Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarBokstavsordning Ö-A.
560 lekar hittades.

Övningsjägare

Material
  • Lekband
  • Olika redskap till övningar
Kategori
Betyg 3.30/10

Beskrivning
Man börjar med att förbereda fyra olika övningar som får varsin färg. Röd övning kan vara hopprepshoppning, gul övning kan vara kullerbyttor, grön jämnfota hopp och blå att gå balans på en uppochnervänd bänk. Man kan välja vilka övningar som helst.

Sedan får fyra deltagare bli tagare och de får ett lekband var som visar vilken övning de tillhör. Sedan leker man tagen. Om man blir tagen av jägaren med det röda bandet beger man sig till hopprepen och hoppar tio hopp och sedan får man vara med i leken igen. Blir man fångad av den gröna jägaren är det raka vägen till jämnfotahoppen osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.37/14

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsejakten

Material
  • Ärtpåsar eller liknande
Kategori
Betyg 3.50/21

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. Några meter ifrån startlinjen ligger en hög med ärtpåsar (kottar, pinnar eller stenar om man är utomhus).

När starten går rusar förste man från varje lag fram och tar en ärtpåse och återvänder med den till sitt lag. När ärtpåsen släppts på golvet framför laget springer nästa deltagare iväg och hämtar en ärtpåse.

Så fortsätter man tills alla ärtpåsar är slut. Det lag med flest insamlade ärtpåsar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsegömma

Material
  • Ärtpåsar
  • Koner
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.
På en yta framför lagen placeras ett flertal koner ut.
Under vissa koner göms en ärtpåse. Eller under alla om man vill.

På given startsignal löper första deltagaren från varje led iväg och lyfter på en kon. Om det finns en ärtpåse därunder tas denna tillbaka till laget och ger ett poäng. Om det är tomt återvänder man tomhänt.
Konerna placeras tillbaka så som de stod och de som sprungit växlar med nästa deltagare i sitt led som gör samma sak.
Iväg, lyft på en kon och ta med ärtpåse tillbaka till sitt lag om det finns.

Så fortsätter leken tills alla ärtpåsar är inhämtade. Då räknas ärtpåsarna och det lag med flest ärtpåsar vinner leken.

Om leken drar ut på tiden går det att säga åt deltagarna att låta konerna ligga ner istället för att ställas upp så går det att se vilka som inte har en ärtpåse under sig.

Leken kan göras svårare eller enklare genom att variera hur många koner och ärtpåsar det finns med.

Det går att lägga fler ärtpåsar än en under några koner som en bonus, eller andra överraskningar.

Om ärtpåsarna har olika färg kan lagen tilldelas olika färger och bara få hämta de ärtpåsar med den färg som laget har. Då kan det till exempel gälla att vara det lag som får hem sina ärtpåsar först.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåse leken

Material
  • Ärtpåsar till alla deltagare
Kategori
Betyg 3.73/23

Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.

Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.

Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ärtpåsar i ringen

Material
  • Rockring
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
En rockring läggs på golvet och fylls med ärtpåsar eller något liknande. En deltagare ställer sig vid ringen. Övriga deltagare sprider ut sig runt om.

Sedan gäller det för personen vid ärtpåsarna att kasta ut innehållet ur ringen. En ärtpåse i taget. De övriga ska så snabbt som möjligt samla upp ärtpåsarna och lägga tillbaka dem i ringen igen.

När ringen är tom på ärtpåsar är leken över. Det går att leka denna på tid. Då gäller det att antingen ha hunnit tömma ringen eller se till att ringen inte har blivit tömd innan tiden är ute.

Hur många ärtpåsar som är lagom att använda i leken varierar beroende på hur många som deltar och vilken ålder de har. Man får prova sig fram, men mellan 25 -30 stycken kan man nog utgå ifrån.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Äppelleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.30/16

Beskrivning
Man placerar två stora kar med vatten på varsin stol och lägger i ett äpple i varje kar. Ställ sedan lagen (två lag) i en rad ca 5 meter ifrån stolen och karet. Det fungerar så att man skall springa fram till karet och endast med hjälp av munnen få ett fast grepp om äpplet och visa upp att man fått det sen är det nästa och så vidare. De lag som förtst ätit upp äpplet helt vinner.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Älgjakten

Material
  • Bänkar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.72/18

Beskrivning
Två gymnastikbänkar ställs ihop längs mittlinjen så att de bildar en lång bänk. En deltagare utses till älgjägare och ställer sig några meter från bänkarnas ena långsida med en massa mjukbollar nära till hands.

Övriga deltagare är älgar och ska röra sig på led i cirkel medurs runt bänkarna. När en älg rör sig längs långsidan som vätter mot jägaren får jägaren försöka pricka den med en boll. Så fort älgen viker av runt kortsidan och rör sig längs långsidan som inte vetter mot jägaren är den fredad. Som en skjutgalleria på tivoli.

Om en älg blir träffad av en boll blir den också jägare och hjälper till att jaga. Den älg som klarar sig längst blir skogens konung (och kan bli ny jägare nästa runda)

Jägarna får hämta lösa bollar över hela salen men får bara kasta från ett bestämt område på ett bestämt avstånd.

Vi försökte att ha en jägare på varje sida bänkarna vilket också fungerade bra.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Äggstafett

Material
  • Ägg
  • Skedar
Kategori
Betyg 3.78/50

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag, varje lag får en sked och ett ägg. Lagen ställer upp på led längs en startlinje. Första person i varje led står beredd med skeden i hand och ägget i skeden. När startskottet går ska förste man springa en i förväg utstakad bana med ägget i skeden utan att tappa det. Skulle man tappa det får man stanna upp, lägga ägget tillrätta och sedan springa vidare. Det är inte tillåtet att hålla fast ägget mot skeden.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Äggrullning

Material
  • Ägg
  • Planka
Kategori
Betyg 3.71/99

Beskrivning
Här gäller det att få sitt ägg att rulla längst. Stillastående från en startlinje ska ägget rullas iväg, antingen längs plan mark eller från en planka. Viktigt är att ägget har kontakt med marken hela vägen när det rullar och inte kastas iväg, det är ju fusk!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Äggpickning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.94/14

Beskrivning
Detta kan med fördel göras som en turnering. Alla deltagare tävlar med vars ett hårdkokt ägg. Man ställer sig två och två framför varandra med sitt ägg i handen. På signal ska alla par "krocka" sina ägg mot varandra. De vars ägg är helt efter krocken går vidare i turneringen och får möta en ny motståndare. Den som har sitt ägg helt kvar efter finalen blir dagens påskdrottning eller kung.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Äggkampen

Material
  • Ägg!
Kategori
Betyg 4.02/142

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par två och två. Varje par får vars ett ägg som de ska kasta mellan varandra. För varje kast som lyckas flyttar de längre ifrån varandra. Det par som klarar längs avstånd utan att ägget går sönder vinner! Kletvarning utfärdas så akta kläderna.
Läs eller lämna kommentarer (6)

Äggjakt

Material
  • Påskägg eller godis
Kategori
Betyg 4.16/29

Beskrivning
Ledaren gömmer påskägg, vanliga eller godis, i lokalen eller inom ett visst område. När det är klart sänds deltagarna iväg att hitta dem. Det gäller att antingen hitta flest ägg eller ett ägg till sig själv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Zon tagen

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.86/7

Beskrivning
Gymnastiksalen delas i tre områden (eller fler!). Gränserna mellan områdena måste vara tydliga, antingen kan man använda linjer i golvet eller lägga ut hopprep.

När man befinner sig i ett visst område är det bara tillåtet att röra sig på ett visst sätt. Befinner man sig inom ett område får man springa som vanligt, i nästa är det bara tillåtet att hoppa på ett ben och i det sista får man bara krypa fram. Det är fritt att röra sig fram och tillbaka över gränserna men så fort man passerar en gräns måste man röra sig så som området bestämer.

En deltagare får börja som jägare och får ett lekband om sig, sedan är reglerna som i vanlig tagen. Den som blivit tagen får ta över lekbandet och bli ny tagare.

Även den som jagar måste givetvis röra sig på det sättet som området avgör!

Det går bra att komma på andra sätt att röra sig på. Kanske ett baklängesområde? Eller ett grodhoppsområde?
Läs eller lämna kommentarer (0)

Willem Tell kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 3.75/16

Beskrivning
Sätt en kubb på kronan av kungspjäsen och försök pricka ner den utan att välta kungen, det går, men det är svårt. Olika avstånd beroende på önskad svårighetsgrad.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Värsta remsan

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.71/129

Beskrivning
En helsida från en dagstidning ges till alla deltagare. Uppgiften är att på en i förväg bestämd tid riva en så lång sammanhängande pappersremsa som möjligt. Längst remsa vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Välta kon

Material
  • Koner (ju fler desto bättre!)
Kategori
Betyg 3.84/97

Beskrivning
En perfekt uppvärmningslek! Ett antal små plastkoner sprids ut i salen. Hälften står upprätt, hälften ligger ner. Deltagarna delas in i två lag. När startsignalen går ska ena laget på utsatt tid välta ner så många koner de hinner, andra laget reser upp så många de hinner. När slutsignalen blåses räknas antalet stående och liggande koner. Nästa runda byter lagen uppgift. Det är inte tillåtet att vakta eller sparka omkull koner!
Läs eller lämna kommentarer (4)

Väggen

Material
  • Fotboll
  • Vägg
Kategori
Betyg 3.40/15

Beskrivning
Deltagarna skjuter i turordning en fotboll mot en vägg. Man får lov att röra bollen max tre gånger under sin tur innan den måste träffa väggen annars är man ute ur leken. Man får inte flytta bollen med händerna.

Personen som inleder en omgång skjuter första skottet från en startpunkt några meter från väggen. Därefter gäller det att använda sina tre bollkontakter från det läge där bollen befinner sig.

Den som är sist kvar vinner förstås. En mycket populär lek när jag gick i skolan!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vykortsleken

Material
  • Vykort
Kategori
Betyg 2.55/11

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vroom

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/19

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. En person börjar med säga "Vroom!" till sin granne, antingen höger eller vänster. "Vroomet" skickas vidare åt samma håll tills någon säger "TUT TUT" då byter "Vroomet" håll. En riktig evighetslek om man inte kör med utslagning.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Visseltävling

Material
  • Torra kex!
Kategori
Betyg 3.85/270

Beskrivning
Ge varje deltagare 3-4 kex. På din signal stoppar man i kexen i munnen och tuggar söder dem. Det är den enkla biten. Nu kommer den svåra.
Den som först lyckas vissla en melodi vinner. Det låter enkelt, man är jättesvårt då man har munnen full av kexsmulor! För att göra det riktigt svårt kan man i förväg bestämma vilken låt alla ska vissla. Vinnare blir den som först lyckas vissla melodin ordentligt.

Tänk på allergirisker i alla lekar med mat!


Läs eller lämna kommentarer (4)

Vilket år?

Material
  • Årtal
Kategori
Betyg 3.69/102

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.

Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vildmarksbandy

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/17

Beskrivning
Innebandy fast utomhus! Deltagarna delas upp i två lag. Varje deltagare får själv konstruera sin bandyklubba av naturmaterial som finns i området. Även spelplanen och målburar kan byggas av deltagarna innan match.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vildmansstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.45/31

Beskrivning
Man delar in två lag.
Attiraljer man behöver är två vedträn ca 35-40 cm långa och två kapsyler.

Lagen ställer upp i var sitt led.
Vedträna skall hållas fast med knäna på kortsidorna så man står bredbent,
Kapsylen spännes fast i ett öga,
Så springer den förste så fort den kan den sträcka man utsett å rundar
"konan" å tillbaka till näste man.
Tappar man ved träet eller kapsylen så börjar man om från början...
När alla sprungit så har det laget naturligtvis vunnit!
Bidrag från:
Annelie Yngvesson Lindström
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilda västern

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.73/30

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring. En person ställer sig i mitten och är sheriff. Leken börjar med att sheriffen drar sin pistol (pekar mot någon i ringen). Den som sheriffen pekar mot duckar och de som står på ömse sidor om den som duckar vänder sig mot varandra och säger den andre personens namn.

Den som hinner säga den andres namn först vinner duellen och den andre personen är utslagen ur leken.
Är de lika snabba blir det oavgjort och ingen åker ut.

Om personen som sheriffen pekar mot glömmer att ducka åker den deltagaren ur.

Tillslut blir det bara en person kvar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest