Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
560 lekar hittades.

Tagen med bollskydd

Material
  • 4 mjukbollar (eller fler om så önskas)
Kategori
Betyg 3.78/127

Beskrivning
Två jägare utses, 3-4 bollar delas ut bland de övriga deltagarna. Jägarna får bara kulla deltagre utan boll alltså måste bollen passas runt för att deltagarna skall undvika att bli tagna.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Snabb innebandy uppvärming

Material
  • Innebandybollar
  • Innebandyklubbor
Kategori
Betyg 3.34/56

Beskrivning
Vanlig tafatt men de jagade har vars en innebandyklubba och ett par bandybollar ligger utspridda i salen. När man blir tagen ställer man sig bredbent och blir befriad när kamraterna skjuter en boll mellan fötterna. Fungerar med fotboll också, fast utan klubborna då förståss :).
Läs eller lämna kommentarer (2)

Jägarboll

Material
  • Mjukboll
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.88/77

Beskrivning

Variant 1

Leken börjar med en tagare som med hjälp av en mjukboll ska träffa de andra deltagarna. Alla som blir träffade (huvudträff är inte giltig!) blir också tagare. Alla som tar utmärks med ett lekband. När det är fler än en tagare får bollen inte transporteras springande utan måste passas till de andra tagarna. Bollen får ej heller röra vid marken för att en bränning ska gällas. Leken pågår till det bara återstår en som blir vinnare!

Variant 2

En variant på denna lek är att dela upp deltagarna i två lag. Gymnastiksalen delas upp i två spelplaner. På vardera planhalvorna finns från början en jagare från ett lag tillsammans med resten av motståndarlaget. Alla som blir tagna går över till andra spelplanen och hjälper till med att bränna ut motståndarna. Det lag som lyckats bränna över alla motståndare först har vunnit! Krångligt? Japp, men kul! :)

Variant 3

En tredje variant är att dela upp deltagarna i fyra lag med olika färger. Deltagarna rör sig fritt i salen tills lekledaren säger en färg, tex röd, då gäller det för det röda laget att bränna så många av de andra färgerna man hinner under en förutbestämd tidsperiod, tex 1 minut. När tiden är ute räknar man ihop hur många det röda laget lyckats bränna och leken fortsätter med att de andra lagen också får tävla.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Rumpdunk

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 3.06/76

Beskrivning
Max 6 spelare i två lag spelar med en vanlig fotboll och försöker helt enkelt göra mål på en målvakt som står i ett vanligt fotbollsmål... men - Varje spelare får bara nudda bollen en gång innan någon annan nuddar den. Exempel -Person A nuddar bollen, och då får han inte nudda den förrän person B nuddar den. Då får Person A nudda den igen. Dessutom får man inte bara skjuta på direkten. Man får endast skjuta på volley eller nicka in den. Därför får dom andra i laget chippa, eller lobba, bollen tills man fått den riktigt hög nog så någon kan skjuta eller nicka in den i mål.
Om man skjuter en volley, nickar eller gör något annat skott utanför målet, blir den som sköt/nickade bollen ny målvakt. Går bollen i mål utan att någon sköt eller nickat in den, får den som gjorde fel stå. Man kör upp till 10 prickar.
Gör man felskott in i mål eller utanför, eller om man skjuter riktigt/nickar utanför, får man en prick.
Nickar man in bollen i mål får den som står 4 prickar.
Skjuter man in mål på volley, får målvakten 2 prickar.
Den som först får 10 prickar förlorar, och resten vinner.

Tänk på att om Person A står i mål och har 5 prickar, och Person B slår bollen utanför, så får person B bli målvakt, men Person A har fortfarande kvar sina prickar tills han blir målvakt igen!
Det där är den vänliga versionen. Den riktiga versionen är likadan men den är "lite" annorlunda. Det är den jag kör hela tiden. Den riktiga versionen är exakt lika utom det att den som förlorar får ställa sig bakvänd i målet men stjärten utåt, och så ska dom andra skjuta på honom. Hårt eller mjukt väljer man själv.
Bidrag från:
Marcus Näslund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Scoutbrännboll

Material
  • Fotboll
  • Brännplatta
Kategori
Betyg 3.77/153

Beskrivning
Samma princip som vanlig brännboll, fast utan slagträn eller koner och man använder en fotboll. Deltagarna delas upp i två lag. Ett lag börjar som utelag, ett som innelag.

Utelaget sprider ut sig på spelplanen, innelaget ställer sig på ett led framför utelaget. Förste man i innelaget tar några steg fram, tar upp fotbollen och kastar ut den så långt han förmår över utelaget. När bollen är kastad springer han runt sitt lag så fort han kan, för varje varv sprunget runt laget tilldelas en poäng.
Utelaget försöker fånga den utkastade fotbollen så kvickt man kan.

När någon lyckats ta upp den, samlar sig utelaget på ett led efter personen med bollen. När alla i utelaget står bredbent på led, ska förste man försöka rulla bollen mellan benen på alla sina lagkamrater ner till den som står sist i ledet. Sisteman fångar upp bollen, springer fram till brännplattan, lägger ner bollen och säger BRÄND!!! Då måste löparen från innelaget sluta springa runt sitt lag och ställa sig sist i ledet. Nästa man från innelaget kliver fram, tar upp bollen, kastar, springer osv... Efter utsatt tid byter lagen sida.

Det går även att låta den som ska kasta/skjuta ut bollen stå i en "utkastscirkel" markerad av koner i ring mitt på spelplanen. Från ringen är det tillåtet att kasta åt vilket håll som helst och utelaget måste då sprida ut sig runt om och får ej beträda marken inuti cirkeln. Sedan har utelaget en särskild plats på planen från var de måste formera sitt led från när de ska rulla bollen till sisteman.

Innelaget står uppställt på led en bit utanför cirkeln.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Såp-boll

Material
  • Fotboll
  • Stor presening
  • Såpvatten
  • Två mål
Kategori
Betyg 3.61/61

Beskrivning
På ett läger jag var på för ett tag sedan pågick följande tillsynes farliga men säkert vansinnigt roliga aktivitet. Två lag, en domare, en presenning, en stor spann med såpa och vatten, en boll, två mål. Målen placeras på kortsidorna av presenningen, som är väl insåpad och riktigt hal. Bollen läggs mitt på planen. Lagen står på led bakom sina mål och varje deltagare har ett nummer. Om domaren säger "Nummer 1!" ska de första i varje lag ta sig fram till bollen och försöka göra mål på vanligt fotbollsmaner. Säger domaren "Nummer 2!" gäller det samma för nummer 2 i varje lag etc. Kräver ett visst mått av försiktighet då det säkert finns alla chanser att samla blåmärken. Utföres med fördel på mjuk gräsyta, gärna med nedförslut för ökad svårighetsgrad. Går säkert att utföra någon form ut av dragkamp om en pinne mellan de två kombatanterna istället för fotboll.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vikingen

Material
  • Tennisboll
  • Grytlock modell större
  • Pall
Kategori
Betyg 2.92/35

Beskrivning
Här behövs en tennisboll samt ett större grytlock. En deltagare får vara viking, tar locket som sköld och ställer sig på en pall. Övriga deltagare ska nu försöka passa tennisbollen mellan sig och träffa vikingen när tillfälle ges. Vikingen får bara skydda sig med hjälp av sin sköld. Huvudträffar gills inte. Om vikingen träffas eller trillar ner från pallen byter han plats med den som fick ner honom.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gränsbrännboll

Material
  • Mjukboll
  • Gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 3.89/82

Beskrivning
Även kallad spökboll. Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Gympasalen delas upp i två stora planhalvor, avgränsade med en mittlinje. Dessutom ska det finnas två smala remsor, längs kortsidorna av de stora områdena. Lagen tar vars en planhalva i besittning och utser ett "spöke" som skickas över till den smala remsan bakom motståndarlaget.
Det går att dela av spelplanen medhjälp av gymnastikbänkar.

Ledaren släpper in en mjukboll på planen och spelet kan börja. Målet är att träffa motståndarnas spelare genom att kasta bollen på dem (dock inte spökena i de smala områdena!). Blir man träffad är man bränd och får snabbt springa över till "spökremsan". Bollen måste träffa utan att studsat i marken eller väggen för att gälla som bränning. Träffar i huvudet gills inte. Den som blir bränd först i varje lag byter plats med "spöket" men alla brända därefter stannar kvar i "spökremsan".

Spökenas uppgift är att hjälpa kompisarna som är kvar på planen genom att snappa upp bollar som rullar genom motståndarnas planhalva. Spökena får också försöka träffa motståndare med bollen, det går att passa bollen över till ett spöke som har bättre läge att träffa en motståndare. De lag som först lyckas göra alla motståndarna till spöken har vunnit.

Man kan variera leken genom att göra det tillåtet att skydda sig med händerna (lättare) eller släppa in fler bollar på plan (svårare).

Det går även att minska på spelytan för att få upp tempot i spelet! Lättast att göra om man använder bänkar som avgränsare.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Bollkamp

Material
  • Massor av bollar
  • Gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 3.57/37

Beskrivning
Lämpar sig bäst i en utrustad gymnastikhall. Deltagarna får vars en gymnastikboll och delas upp i två lag som ställer upp på vars en sida längs salens kortsidor.
Om man vill kan man lägga gymnastikbänkar längs kortlinjerna som en "mur". Bänkar gör det också möjligt att anpassa längden på spelplanen för yngre deltagare.
I mitten av salen placeras en större boll.

På signal från ledaren gäller det för lagen att med sina bollar träffa bollen i mitten så att den rullar över till motståndarnas sida. Vinner gör det lag som får mitt-bollen att rulla över hela vägen till motståndarlaget. Man kan även tidsbegränsa leken och förlorar gör då det lag som efter slutsignalen har mittenbollen på sin sida.

En annan sak man kan lägga till är att varje lag utser två insamlare, personer som får röra sig inom området i mitten. Deras uppgift är att samla in lösa bollar på sin planhalva och lämna över till sina lagkamrater.
Personerna i mitten får absolut inte röra mitt-bollen eller själva kasta bollar mot den.
Insamlarna hjälper till att hålla tempot uppe i leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Finn fem fel

Material
  • Diverse föremål
Kategori
Betyg 3.64/421

Beskrivning
Inom ett område ute i naturen, eller längs en slinga deltagarna ska gå, lägger ledaren ut fem saker som inte hör hemma där.
Deltagarna ska enskilt eller i lag försöka skriva ner på en lapp vilka de är.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Tipsrundeutmaningen

Material
  • Tipsrundefrågor
Kategori
Betyg 3.75/380

Beskrivning
Ledaren gör en tipsrunda med ett antal 1-X-2 frågor i vilka svars alternativen är namn på deltagarna. Frågorna är ställda som utmaningar t.ex
"Vem dricker ett glas vatten snabbast?"
1. Pelle X. Kalle 2. Amanda
eller "Vem slår ner ett spik snabbast?"
1. Ove X. Victoria 2. Stina.

Se helst till att alla deltagare får vara med på minst en utmaning! När alla lämnat in sin tipsrad till ledaren, eller bytat med varandra så man inte kan rätta sin egen, är det dags att utföra utmaningarna. Efterhand som utmaningarna utförts får man fram den rätta raden!

Ställ gärna frågorna på ett klurigt sätt som gör det svårt att gissa sig till vilken utmaning det kommer handla om.

Läs eller lämna kommentarer (8)

Plocka ärtor

Material
  • Ärtor
  • Klädnypor
  • Muggar eller tallrikar
Kategori
Betyg 3.52/561

Beskrivning
Alla deltagare får ett sugrör eller en klädnypa. Framför deltagarna ställer man tallrikar med ärtor. När starten går ska man suga upp en ärta i taget med sugröret eller plocka med klädnypan och släppa ner den på antingen en tom tallrik eller i en mugg. När alla ärtor är flyttade räknar man vem som fått flest.
Denna leken kan förståss även göras på tid eller som stafett. (Påsktips! Deltagarna kan låtsas vara kycklingar som samlar frön )
Läs eller lämna kommentarer (5)

Kast med vad som helst

Material
  • Något att kasta
  • vad som helst!
Kategori
Betyg 3.52/459

Beskrivning
En variant av kast med liten boll.
Man kan köra "kast med liten stereobänk", "kast med små glasögon" osv fantasin har inga gränser.
Man kan skratta ihjäl sig. Detta kan man köra både individuellt och parvis. Vi har det ofta som en gren i 5-kamp.
TOPPEN-SKOJ.
Bidrag från:
Anna Wärnelius
Läs eller lämna kommentarer (5)

Kort och tärningar

Material
  • Två tärningar
  • Kortlek
  • Papper och penna
Kategori
Betyg 3.70/121

Beskrivning
Ett spel för 2-8 personer.

Utrustning: 2 tärningar och en kortlek utan jokrar, äss och kungar. Så värdet blir 2-12.

Den som leder har ett protokoll på fem rader och kolumner med de personer som är med. Man kan förbereda sig att rita upp fem rader och åtta kolumner.

Ledaren börjar med att blanda korten och dela ut till deltagarna i tur och ordning så att alla för fem var. När det är klart så slår alla en tärning och den som får högst börjar, om inte det blir lika. Då blir det utslagskastning mellan de som har fått lika resultat.

Den som har högst börjar att slå bägge tärningarna. Har den ett kort som motsvarar summan av de tärningar som den har slagit så lägger den upp det kortet så alla kan se den. Protokollföraren skriver upp poängen. Har den som har slagit tärningarna inget kort som passar så lägger
den bort ett valfritt kort med baksidan uppåt. Protokollförande sätter 0 poäng för denne person.

Man fortsätter åt höger. När alla slagit tärningarna och blivit av med alla kort så summerar protokollföraren poängen. Den som har högst poäng vinner.

Vill man fortsätta så skickas protokollet och korten nästa person på högra sidan.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (0)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.84/256

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spiktävling

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Bräda
Kategori
Betyg 3.63/383

Beskrivning
Spika ner ett antal spikar i en bräda på kortast tid.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Skruv och mutter

Material
  • Skruvar
  • Muttrar
Kategori
Betyg 3.79/253

Beskrivning
Några skruvar och muttrar i olika storlekar ska passas ihop, på tid eller som stafett. Gör man denna som stafett kan varannan para ihop och låta varannan skruva isär.

Den här leken gör jag nästan dagligen i köket när jag försöker hitta ett förbaskat lock till plastburkarna...

Läs eller lämna kommentarer (2)

Lego Race

Material
  • Lego
  • Snöre
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.77/311

Beskrivning
I denna lek går det att tävla både enskilt och i lag! Varje deltagare eller lag får bygga vars en bil av legoklossar. När bilen är klar fäster man ett långt snöre i fronten, i andra änden fäster man en penna eller pinne på vilken det går att snurra upp snöret.

När alla bilar är färdiga ställs de upp längs en startlinje, deltagarna ställer sig längs en mållinje en bit bort, snörena dras ut till sin fulla längd. När startskottet går gäller det att snabbast få bilen till sig genom att snurra upp snöret på pennan/pinnen. Det är förståss inte tillåtet att rycka bilen till sig utan den måste snurras fram hela vägen över målsnöret. Först bil över mållinjen vinner!

Går givetvis att utföras med vanliga leksaksbilar.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Mörkerkurragömma

Material
  • Ficklampa
Kategori
Betyg 3.97/23

Beskrivning
Mörkerkurragömma är som vanlig kurragömma, men den leks i ett eller
flera mörka rum. Helst ska det vara kolsvart. En källare utan fönster
passar utmärkt. Den som letar har en ficklampa som lyser upp
vägen åt denne och lyser på den som letaren hittar. De som gömmer sig
kan endera gömma sig i mörkret eller så är det någon som släcker
ljuset när de andra är klara.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (2)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.69/479

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (11)

Ballongleken

Material
  • Ballonger
  • Snöre
Kategori
Betyg 4.05/137

Beskrivning
Rita ut eller märk med snöre ut en lekplan som är ungefär 4*4m. Alla deltagare fäster uppblåsta ballonger vid varje fotled i lagets färg och sedan ska man försöka ha sönder motståndarlagets ballonger. Den som fått båda ballongerna trasiga lämnar planen.

Det ser jätteroligt ut!
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.82/196

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Rumpdans

Material
  • CD-spelare med musik
Kategori
Betyg 3.79/138

Beskrivning
Alla dansar till musik, när ledaren stänger av musiken och det blir tyst skall alla sätta sig på golvet. Den som blev sist får ställa sig vid sidan av. Endast dans stående (ej hukande eller liknande), de som tjuvstartar, alltså är på väg att sätta sig innan det är tyst, är ute. Håll tempot relativt högt. Då funkar det helt ok även om det är många barn. Jag har testat med drygt 30.

Dela gärna ut priser för "snyggaste dans", "först ut", "snyggt försök till fusk" etc, så håller de flesta humöret uppe även om de åkt ut tidigt.

Bidrag från:
Mikael Westerlind
Läs eller lämna kommentarer (5)

Skorea!

Material
  • Skor!
Kategori
Betyg 3.95/99

Beskrivning
Alla deltagarna lägger sina skor i en hög på golvet och blandar dem ordentligt. Två personer får ögonbindel på sig och ska försöka att para ihop skorna. Blir det rätt läggs det paret åt sidan tillsvidare, blir det fel slängs skorna tillbaka i högen igen. Efter utsatt tid räknar man ihop hur många par skor som blev rätt. Sedan läggs skorna tillbaka i högen, två nya deltagare får ögonbindlarna och leken börjar om. Flest antal rätta skopar vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kimslek

Material
  • Bricka
  • Filt
  • Blandade saker
Kategori
Betyg 4.03/136

Beskrivning
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas.

En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Namnet Kim kommer från en bok av Rudyard Kipling. Titelfiguren heter Kim och i boken används leken som en minnesövning under spionträning. I boken används juveler och kallas the jewel game, men leken går att utföra med andra, lite billigare, saker . Kipling har också skrivit Djungelboken. Det finns en hel Wikipediasida på engelska om Kims lek.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest