Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.I betygsordning bäst först.
150 lekar hittades.

BURR!!!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.83/30

Beskrivning
En variant av 7 leken. Precis som i 7 leken sitter deltagarna i en ring och försteman börjar räkna från 1, nästa fortsätter med 2 osv. I BURR!!! får man inte säga siffror med 7 (7, 17, 27 osv). Inte säga siffror i sjuans tabell (7, 14, 21 osv). Inte säga "dubbelsiffror" (11, 22, 33 osv). Istället för att räkna dessa siffror högt ersätts dom med "BURR!!!". 1, 2, 3, 4, 5, 6, "BURR!!!", 8, 9... För att göra det hela mer komplicerat byter man håll efter varje "BURR!!!". Om någon av misstag säger tex 21 högt istället för "BURR!!!" får denne emotta ett passande straff. Tex få vila till nästa omgång eller ta en klunk av sin... hrm... Pepsi Cola??
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tärningsspel

Material
  • En tärningskopp med fem tärningar till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.82/22

Beskrivning
Alla deltagare har varsin tärningskopp med fem tärningar i. Alla skakar samtidigt om tärningarna och vänder sin kopp upp och ner mot bordet så att ingen kan se vad tärningarna visar. Man får dock lov att kika på sina egna tärningar.

Om en deltagare slagit alla sina tärningar olika får den personen slå om sitt kast.

Sedan öppnar en deltagare spelet genom att göra en gissning på hur många tärningar med en viss siffra den tror det kan finnas totalt på bordet under allas koppar. Till exempel "Jag tror det på bordet finns minst sex stycken fyror".

Nästa person i klockvis ordning har sedan två val. Antingen att syna gissningen eller höja budet.

Om personen tycker budet låter orimligt väljer denne att syna, då lyfter alla sina koppar och så räknas antalet tärningar som budet gäller, i detta fall som visar fyror. Om det, i detta exempel, finns sex eller fler tärningar som visar fyror var gissningen således rätt och den som synade hade fel.

Då får den som synade ett straffpoäng. Hade det nu funnits färre fyror (färre än sex stycken) hade den som gjorde den felaktiga uppskattningen fått straffpoängen.

Väljer personen i tur istället att höja budet måste man öka antingen värdet på tärningen eller antalet tärningar (eller både och). Så i detta exempel skulle personen i tur behöva höja till antingen minst sju stycken fyror eller t.ex. sex stycken femmor.

Fem stycken sexor är alltså ett ogiltigt bud eftersom antalet tärningar understiger utgångsbudet.

Ett bud måste också innehålla minst lika många tärningar som antalet deltagare i spelet. Så spelar fem deltagare får inget bud vara färre än fem tärningar.

Den som når ett förutbestämt antal straffpoäng är ute ur spelet.

Det är den som fick straffpoängen som ger utgångsbud i nästa omgång.

Om man vill kan ettor vara jokrar och räknas som vilken siffra som helst.

Det går att köra spelet i blindo, alltså att ingen får titta på sina tärningar, men får man kika på sina egna tärningar kan det hjälpa en att göra eller syna bud.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pastaleken

Material
  • Pennepasta
  • Spagetti
Kategori
Betyg 3.82/21

Beskrivning
Deltagarna sitter vid ett bord. Alla har 5-7 penne pasta framför sig placerade så att kortändarna är vända mot deltagaren. Alla har även ett långt spagettistrå var som hålls fast med munnen. Med händerna bakom ryggen ska alla sedan på en startsignal så snabbt som möjligt trä penne pasta bitarna över spagettin.

Den som först samlat upp alla sina penne på spagettin har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.82/196

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Grevinnan och betjänten

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.80/82

Beskrivning
Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Levande memory

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/25

Beskrivning
Två deltagare får lämna rummet. När de gått ut och inte ser vad som händer parar övriga deltagare ihop sig två och två. Alla paren i rummet får sedan komma på en unik rörelse som är deras. Inget annat par får ha samma.

När alla par bestämt varsin rörelse lägger de sig ner på golvet. Inte parvis sidan om sin kompis utan blandade huller om buller.

Sedan får det par som lämnade rummet komma in igen, nu är det dags att spela Memory!
De som ska spela får turas om att peka på två personer som får resa sig upp och göra sin rörelse. Är det samma rörelse är det rätt par och de får sätta sig hos den som "vände upp" dem. Gör de olika rörelser är det ju fel och de får lägga sig ner igen på samma plats som innan.

Får man ihop ett par får man välja igen i samma runda.
Flest rätta par vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pang!

Material
  • Stol
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
Deltagarna delas in i par och ställer sig på varsin sida om en stol.

Lekledaren säger olika delar på kroppen, till exempel "huvudet".
Då ska alla lägga händerna på sina huvud. Lekledaren fortsätter att säga delar på kroppen och deltagarna följer instruktionerna.

När som helst kan lekledaren säga "PANG!" istället och då ska deltagarna slå handen mot stolen i mitten så snabbt som möjligt.

Det går säkert att vara fler än två om en stol.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mäster kallar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.78/64

Beskrivning
Alla deltagare sätter sig på varsin stol i en ring.

En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer ett. (Det är lärling nummer ett). Nästa får nummer två osv. Alla klappar sedan händerna i takt. Först på knäna, sedan ihop och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Sedan om igen likadant hela tiden i samma rytm.

Sedan säger mäster: "Mäster kallar Ett!" (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga "Mäster" när han slår på knäna, "kallar" när han klappar ihop händerna och "Ett" när han slår tummarna bakåt. Utan att bryta rytmen fortsätter "Ett" att säga: "Ett till Fem". Fem säger: "Fem till Mäster" etc. Man fortsätter så till någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns eller om Mäster säger "Mäster till Fem" i stället för "Mäster kallar Fem".

OBS! Mäster använder alltid ordet: "kallar" och de övriga ordet: "till".

När någon gör fel flyttar han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret eftersom han nu är den sämste lärlingen. Alla som satt till vänster om honom flyttar ett steg åt höger och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir nu Fyra osv.

Om Mäster gör fel får han flytta till sista plats och Ett blir nu Mäster.

Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den till höger eller till vänster om sig själv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Skriv historier

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.77/30

Beskrivning
Alla får ett ark papper och en penna. Alla skriver en manlig person som alla känner till högst upp på pappret. Sedan viker man ner en flik så att namnet inte syns och skickar pappret ett steg medurs. Man får INTE titta på det som personen före har skrivit!

Nu skriver alla en känd kvinnlig person under det manliga namnet, viker ner det och skickar ett steg medurs. Man fortsätter och skriver t ex vad personerna gjorde (t ex badade), var det gjorde det (t ex i lekstugan), när detta hände (t ex igår), något han sa då ( t ex Du är söt), något hon svarade (t ex Aldrig i livet!), och till sist skriver man hur det hela slutade (t ex De fick 14 barn).

När berättelserna är klara får var och en läsa upp den berättelse den har på "sitt" papper. Det brukar bli knasiga historier och mycket skratt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningstafett

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 3.77/25

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Gör en startlinje bakom vilken lagen skall stå i led. En bit längre fram läggs en tärning till varje lag.
Det går nu ut på att deltagarna en och en i laget springer fram och kastar tärningen. Får man en sexa går man över till andra laget och ställer sig sist i det ledet. Får man något annat är man fortfarande kvar i sitt vanliga lag och springer tillbaka och ställer sig sist i sitt led.
Det laget som först får över alla lagkompisar till andra sidan har vunnit!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.76/25

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita rolig gubbe/gumma

Material
  • Stort papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.73/64

Beskrivning
Sätt upp ett stort vitt papper på väggen. Rita en oval (ansiktsform). Barnen får i tur och ordning, med förbundna ögon, rita dit ögon, näsa, mun, öron, hatt etc. Det blir en kul figur vill jag lova!! Använd helst kraftiga kritor så syns det bättre.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fruktsallad 2

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.73/15

Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol, utom en som står i mitten. Ledaren delar upp alla i 4 olika frukter. Banan, apelsin, päron, äpple, banan apelsin päron etc... Personen som står i mitten säger en frukt, tex APELSIN! Då gäller det för alla som är apelsiner att byta plats och den som var utan stol från början försöker sätta sig på en tom. Nästa gång kanske det blir päron och då byter förståss alla päron plats. Men det går även att säga FRUKTSALLAD och då utbryter det stora kaoset. För då byter ALLA stolar.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Alla som...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/54

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som har
röda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!

En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Tuppens näbb

Material
  • Ögonbindel
  • Papper
  • Penna
  • Häftmassa eller Häftstift
Kategori
Betyg 3.72/18

Beskrivning
Fungerar som "Sätta svans på grisen", här ska man dock sätta fast näbben på tuppen. Rita en tupp på ett stort papper. Klipp ut en näbb i papper eller kartong och sätt en bit häftmassa på ena sidan.
Tuppen hängs på en vägg, en deltagare får en bindel för ögonen och får näbben i handen. Sedan gäller det för deltagaren att gå fram till tuppen och försöka sätta fast näbben där man tror den ska vara. Vill man göra det lite svårare kan man snurra personen ett par varv innan.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Värsta remsan

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.71/129

Beskrivning
En helsida från en dagstidning ges till alla deltagare. Uppgiften är att på en i förväg bestämd tid riva en så lång sammanhängande pappersremsa som möjligt. Längst remsa vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kort och tärningar

Material
  • Två tärningar
  • Kortlek
  • Papper och penna
Kategori
Betyg 3.70/121

Beskrivning
Ett spel för 2-8 personer.

Utrustning: 2 tärningar och en kortlek utan jokrar, äss och kungar. Så värdet blir 2-12.

Den som leder har ett protokoll på fem rader och kolumner med de personer som är med. Man kan förbereda sig att rita upp fem rader och åtta kolumner.

Ledaren börjar med att blanda korten och dela ut till deltagarna i tur och ordning så att alla för fem var. När det är klart så slår alla en tärning och den som får högst börjar, om inte det blir lika. Då blir det utslagskastning mellan de som har fått lika resultat.

Den som har högst börjar att slå bägge tärningarna. Har den ett kort som motsvarar summan av de tärningar som den har slagit så lägger den upp det kortet så alla kan se den. Protokollföraren skriver upp poängen. Har den som har slagit tärningarna inget kort som passar så lägger
den bort ett valfritt kort med baksidan uppåt. Protokollförande sätter 0 poäng för denne person.

Man fortsätter åt höger. När alla slagit tärningarna och blivit av med alla kort så summerar protokollföraren poängen. Den som har högst poäng vinner.

Vill man fortsätta så skickas protokollet och korten nästa person på högra sidan.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (0)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.69/479

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (11)

Vilket år?

Material
  • Årtal
Kategori
Betyg 3.69/102

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.

Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pomperipossa

Material
  • Filt
  • Käpp
Kategori
Betyg 3.67/88

Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.

Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.

En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tomma stolen

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.67/39

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i ring. Det ska finnas en stol mer än det finns deltagare i leken. Den som har den lediga stolen till vänster om sig säger namnet på någon i ringen.
Den personen reser sig då från sin plats och sätter sig på den tomma stolen. Nu har någon annan en tom stol till vänster om sig och får då säga någon annans namn.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Ja - Nej

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/21

Beskrivning
Ledaren frågar deltagarna frågor som enkelt skulle kunna besvaras med Ja eller Nej. Problemet är att det i denna leken är förbjudet att svara just Ja eller Nej. Det är inte heller tillåtet att tveka för länge. Råkar en deltagare svara Ja eller Nej eller tvekar är denna ute ur leken och får vara med nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Påsktuppen

Material
  • Tärning
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.67/12

Beskrivning
Upp till sex stycken deltagare kan vara med i denna lek eftersom man spelar med en vanlig tärning. Målet är att bli först med att rita en hel tupp på ett papper på följande sätt.

Varje deltagare tilldelas ett nummer mellan 1 och 6. De får även ett papper att rita på samt en penna.

I turordning medsols kastas tärningen av varje spelare.
Slår man sin egen siffra när det är ens tur att kasta får man lov att rita två saker på sin egen tupp men om man slår en annan deltagares siffra får den personen rita en sak på sin tupp.

Tupp ska minst bestå av: 1 kropp, 2 ben, 1 tuppkam, 1 näbb, 1 hals-haklapp och 1 stjärtfjäder. Men det är givetvis fritt att utforma tuppen av så många delar man vill, bara alla är överrens om samma design.

Den som först har ritat sin tupps alla delar vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dirigenten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/43

Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.

Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Politiker

Material
  • Piprensare eller liknande
Kategori
Betyg 3.65/92

Beskrivning
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet.
När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal:

"Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.

Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan X kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Pin It on Pinterest