Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusI betygsordning bäst sist.
210 lekar hittades.

Monster och Ynk

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/20

Beskrivning
Deltagarna ställer upp sig i par, alla förutom två. Alla par håller varandra i armkrok. Av de två personer som inte står i par, blir en monster den
andra blir ynk. Monstret ska jaga ynken och samtidigt BRÖÖÖÖLA! Brööölandet är väldigt viktigt. Ynken försöker undvika MONSTRET samtidigt som ynken,
ynkar. Ynk, ynk, ynk. Ynken kan också retas med monstret.<br>
Lyckas monstret kulla ynken byter de roll!<br>
Det som är svårt med leken är det jag kommer försöka förklara nu. Ynken ställer sig i armkrok med någon i ett par, när den är trött på att vara ynk.
Då blir den i paret som inte får ynken bredvid sig fri. <br>
OBS! Nu kommer det svåraste: Då blir den ny utsläppta monster och de tidigare monstret ynk!
Bidrag från:
Jacob Lindgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pricka vatten

Material
  • Vattenflaska
  • Vatten
  • Spann
Kategori
Betyg 3.65/34

Beskrivning
Fyll en vanlig vattenflaska med vatten (modell sportflaska av plast med drickmunstycke). Placera en spann ungefär 2 meter framför en deltagare.

Deltagaren sätter vattenflaskan mellan sina knän med flaskmynningen riktad mot spannen. Genom att klämma åt flaskan mellan knäna ska deltagaren försöka pricka så mycket vatten som möjligt i spannen.

Den som lyckas fylla spannen med mest vatten under en förutbestämd tid (1-2 min) vinner.

Deltagarna får ej använda sina händer efter att flaskan är placerad mellan knäna!

Leken går att anpassa på många sätt, som en stafett, samarbetsövning (någon kan hjälpa till att fånga vatten med mindre kärl). Det kan vara tillåtet att fylla på flaskan om det är tom.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tåget är femton minuter försent

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/97

Beskrivning
Kan lekas såväl i gymnastiksal som ute. En deltagare är konduktören och står vid ena kortsidan. Resten ställer sig längs motsatt kortsida. Konduktören står med ryggen mot deltagarna och säger högt: "Tåget är femton minuter försenat - STOPP!". Så länge konduktören säger sin replik får deltagarna springa mot honom. Men, när konduktören sagt "STOPP!" vänder han sig snabbt om, då måste alla stå blickstilla. Alla som konduktören ser röra på sig minsta lilla säger han namnet på. Då måste denne bege sig tillbaka till startpunkten. Målet är att klara sig ända fram till konduktören och nudda vid honom. Då blir den som lyckas med det ny konduktör!

Leken har även kallats "Rött ljus - Grönt ljus".
Läs eller lämna kommentarer (5)

TV tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/12

Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.

Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lag längdhopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/56

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag startar från en gemensam startlinje. En person från varje lag hoppar så långt det går, stillastående från startlinjen.

Från där första hoppare landar ställer sig nästa lagmedlem och hoppar så långt det går och så vidare. När alla lag fått hoppa lika många gånger kontrollerar man vem som har det längsta laghoppet!

Man kan också se vilket lag som behövde minst antal hopp för att klara av ett bestämt avstånd eller vilka som når fram snabbast.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Korsa floden

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.67/62

Beskrivning
Till den här leken behövs det ett antal rockringar eller liknande. Hur många är svårt att säga, det beror på hur svår man vill göra utmaningen och hur många som är med och leker. Man får prova sig fram. Utmaningen är att förflytta gruppen från en punkt till en annan men man får bara trampa i rockringarna.

För att göra leken lite mer spännande kan man låtsas att vi måste korsa en flod i djungeln. Floden är full av både hajar och krokodiler, kanske till och med några pirayor och en och annan guldfisk simmar runt i den. Rockringarna är flottar och två hopprep kan fungera som strandkanter.

Deltagarna ställer upp sig på led vid det ena hopprepet. Den som står först håller i rockringarna och när leken sätter igång läggs ringarna ner i "floden" i linje mot den andra strandkanten. Efterhand som ringarna läggs ner kliver laget ut i dem. Det gäller att kliva försiktigt för man vill ju inte hamna i floden!

Det ska inte finnas så många ringar med i leken att klara sig över floden direkt, utan när alla rockringarna lagts ut får laget tränga ihop sig så att man kan lyfta den sista rockringen och skicka fram den i ledet så att den kan läggas först. Då kan laget förflytta sig ett snäpp fram så att man kan
lyfta ännu en rockring och så vidare tills man kommit fram till andra strandkanten.

När alla lagmedlemmar är lyckligt över på andra sidan floden och alla rockringsflottar är insamlade är leken över!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotbollskubb

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.68/19

Beskrivning
Fotbollskubb spelas som vanlig kubb men istället för träklossar används 5 fotbollar och varje spelare/lag har 10 koner. Sedan behövs som vanligt en kung i mitten, det kan också vara en särskild kon.

Reglerna utgår från vanliga kubbregler. Man ska pricka ner alla motståndarens koner och avsluta med att pricka kungen. Fast man skjuter iväg bollen med fötterna som i fotboll istället för att använda händerna som i kubb.

Man måste ha vält ner alla koner innan kungen prickas.
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!

Bidrag från:
Agnes Sjöberg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollen i burken

Material
  • Burk
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.68/34

Beskrivning
Detta är en variant av kurragömma och dunkgömme alltså ska en deltagare, "letaren", leta efter de övriga som gömt sig. Den som letar börjar med att blunda och räkna till hundra vid en burk som det ligger en tennisboll i. Burken måste vara slagtålig. Under tiden som letaren räknar gömmer de övriga sig i närheten.

När letaren räknat klart börjar sökandet och när någon som gömt sig hittats ska letaren skynda sig att sätta foten på burken och säga den gömdes namn. Det går även att göra som i dunkgömme och säga, "Dunk för NAMNET, 1,2,3". Då får den hittade komma fram och ställa sig i en uppsamlingszon, ett fängelse, i närheten av burken.

Om någon deltagare som inte blivit hittad hinner först fram och sparka iväg burk med boll blir alla som hittats befriade och får på nytt gömma sig medan letaren hämtar och ställer tillbaka sakerna på sin plats igen.

För att göra det lite lättare för letaren kan man räkna från lägre tal som 75 istället, sedan från 50 osv för varje gång burken blivit sparkad.

När letaren hittat alla gömda och på så vis placerat dem i fängelset börjar leken om och den som hittades först får vara den som räknar och letar.

Det går att inleda hela leken med att någon får sparka iväg burken istället för att letaren räknar. Eller göra både ock och låta letaren räkna till femtio i stället för till hundra beroende på vad som passar bäst för gruppen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kom hem alla barn

Material
Kategori
Betyg 3.69/21

Beskrivning
Alla samlas längs ena kortsidan. Ledaren ställer sig i mitten och ropar: "Kom hem alla barn!" Barnen svarar: "På vilket sätt?". Då svarar ledaren med något valfritt sätt, som t.ex. hoppande grodor, skuttande harar, snabba blixtar osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.69/42

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Trollen och jätten

Material
  • Olika saker att lägga på jätten
Kategori
Betyg 3.70/10

Beskrivning
En deltagare utses att vara jätten. De övriga troll. Jätten är jättetrött(!) och lägger sig för att sova på golvet. Trollen står tysta i en ring runtom. När jätten somnat (blundar) och inte ser något, smyger trollen fram och lägger saker på honom som kläder, filtar, kuddar men de får vara försiktiga för plötsligt kan jätten vakna med ett vrål och försöker fånga trollen. Det troll som blir fångat först får vara jätte i nästa runda.

Detta är en lek som absolut passar utomhus och gärna i en skog där troll och jättar ju trivs bäst. Då kan trollen lägga små pinnar eller löv på jätten.

En variant är att det troll som blir fångat också blir en jätte så att jättarna blir fler och fler (men det är första jätten som bestämmer när det är dags att vakna).
Läs eller lämna kommentarer (1)

Sol vind och vatten

Material
  • Tre lekband i olika färger
Kategori
Betyg 3.70/13

Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.
Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Passage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.70/21

Beskrivning
I denna lek gäller det för två deltagare att mötas och passera varandra på en smal stock eller bräda. Stocken eller brädan måste vara så pass bred att det är lagom svårt men ej omöjligt att lyckas. Dessutom får den gärna ha lite höjd över marken. Om någon tappar balansen och ramlar ner får man försöka igen. Kräver stor samarbetsförmåga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

King Out

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.70/65

Beskrivning
Man börjar genom att rita upp en kvadrat som är ungefär 4x4 meter stor. Kvadraten delas sedan in i fyra lika stora rutor. Som rutor på ett schackspel. Det går lätt att rita med krita på asfalt bra men många skolgårdar har ofta sådana rutor färdigmålade.

Rutorna har namnen Kung, Dam, Knekt och Tjänare (slav). Målet är komma till Kungarutan och försvara platsen. Det går till såhär.

Fyra personer spelar åt gången, en person i varje ruta. Man spelar lättast med en tennisboll. I första omgången hamnar man slumpmässigt i någon ruta.
Om man är fler än fyra som spelar står övriga på led och väntar på att en plats ska bli ledig.

Den som står i Kungarutan inleder genom att slå bollen med öppen hand (eller studsa den) i någon annan spelares ruta. När bollen studsat i rutan slår personen i rutan bollen vidare med öppen hand till någon annans ruta osv.

Bollen måste studsa en gång i spelarens ruta innan den slås vidare. Den får inte studsas i egen ruta eller studsa mer än en gång. Bollen får inte heller rulla.

Om inte bollen returneras rätt är man ute. Då sker följande. Om man står i Damrutan flyttar man ner till Slavrutan och Knekten tar över Damrutan.

Är man fler än fyra får man ställa sig utanför planen sist i ledet och den som står först i ledet går in på Slavrutan.

Detta är den variant jag spelade i skolan på min tid. Det finns många varianter så det är viktigt att man är överrens om hur högt bollen måste studsas för att det ska vara giltigt.

Visa King-Out planer har en liten cirkel i mitten som fungerar som serveruta. Om bollen studsar i den under spel får vem som helst slå den.

Denna lek kallas four square eller king's corner på engelska.



Läs eller lämna kommentarer (9)

Kubbstafett

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 3.70/76

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp sig på led bakom en startlinje. Framför varje lag, en liten bit ifrån startlinjen, ställs en rad med fem kubbar upp. Kubbarna ska stå med några meters mellanrum ifrån varandra med riktning från lagen. Längst bort från lagen ställs kungen upp.

Varje lag får en kastpinne. När starten går ska den som står först i ledet kasta pinnen med ett korrekt kubbkast och försöka pricka den närmaste kubben.
Den som kastat måste sedan hämta pinnen och lämna den till den som står som nummer två och sedan ställa sig sist i ledet. Person nummer två gör samma sak och så vidare.

Om man lyckas pricka kubben så att den välter får laget flytta fram till den plats där kubben stod och försöka sig på att välta nästa och så vidare tills alla kubbar ligger ner. Det lag som välter kungen har vunnit.

Tänk på att även den som vält sista kubben man måste hämta in pinnen till sitt lag för att vinna matchen!

Tänkt på att hålla säkerhetsavstånd vid kast!


OBSDenna beskrivning är återskapad efter att jag har läst och satt samman snuttar som jag hittat här och var på nätet. En komplett beskrivning är mer än välkommen från någon som lekt denna lek! JAG VILL TESTA :)
Ska lagen flytta fram efterhand eller står man kvar vid startlinjen hela tiden t.ex? Behöver man välta kungen som avslutning? Skriv en kommentar eller skicka ett mail!

Läs eller lämna kommentarer (4)

Kuddkrig på stock

Material
  • Kuddar
  • Stock
Kategori
Betyg 3.71/86

Beskrivning
Två tävlande står eller sitter mittemot varandra på en stock en bit ovanför markhöjd. Båda tävlande har minst vars en kudde i händerna. När startsignalen går gäller det att tvinga ner sin motståndare med kudden. Det är inte tillåtet att knuffa ner varandra med händer eller fötter.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Äggrullning

Material
  • Ägg
  • Planka
Kategori
Betyg 3.71/99

Beskrivning
Här gäller det att få sitt ägg att rulla längst. Stillastående från en startlinje ska ägget rullas iväg, antingen längs plan mark eller från en planka. Viktigt är att ägget har kontakt med marken hela vägen när det rullar och inte kastas iväg, det är ju fusk!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Padda

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/14

Beskrivning
Alla deltagare står i en stor ring. En person inleder leken genom att för sig själv välja ut en deltagare i ringen, vem som helst, att börja gå mot. Under hela vandringen till personen upprepar den som går ordet "Padda" högt.

När man kommit fram till personen man valt säger man ett sista "Padda" till denne, som en inbjudan, personen svarar med "Padda" och personen som började säger "Padda" och vänder sig om och börjar gå mot någon ny deltagare i ringen.

Personen som fick inbjudan följer efter, så nu går två personer i led som säger båda "Padda" högt tills de kommer fram till en tredje person i ringen som får ett "Padda" som inbjudan.

Denne svarar "Padda" till första personen som vänder sig till sin följeslagare och säger "Padda" som i sin tur vänder sig om och blir den som går först i ledet för att välja ut en fjärde person.

Nu går alltså tre personer i ledet och säger "Padda" för att bjuda in en fjärde person. Försteman i ledet säger "Padda" till valfri person i ringen, får "Padda" till svar, vänder sig om till den som står bakom och säger "Padda", nästa person vänder sig och säger "Padda" till den som står sist.

När det som nu blir fyra personer i ett led delas ledet upp till två led med två personer i varje som fortsätter åt varsitt håll för att bjuda in nya deltagare i sina led på samma vis.

Så fortsätter leken tills alla i ringen är med i ett led och alla går runt och säger "Padda"!

Så fort ett led innehåller fyra deltagare delas det i två.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla ekorrar byter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/25

Beskrivning
Kul och enkel lek tex ute i skogen. Alla deltagare utom en väljer ett träd som sitt bo. Det måste tydligt framgå vilka träd som är bon och vilka som inte är det. Den som inte har något bo säger åt de övriga: "Alla ekorrar byter bon! Då gäller det för alla ekorrar att snabbt byta bo! Den som blir utan bo får stå i mitten och leken börjar om.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Alla som...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/54

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som har
röda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!

En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilda västern

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.73/30

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring. En person ställer sig i mitten och är sheriff. Leken börjar med att sheriffen drar sin pistol (pekar mot någon i ringen). Den som sheriffen pekar mot duckar och de som står på ömse sidor om den som duckar vänder sig mot varandra och säger den andre personens namn.

Den som hinner säga den andres namn först vinner duellen och den andre personen är utslagen ur leken.
Är de lika snabba blir det oavgjort och ingen åker ut.

Om personen som sheriffen pekar mot glömmer att ducka åker den deltagaren ur.

Tillslut blir det bara en person kvar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Nålsögat

Material
  • En rockring
Kategori
Betyg 3.73/32

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, hand i hand. Två av deltagarna i ringen håller i en rockring.

Utan att släppa taget om händerna ska alla deltagare ta sig genom rockringen och forma en ring på "andra sidan".
Läs eller lämna kommentarer (3)

Hemlig befriare

Material
Kategori
Betyg 3.74/19

Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.
Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Brännfotboll

Material
  • Fotboll
  • 4 Koner
  • Brännplatta
  • Papper och penna
Kategori
Betyg 3.74/323

Beskrivning
Två lag, ett ute och ett inne. Utelaget har en brännare. Man sätter ut fyra koner i en mindre kvadrat.

Innelaget ska sparka ut en fotboll så långt som möjligt. Utelaget hämtar och slänger eller sparkar bollen till brännaren som tar bollen med händerna och springer till brännplattan och lägger ner bollen.

Under tiden springer den som sparkat ut bollen så många varv som möjligt. Ett poäng för varje kon man passerar. Det lag som har flest poäng vinner.
Bidrag från:
Hanne Bengtsson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Spikduellen

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Trästycke
Kategori
Betyg 3.74/47

Beskrivning
En spik av lite större modell knackas fast i ett trästycke så djup att det bara precis står upprätt. Två deltagare tävlar sedan om vem som med en hammare slår sista slaget som driver ner spiken helt och hållet i trästycket.

Deltagarna slår med hammaren varannan gång och får slå precis så löst eller hårt man vill.

Det går att begränsa antalet snedslag som kröker spiken för varje deltagare till två eller tre. Böjer man spiken fler gånger vinner motståndaren.

Det går absolut att vara fler tävlande än två, det gäller bara vara den som slår sista slaget på spiken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest