golvet i gymnastiksalen läggs ett lagom antal rockringar så att lekens alla deltagare utan bekymmer kan få plats i någon. En person kan utses som tagare. När musiken spelar rör man sig fritt över golvet, när musiken slutar gäller det att hitta en ledig plats i någon rockring. Personen som tar kan föröka ta de som inte hittat plats.

Samma typ av lek kan göras med stolar/pallar. Antalet stolar är en mindre än antal deltagare. När musiken stannar ska man sätta sig på en tom stol. Blir man utan är man utslagen. Efter varje gång minskas antalet stolar med en tills det bara är en person kvar som har sittplats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hajen!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Ett antal rockringar läggs ut på golvet. Rockringarna är öar i havet, och i havet simmar en haj. Ledaren spelar glad musik från en CD spelare, när musiken spelar får alla röra sig fritt över golvet. När musiken stannar gäller det att snabbt ställa sig i en rockring annars kan man bli tagen av hajen!

När alla ställt sig i en ring sätts musiken igång igen. Medans musiken spelar passar ledaren på att plocka bort en av ringarna. Så när musiken stannas denna gång blir det svårare att få plats i en ring. Nästa gång musiken stannar tas ännu en ring bort osv.

De som blir tagna av hajen får antingen sitta vid sidan av till nästa omgång eller också bli hajar. Om man vill behövs det ingen haj. Leken är utmanande nog utan den.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.15/20

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gympa bingo

Material
  • Blandade gymnastikredskap
  • Bingobrickor
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.86/29

Beskrivning
Grundprincipen här är vanligt bingospel. Ledaren förbereder bingobrickor till deltagarna enligt klassisk modell. Sedan riggas gymnastiksalen med massor av olika övningar, allt från skjuta basket, studsa boll, gå balans, hoppa på ett ben, ju fler övningar desto roligare! Stället där en övning är markeras med en vanlig kon. Under konen ligger ett papper med en beskrivning av vad det är för övning (tex studsa basketboll tio gånger) samt ett bingo nummer.

Deltagarna kan med fördel delas in i grupper, varje grupp får en bingobricka och en penna. Grupperna ställer sig vid en övning och väntar på start. När signalen lyder lyfter dom på konen, kollar vad dom ska göra, gör övningen och kryssar numret på sin bingobricka.

Ibland kanske dom kommer till en övning vars nummer inte finns på just deras bricka men då MÅSTE de ändå göra hela övningen! Inget fusk!

När en grupp fått en full bingorad ropar dom BINGO! Sen fortsätter man med två bingorader (lodrät - vågrät) och tillsist helbricka. Urkul!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gurkförflyttning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.76/55

Beskrivning
Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en gurka som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast gurkan mellan knäna och lämna över den till nästa persons knän.

Om gurkan trillar i golvet straffas laget med att gurkan får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig. Extra rolig blir den här leken om personerna i lagen är olika långa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Grevinnan och betjänten

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.80/82

Beskrivning
Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.35/26

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gnistan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/19

Beskrivning
Fungerar som Vroom fast i stället för att säga "Vroom" håller man varandra i händerna i ring och skickar en handtryckning vidare runt i ringen. Två handtryck byter håll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gladiatorboll

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Plintar
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Tidtagare
Kategori
Betyg 4.04/80

Beskrivning
Börja med att placera två bänkar brevid varandra vid kortsidan av gympasalen. Sätt sedan ut två plintar längst med långsidan, i mitten av
gympasalen (En plint på varje sida av salen). Tänk på att inte placera plintarna för nära väggarna för barnen ska kunna springa både mellan plintarna som på utsidan.
Kasta sedan ut många ärtpåsar vid den kortsida av hallen där bänkarna inte står. Sen slänger man ut så många mjukbollar man känner för (jag använder rätt många).

Dela in barnen i två lag.

Ena laget (utmanarna) ställer sig i två led bakom bänkarna vid korsidan av hallen. Deras uppgift är att personerna först i leden ska springa från ena kortsidan till den andra för att hämta en ärtpåse och ta med sig den utan
att bli träffad av "Gladiatorernas" bollar. Blir man träffad så lämnar man tillbaka ärtpåsen, om man har någon och ställer sig sist i det led man just lämnat. Nästa person får inte börja springa förrän den som redan springer har kommit tillbaka bakom bänken.

Det andra laget (Gladiatorerna) ska ha en personen på varje plint som har i uppgift att kasta bollar på de utmanare som försöker ta sig förbi för att
hämta en ärtpåse. Eftersom det bara är en person åt gången på plintarna så har de andra Gladiatorerna i uppgift att hämta bollar åt de som sitter på plintarna.
Byt Gladiator som sitter på plinten ganska ofta, jag brukar blåsa i pipan efter 30 sekunder, då hoppar de på plintarna snabbt ner och någon ny hoppar upp, men leken stannar inte för att Gladiatorerna byter plats på plinten så det gäller att byta snabbt.

Efter ca 5 minuter så byter lagen plats så att Utmanarna blir Gladiatorer och vice versa. Det lag som fick flest ärtpåsar vann.

Man kan göra en hel del ändringar på den här leken om man vill t.ex så kan barnen få vara fri på händerna för att kunna skydda sig, man kan ställa ut skydd att gömma sig bakom m.m.
Bidrag från:
Mikael Fredriksson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Garnleken

Material
  • Garnnystan
Kategori
Betyg 3.92/25

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och en person håller ett garnnystan. Personen med garnnystanet håller fast i trådänden och rullar nystanet till någon i ringen, gärna till någon som sitter mitt emot. Personen som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.

Så småningom kommer det att formas som ett spindelnät av garn i ringen där tråden löper från deltagare till deltagare.

Denna lek kan man använda som namnlek antingen genom att man säger namnet på den person man rullar nystanet till eller att den som tar emot det säger sitt namn själv.

Man kan även säga en sak som man tycker om för att få veta lite mer om personen bakom namnet, men det hjälper också till att minnas namnet bättre.

Sedan kan man försöka rulla ihop garnnystanet samma väg som det kom.

Med äldre deltagare kan man försöka räta ut garntråden genom att försöka nysta upp garnnätet utan att någon får släppa taget om tråden!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/98

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.07/39

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/86

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Fyra man i soffan

Material
  • Stolar
  • Papper
  • Penna
Kategori
Betyg 4.18/200

Beskrivning
Udda antal deltagare, minst nio. Skriv deltagarnas namn på varsin lapp som viks ihop.

Placera stolar i ring två och två, en stol mer än antalet deltagare. Fyra av stolarna placeras ihop och bildar "soffan".

Deltagarna delas upp i två lag. Ena laget har en deltagare mer det andra. T ex pojkar mot flickor. (Det måste på något sätt framgå vilket lag man tillhör.)

Deltagarna sätter sig på stolarna. På varannan stol från ena laget, och på varannan från det andra.
Varje deltagare får en hopvikt namnlapp som bara han själv får läsa.

Den som sitter vid en tom stol börjar. (I "soffan" räknas stolarna höra ihop två och två.)

Han ropar ett namn. Den som har namnet på sin lapp kommer och sätter sig på den tomma stolen. Dessa två byter nu lappar med varandra.

Den som nu sitter vid en tom stol ropar ett nytt namn etc. När man hållit på en stund kan man räkna ut vilka namn de som sitter i "soffan" har på sina lappar och på så sätt kalla ut motståndarna och i stället försöka få in sina egna.

Det lag vinner som lyckas placera fyra av sina deltagare samtidigt i "soffan".
OBS! Deltagarna får inte ropa det namn som står på deras egen lapp. Samma namn får inte heller ropas två gånger i följd!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (6)

Frågesport i lag

Material
  • Numrerade frågor med svar
  • Whiteboardtavla (eller liknande)
Kategori
Leken har inget betyg än

Beskrivning
Lekledaren förbereder en lista kluriga frågor med svar. 20-30 stycken kan vara ett lagom antal. Frågorna ska vara numrerade.

Det kan vara blandade frågor eller inom ett särskilt område eller tema. Tillexempel sport, 80-tals musik, Disneykaraktärer och så vidare.

Om det är 20 frågor i leken skriver lekledaren upp siffrorna 1 till 20 på whiteboarden.

Deltagarna delas in i två lag.

Ett lag lottas att börja och skickar fram en av sina medlemmar till whiteboarden där denne får välja en siffra genom att sudda ut den från tavlan.

Lekledaren läser upp frågan som motsvarar den valda siffran som suddades ut.

Om deltagaren kan ge svaret på frågan själv utan stöd får laget 3 poäng. Om deltagaren behöver hjälp kan denne ta med sig frågan till sitt lag som får diskutera svaret, men får då bara 1 poäng för rätt svar.

Blir svaret fel får motståndarlaget chans att svara och får 1 poäng för ett rätt svar.

Lagen turas om att skicka fram deltagare i turordning så att alla får chans att gå fram till tavlan.

Några av frågorna kan lekledaren i hemlighet bestämt vara bonusfrågor och ger mer poäng för rätt svar. Dessa får gärna vara lite extra svåra och ge dubbel poäng.

Det lag som har mest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Foto orientering

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.97/32

Beskrivning
Med en kamera (digital eller vanlig) fotograferas lätt igenkännbara platser i förväg. Det räcker kanske med bara en liten detalj från en plats. Det beror helt på vilken svårighetsgrad man vill ha. Sedan preparerar ledaren banan genom att placera ut bilderna vid de fotograferade ställena, en bild ska leda deltagarna vidare till nästa plats genom igenkänning.

Alltså, när deltagaren/gruppen startar får de se en bild vid startlinjen som ska leda dem till kontroll 1 och från kontroll 1 ska bilden där leda vidare till kontroll 2.

Vid varje kontroll kan man t.ex. placera ut en bokstav som vid målet när man samlat in alla bokstäverna ska bilda ett ord. Eller så kan man ha stationer där deltagarna får utföra olika övningar.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.69/42

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flirtlek 2

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.50/12

Beskrivning
Hälften av deltagarna sätter sig i ring på vars en stol.

Övriga ställer sig bakom en sittande kompis som ?vakt? med händerna bakom ryggen. Men för att leken ska fungera krävs det dock att en person står bakom en tom stol.

Personen med den tomma stolen ska nu med försiktiga ?flirt blinkningar? försöka locka över någon sittande till sin stol. När någon av de som sitter märker att man blir blinkad åt ska denne snabbt resa sig och försöka springa och sätta sig på den tomma stolen.

Vakten i sin tur måste vara vaksam och försöka (snällt) hålla tillbaka sin sittande i stolen om den försöker smita iväg. Misslyckas vakten att behålla sin sittande får han försöka flirta över en ny sittande på sin tomma stol. Tänk på att de som står måste ha händerna bakom ryggen för att de sittande ska få en ärlig chans att hinna undan!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.45/29

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fiskenätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
En i gruppen är "fiskenätet". Denna person börjar jaga de andra som är fiskar.
När tagaren har tagit en person så håller de varandra i handen. Då börjar de jaga tillsammans, hand i hand.

Varje gång en fisk har blivit fångad av fiskenätet, tar man den som är ytterst på fiskenätet i handen.

så varje gång någon blivit fångad så blir fiskenätet större.

Det är inte hela nätet som kan ta fiskarna. Det är bara de som är ytterst, alltså som inte håller någon i handen på ena sidan.

Den som är sist kvar av fiskarna är den fisken som klarade sig från nätet!
Bidrag från:
Anna Persson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fallskärmen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.70/17

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller i kanten på ett stort tygstycke som t.ex. en filt eller ett lakan. Tyget ska spännas ut ordentligt så att man kan lägga en boll mitt på. Det gäller för deltagarna att samarbeta så att bollen kan rulla fram och tillbaka över filten men inte ramla över kanten. Med lite träning kan man skicka bollen rakt upp i luften och fånga den igen i filten.

För lite mer spänning i aktiviteten kan man använda ett ägg istället för en boll!
Läs eller lämna kommentarer (0)

En fot i taket

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.35/17

Beskrivning
När ledaren tycker att det är dags, mitt under vad som helst, så skriker
han/hon "en fot i taket" och det gäller för hela gruppen att samarbeta så
att detta blir möjligt. Kan dock ha en viss begränsning av lokalens höjd...
Bidrag från:
Chris Mäkelä
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dubbel killerboll

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.42/26

Beskrivning
Dubbel killerboll fungerar nästan som vanlig killerboll.
Skillnaden är att deltagarna arbetar i par och håller varandra i händerna. Man får lov att skydda sig med huvudet och händerna.

Annars är reglerna de samma. Deltagarna sprider ut sig över lekytan. En eller flera mjukbollar släpps in i spel och det gäller att träffa motståndarparen med dem.

Blir man träffad är man ute och får sitta vid sidan av tills det paret man blivit träffad av själva blir brända. Eller göra en uppgift för att sedan få vara med igen.

Släpper man handkopplingen så blir man självtagen och får då utföra en uppgift t.ex. 5 situps eller 5 svikthopp.

Det räcker att en i paret blir träffad för att båda ska utföra uppgiften.

Snäppet bättre än vanlig killerboll för man måste samarbeta med en kompis också!
Bidrag från:
Peter Sund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest