Ringlekar

Sök bland lekarna
När man sitter eller står samlade i ring öppnas många möjligheter för lek.Bokstavsordning Ö-A.
116 lekar hittades.

Små grodorna

Material
  • Plastmuggar
Kategori
Betyg 3.83/45

Beskrivning
Alla deltagare sitter kring ett bord med en mugg framför sig. Helst bör muggen vara av hållbar plast. Muggen kan stå upp och ner om det gör att den står stadigare. När alla sitter med muggen framför sig sjunger man sången "Små grodorna" tillsammans.

Samtidigt som man sjunger ska man flytta muggarna runt bordet i takt till sången på följande vis. Man lyfter sin mugg och ställer den framför bordsgrannen till vänster. Samtidigt får man en mugg från höger, den flyttar man vidare på samma sätt. I takt till sången. Inte så svårt.

Men, nu blir det klurigare. När man kommer till delen "är lustiga att se" sker följande. Då släpper man inte taget om muggen man håller i när man ställt ner den framför grannen. Utan lyfter upp den igen och sätter ner den framför sig själv igen och först därefter ställer man den framför grannen och släpper den. Alltså, fram, tillbaka och fram igen. I takt till sången.

Samma sak händer när man kommer till delen "ej svansar hava de" och "koacka koacka ka" såvida man inte väljer att taktfast säga "små grodorna små grodorna är lustiga att se", om och om igen.

För att göra det ännu lite svårare ökar man tempot efterhand.

Vill man göra det till en tävling får den som missar lämna sin plats vid bordet och muggen plockas bort. Så fortsätter man tills det bara är två kvar. I finalen tävlar man med fyra muggar. Två muggar ställs framför varje finalist och när man sjunger så sätter man den vänstra muggen framför sin motståndare och den högra muggen där den vänstra stod. Muggarna rör sig alltså i en kvadrat. Även här går muggarna baklänges en gång när man kommer till partiet "lustiga att se".

Denna leken kan man göra till andra låtar också. I scouterna sjöng vi en sång på låtsasfranska som kallades Voulez vous passé.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slå en sexa och ät

Material
  • Tärningar
  • Kläder
  • Chokladkaka
  • Kniv och gaffel
Kategori
Betyg 4.11/29

Beskrivning
Du behöver:
2 tärningar
1 jacka, halsduk, mössa, tjocka handskar
1 chokladkaka inslagen i papper med snöre
Kniv och gaffel

Lägg kläderna, chokladpaketet och besticken på golvet och sätt er i en ring runt om. Turas om att slå tärningen. Den som slår en sexa ska:
1. Dra på sig mössan, halsduken, handskarna och jackan.
2. Ta sig in i paketet och äta så mycket choklad som möjligt med hjälp av kniven och gaffeln tills nästa slår en sexa.

Då gäller det att snabbt få av sig ytterkläderna och packa in chokladkakan igen. Tärningen fortsätter under tiden gå runt i ringen till någon annan slår en sexa. Den personen följer då punkterna 1 och 2 ovan...

Tänk på allergirisken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Skepp i hamnen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.87/68

Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.

Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!

De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...

Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.

Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...

Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (5)

Ska vi leka?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.82/20

Beskrivning
Det här är en lek, eller övning, som kan visa att det alltid är mycket roligare att vara med och göra saker än att sitta och säga nej till allt.

Deltagarna delar upp sig i par och den ena i paret börjar ge förslag på saker de kan göra. Det kan vara hoppa på ett ben, vissla, klappa händerna, klättra berg eller vad som helst. Den andra svarar nej till alla förslag. Efter en stund byter man så att den andra i paret får komma med förslagen.

Sedan gör man samma sak en gång till, men då måste man svara ja till alla förslag och utföra dem! Då gäller det förstås att det handlar om rimliga förslag.

En enkel men mycket rolig övning! Det går även att arbeta i större grupper och skiftas om att komma med förslag i turordning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sjuleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/18

Beskrivning
I denna leken får man inte säga siffran 7. En börjar räkna 1, nästa 2 osv tills man kommer till 7. Person nummer 7 säger ingenting alls utan personen bredvid fortsätter på 8. Skulle man glömma sig och säga 7 är man ute ur leken. Samma gäller således 17, 27, 37 också. Det blir riktigt intressant när man når 70-talen, då gäller det att hänga med!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Si makarone

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/14

Beskrivning
Deltagarna står i ring hand i hand. Men på så vis att allas handflator ska vara vända uppåt i följande ordning. Den som står till vänster om mig lägger sin hand i min. Jag lägger min hand i grannens till höger.

När leken sätter igång ska alla säga följande ramsa i kör:

Si makaroni,
maroste maroste,
deo deo,
si si si.
Deo deo,
si si si.

En,
Två,
TRE!

En valfri person i ringen börjar leken genom att klappa sin högra hand tvärs över i handen på grannen till vänster som sedan klappar vidare till nästa och så vidare runt i ringen.
En klapp på varje ord i ramsan i takt, förutom på "si si si".

Då klappar samma person i ordningen tre gånger i följd i samma hand.

När ramsan kommer till sista ordet "TRE" kan omgången avslutas på olika sätt.

Antingen åker personen som får klappen på "TRE" ut direkt.
Eller så måste den sista klappen träffa i handen, om personen som ska få klappen hinner dra undan handen klarar denne sig och den som missade åker ut istället.

Så fortsätter leken tills det bara är två personer kvar.

De två som är kvar ställer sig axelvända med handfattning som i armbrytning.

Foten som är närmast motståndaren placeras precis jämte varandra utsida mot utsida.

Sedan sägs ramsan en sista gång och på "TRE" gäller det att få motståndaren att lyfta någon av sina fötter genom att dra eller lura denne ur balans. Den som lyfter/flyttar en fot förlorar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samurajen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.28/34

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Sagan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.58/36

Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång en
liten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.38/21

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ryggtavlan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en rad på golvet. Man sitter vänd så att alla ser ryggen på den som sitter framför sig, det gäller förstås inte den som sitter längst fram i raden. Den som sitter sist skriver ett ord med hjälp av sitt pekfinger över ryggen på den som sitter framför.
Den personen skriver sedan på personen framför sig osv. Sedan ska personen som sitter först högt säga vilket ord som skrevs. Förhoppningsvis blir det rätt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rusräknerutten

Material
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.52/417

Beskrivning
Till denna lek behövs en boll.
Dela upp deltagarna i två lag och låt ena laget ställa sig i ring med några meter mellan varje deltagare. Det andra laget ställer sig på ett led en bit ifrån ringen.
Den första i "led-laget" ropar "NU" och springer runt "ring-laget", tillbaka och nuddar den sista i det egna ledet. Sista man i ledet ropar "STOPP" då den löpande får kroppskontakt.
"Ring-laget" ska försöka hinna med många bollpass som möjligt runt i ringen från det att "led-laget" skriker "NU" till "STOPP"
Bollpassen räknas och byte sker när alla i "led-laget" sprungit Det laget som har lyckats med flest bollpass har segrat!

Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (5)

Rockringsleken

Material
  • Rockring
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring eller på ett långt led. Den som står först har en rockring i händerna.

Leken börjar med att försteman tar sig genom rockringen, huvud först ner till fötter och lämnar rockringen vidare till nästa person i ledet. Den personen tar sig genom rockringen med fötterna först, personen där efter med huvudet först och så vidare, upp och ner genom hela ledet.

Vill man tävla kan deltagarna delas in i lag!

Det går att lägga till ett samarbetsmoment i leken genom att låta den som står före i ledet föra rockringen istället för en själv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita gissa sjung

Material
  • Lappar med sånger
  • Pennor
  • Papper eller whiteboardtavla
Kategori
Betyg 4.39/18

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag, en person väljs ut från varje lag och får läsa en lapp från ledaren. På lappen står det skrivet en titel på en känd sång.
Då gäller det för dem att under tystnad rita ledtrådar på papper eller tavla som gör att lagkompisarna kan gissa vilken sång som stod på lappen. När de tror sig veta vilken sång det är sjunger laget den.

Det lag som först kan gissa vilken sången är får ett poäng. Sedan väljs en ny ritare ut från varje lag.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ring i ring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/20

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller varandra i händerna. En person har en rockring hängandes om sin arm. Utmaningen är att förflytta rockringen ett varv runt alla i ringen, utan att släppa taget om händerna!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Padda

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/14

Beskrivning
Alla deltagare står i en stor ring. En person inleder leken genom att för sig själv välja ut en deltagare i ringen, vem som helst, att börja gå mot. Under hela vandringen till personen upprepar den som går ordet "Padda" högt.

När man kommit fram till personen man valt säger man ett sista "Padda" till denne, som en inbjudan, personen svarar med "Padda" och personen som började säger "Padda" och vänder sig om och börjar gå mot någon ny deltagare i ringen.

Personen som fick inbjudan följer efter, så nu går två personer i led som säger båda "Padda" högt tills de kommer fram till en tredje person i ringen som får ett "Padda" som inbjudan.

Denne svarar "Padda" till första personen som vänder sig till sin följeslagare och säger "Padda" som i sin tur vänder sig om och blir den som går först i ledet för att välja ut en fjärde person.

Nu går alltså tre personer i ledet och säger "Padda" för att bjuda in en fjärde person. Försteman i ledet säger "Padda" till valfri person i ringen, får "Padda" till svar, vänder sig om till den som står bakom och säger "Padda", nästa person vänder sig och säger "Padda" till den som står sist.

När det som nu blir fyra personer i ett led delas ledet upp till två led med två personer i varje som fortsätter åt varsitt håll för att bjuda in nya deltagare i sina led på samma vis.

Så fortsätter leken tills alla i ringen är med i ett led och alla går runt och säger "Padda"!

Så fort ett led innehåller fyra deltagare delas det i två.

Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/12

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnringar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.25/16

Beskrivning
Deltagarna delas i två grupper som ställer sig i ring. Den ena ringen inuti den andra. Deltagarringarna rör sig sedan runt i motsatta riktningar, när ledaren säger "stopp!" hälsar de som står mitt emot varandra och säger sina namn.

Det går även säga en siffra och passera så många deltagare innan man stannar för att hälsa eller göra leken till musik, när musiken stannar stannar ringarna för hälsning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med tidning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.11/53

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.

Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med ballong

Material
  • Ballong
Kategori
Betyg 3.93/93

Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!

Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Namnduell

Material
  • Filt
Kategori
Betyg 3.91/246

Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Mäster kallar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.78/64

Beskrivning
Alla deltagare sätter sig på varsin stol i en ring.

En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer ett. (Det är lärling nummer ett). Nästa får nummer två osv. Alla klappar sedan händerna i takt. Först på knäna, sedan ihop och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Sedan om igen likadant hela tiden i samma rytm.

Sedan säger mäster: "Mäster kallar Ett!" (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga "Mäster" när han slår på knäna, "kallar" när han klappar ihop händerna och "Ett" när han slår tummarna bakåt. Utan att bryta rytmen fortsätter "Ett" att säga: "Ett till Fem". Fem säger: "Fem till Mäster" etc. Man fortsätter så till någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns eller om Mäster säger "Mäster till Fem" i stället för "Mäster kallar Fem".

OBS! Mäster använder alltid ordet: "kallar" och de övriga ordet: "till".

När någon gör fel flyttar han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret eftersom han nu är den sämste lärlingen. Alla som satt till vänster om honom flyttar ett steg åt höger och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir nu Fyra osv.

Om Mäster gör fel får han flytta till sista plats och Ett blir nu Mäster.

Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den till höger eller till vänster om sig själv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Musikaliska hatten

Material
  • Hatt (eller något annat att skicka)
  • CD-spelare
Kategori
Betyg 3.41/90

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).
En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.

Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)

Maffia

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.14/210

Beskrivning
Detta är en lek för lite äldre. Det är ett rollspel där man bör vara minst 6, sen kan man vara hur många som helst.
Man sätter sig på något bekvämt ställe, typ en soffgrupp
eller någonstans så att alla ser alla. En kortlek behövs.

Alla i leken ska få ett kort och varje kort innebär en viss roll.

Får man ett rött kort är man en hederlig bybo, men ett svart kort innebär att man blivit en hemsk maffia.

Skulle man få en röd kung betyder det att man är byns läkare och en röd knekt innebär att man blivit byns spion.

Låt oss säga att det finns 9 deltagare så bör följande kort finnas:
1 röd kung - Läkare
1 röd knekt - Spion
3 röda sifferkort - Bybo
3 svarta kort - Maffia
+ 1 som är spelledare

När korten under all hemlighet är utdelade får man absolut inte visa någon annan vad man fick för kort. Nu börjar spelet!

Spelledaren berättar vilken by alla befinner sig i och informerar om att samhället har drabbats av maffian, detta måste man göra något åt.

Givetvis är leken en kamp mellan maffian och byborna. Så säger ledaren att alla sover. Då ska samtliga blunda.

Spelledaren säger sedan åt läkaren att vakna. Läkaren får då genom att peka på någon deltagare skydda denne under natten.

Så somnar läkaren igen, men då vaknar den onda maffian. Alla tre öppnar ögonen och ser vilka kumpaner man har. Sedan väljer de under tystnad ut ett offer.

Den de pekar mördas då under natten såvida läkaren inte har skyddat den i fråga.

När så maffian har somnat får spionen vakna och peka på någon som han/hon tycker verkar vara misstänkt. Om spelledaren då nickar betyder det att personen som pekades på är maffia. Annars skakar ledaren på huvudet.

Nu börjar det roliga! Spelledaren väcker hela byn, alla öppnar ögonen och får reda på om någon mördats under kvällen.
I såfall åker denne ut ur leken. Om den har blivit skyddad av läkaren så säger spelledaren bara att det har skett ett mordförsök på natten men inte på vem! Varje ny "dag" har man en dödsomröstning för att få ut maffian. Här gäller det att kunna tala för sig. Förhoppningsvis uppstår här en hel del intressanta och kanske tidvis hätska diskussioner.

Alla som blir anklagade bör få ett försvarstal, det får spelledaren se till.
Sedan röstar man om vem som ska ut. Röstningen kan ske på olika sätt, vill man kan man skriva på lappar eller så föreslår någon att de ska rösta på någon och om då
majoriteten håller med så "dör" den personen ifråga och får visa sitt kort!

Så är det dags att lägga sig igen. Nu gör man om samma procedur som förra natten.

Tjusningen med det enkla rollspel är att man får lov att luras så mycket man vill, det blir bara roligare då. Eftersom maffian ser varandra på natten vet de vilka de arbetar med, därför ska man vara uppmärksam på vilka som på dagens dödsomröstning samarbetar. Om spionen under natten fått reda på nyttig information kan han/hon säga det under dagen.
Men om man röjer sin identitet så riskerar man ju att maffian "dödar" en under natten.
Ibland händer det att två personer påstår att de är spioner, efter ett tag lyckas man nog ändå avslöja lögnaren.

Det kanske låter krångligt men det är verkligen värt att prova, efter att man gjort det ett par gånger är det inte alls svårt.

Även läkaren kan bli mördad och spionen kan lämnas utanför.

Se Wikipediasidan för Maffia.

Bidrag från:
Fredrik Wiborn
Läs eller lämna kommentarer (11)

Lösenordet

Material
  • Stolar
  • Saga
Kategori
Betyg 3.49/45

Beskrivning
Till den här leken behöver man stolar och en berättelse eller saga. Om 10 personer är med i leken använder man 9 stolar. Ställ stolarna i två rader så att stolarna står med ryggstöden mot varandra. Man ska kunna gå runt stolarna medan lekledaren läser upp berättelsen.

I berättelsen väljer man ut ett ord, t.ex Rödluvan, om man läser Rödluvan och vargen. Lekledaren börjar läsa sagan från början och deltagarna börjar samtidigt gå i ring runt stolarna. Såfort lekledaren läser ordet Rödluvan ska deltagarna kvickt försöka sätta sig på en tom stol. Den som blir utan plats är ute och får ställa sig vid sidan. Då tas en stol bort och leken fortsätter tills det bara är en person kvar.

Alternativt kan man göra så att den som blir utan stol får bli den som läser sagan och den som läst får gå runt stolarna så behöver ingen bli utslagen utan leken fortsätter tills sagan är slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ljudsagan

Material
  • Olika saker som kan göra ljud
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Ledaren läser en berättelse för deltagarna. Därefter får deltagarna indelade i grupper en stund att komma på hur man på olika sätt kan sätta ljudeffekter till berättelsen med hjälp av föremål man har omkring sig.

Det kan vara med hjälp av musikinstrument, prassla med papper, knacka i bord eller vad som helst som kan sätta lite stämning till historian.

Sedan läser grupperna berättelsen för varandra och gör sina ljud under tiden.

Det går förstås också att låta grupperna skriva egna sagor!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest