Utelekar

Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhus
I betygsordning bäst sist.
197 lekar hittades.

Raketerna

Material
  • Stolar
Typ
Betyg 2.00/3

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lagen ställer upp på led längs en startlinje. En bit ifrån startlinjen ställs en stol framför varje lag. Stolarna är avfyringsramper.

Den som står först i varje led kliver fram och ställer sig på sitt lags stol, dessa deltagare är nu raketer! När alla står redo räknar ledaren ner från 10, precis som man gör vid en riktig raketuppskjutning.

När nedräkningen kommit ner till 0 avfyras alla raketerna samtidigt. De ska så fort som möjligt vidröra rummets alla väggar och sedan återvända till lagets stol. Under tiden som den första raketen studsar runt mot alla väggar ställer sig nästa lagmedlem på stolen.

När den avfyrade raketen kommer tillbaka till stolen räknar denne ner från 10 och avfyrar på så vis nästa raket som gör samma sak och så fortsätter man tills alla i laget fått vara raket.

Det lag som är först färdigt vinner!

Om man leker denna lek utomhus kan man ju löpa längs en rolig slinga istället för att nudda vid väggar. Eller så kan man ha andra föremål man ska nudda vid.

Stolarna kan även bytas ut mot rockringar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Trettiokull

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.00/6

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp sig längs en kortsida, en eller flera tagare står mitt på planen. Deltagarna ska försöka röra sig över planen till andra kortsidan utan att bli tagna. När man står vid en kortsida är man i bo och kan ej bli tagen. Men har man lämnat ett bo får man inte återvända till samma bo innan man varit över på andra sidan.

Tagaren ska försöka fånga deltagarna medan de befinner sig ute på planen. Om någon blir tagen ställer denne sig helt still med armarna utsträckta. Kamraterna kan befria de som är tagna genom att klappa trettio (30) gånger på den tagnes händer. De trettio slagen behöver inte komma i en följd utan om någon bara hinner klappa 13 gånger kan nästa fortsätta från 14 tills man hinner till trettio. Då blir man befriad och kan vara med i leken igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

[ Gå till leken ]

Stress

Material
  • Basketboll
  • Basketkorg
Typ
Betyg 2.25/4

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett långt led framför en basketkorg med start från strafflinjen.
De två första i ledet har varsin basketboll i händerna.

När starten går ska förste man försöka skjuta så många mål i korgen som möjligt med sin boll och får hålla på med det ända tills någon annan deltagare i ledet lyckas göra mål.

För varje deltagare i ledet får i turordning ett försök att med sin boll göra mål men om det misslyckas lämnas bollen till nästa person i ledet som får ett skottförsök och så vidare.

Lyckas man pricka rätt blir man den som får samla mål, annars ställer man sig sist i ledet. Blir man bortpetad som målsamlare får man också ställa sig sist i ledet.

Den som samlat flest mål när leken är över vinner! Antingen kan man hålla på tills någon uppnår en viss poängsumma eller på tid.
Läs eller lämna kommentarer (2)

[ Gå till leken ]

Tågleken

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.25/8

Beskrivning
Några av deltagarna väljs ut och får bli stationer. Om en deltagare har en röd tröja kan stationen döpas till Rödmåla, Hårbanda om deltagaren har hårband, Strumpgröna, Prickholma, Byxblåa osv.

Övriga deltagare ställer upp på led och lägger händerna på axlarna på den som står framför. Den som är först får vara loket. Loket tuffar sedan till varje station och släpper av passagerare vid en passande hållplats.
Alla passagerare med röda tröjor stiger av vid Rödmåla osv.
När alla stationer blivit besökta vänder loken om och hämtar upp alla passagerare igen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Rockringsleken

Material
  • Rockring
Typ
Betyg 2.50/2

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring eller på ett långt led. Den som står först har en rockring i händerna.

Leken börjar med att försteman tar sig genom rockringen, huvud först ner till fötter och lämnar rockringen vidare till nästa person i ledet. Den personen tar sig genom rockringen med fötterna först, personen där efter med huvudet först och så vidare, upp och ner genom hela ledet.

Vill man tävla kan deltagarna delas in i lag!

Det går att lägga till ett samarbetsmoment i leken genom att låta den som står före i ledet föra rockringen istället för en själv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Mjukbollsjägaren

Material
  • Mjuktennisboll
Typ
Betyg 2.60/5

Beskrivning
Leka tafatt/datt/pjätt på en lekplats med lekställningar m.m. Den som tar ska försöka träffa någon med en mjuktennisboll, då går turen över till den som blir träffad som får jaga istället. Det är tillåtet att springa hur mycket som helst med bollen i handen, men bara den som jagar får röra bollen, annars blir man självtagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Följa John

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.63/27

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

[ Gå till leken ]

Stenleken (Pierre)

Material
  • Fem stenar
Typ
Betyg 2.67/3

Beskrivning
Fem stenar läggs ut på en filt.

Den som spelar/börjar tar en av stenarna från filten och kastar den rakt upp i luften, plockar kvickt upp en av stenarna från filten innan den kastade stenen fångas. Stenen får ej slå i marken, då är turen över. Turen går även över om man inte lyckas plocka någon sten från filten.

Men lyckas uppgiften läggs den vunna stenen åt sidan och så görs samma sak med de kvarvarande tre stenarna tills filten är tom.

Nästa runda gör man samma sak fast plockar upp två stenar från filten innan man fångar stenen som kastas i luften.

Därefter plockas först tre stenar från filten i första kastet sedan den sista i andra kastet.

I sista omgången ska alla fyra stenar pockas upp innan kast stenen fångas.

En lek man kan leka själv eller med andra.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Av och på

Material
  • Filt eller matta
Typ
Betyg 2.80/5

Beskrivning
Denna leken börjar med att alla deltagare står runt om en matta eller en filt. Om det är många deltagare kan man använda flera mattor.
Ledaren säger antingen "Hoppa på" eller "Hoppa av".
Då gäller det förstås att göra som ledaren säger, men man måste lyssna. För ibland kan ledaren säga "Hoppa på" mattan när alla redan står på den. De som gör fel och hoppar av är ute ur leken.

Går också att göra på andra redskap, som gymnastikbänkar t.ex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Fallskärmen

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.81/11

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller i kanten på ett stort tygstycke som t.ex. en filt eller ett lakan. Tyget ska spännas ut ordentligt så att man kan lägga en boll mitt på. Det gäller för deltagarna att samarbeta så att bollen kan rulla fram och tillbaka över filten men inte ramla över kanten. Med lite träning kan man skicka bollen rakt upp i luften och fånga den igen i filten.

För lite mer spänning i aktiviteten kan man använda ett ägg istället för en boll!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Alla gubbar spring!

Material
  • Inget
Typ
Betyg 2.86/7

Beskrivning
Alla deltagare samlas i ett bo. En person utses till fasttagare. Fasttagaren ropar "Alla gubbar spring!"
Då lämnar alla boet och alla får springa fritt inom lekområdet. När som helst får fasttagaren ropa "STOPP!".

Då ska alla omedelbart stanna och stå alldeles blixtstilla. Om fasttagaren ser någon röra sig får den personen jagas. Fasttagaren måste hinna fånga personen innan denne hinner tillbaka till boet.

Om fasttagaren lyckas fånga personen blir den fångade ny fasttagare.

Alla de övriga deltagarna får gå tillbaka till boet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

[ Gå till leken ]

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Typ
Betyg 2.91/11

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!

Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Roddtävling

Material
  • Bräda eller kvastskaft
Typ
Betyg 2.95/23

Beskrivning
Den här leken ska likna en roddtävling. I en roddbåt sitter styrmannen längst bak i roddbåten och tittar framåt i färdriktningen. Roddarna sitter med ryggen mot färdriktningen framför styrmannen.

Istället för en båt använder man i leken en lång bräda eller ett kvastskaft.

Lagen ställer upp längs en startlinje och gränslar sina brädor, styrmannen står som sagt längst bak och tittar fram, resten av laget har styrman framför sig vända åt andra hållet.

På startsignal ska lagen ta sig runt en bana, förslagsvis runda en kon och tillbaka. Det gäller verkligen för styrmannen att se till att tempot är lagom och att laget styr rätt. Det är svårt nog att gå baklänges själv, att göra det i grupp gör det inte lättare!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Ekorrbo

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.00/1

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om tre. Två av barnen i varje grupp skapar ett bo till det tredje genom att hålla varandra i händerna. Det tredje barnet i gruppen blir ekorren och ställer sig inne i boet.

Leken börjar genom att lekledaren ropar EKORRE!
Då rusar alla ekorrar ur sina bon och rör sig fritt över lekutrymmet.

När ledaren ropar BO ska alla ekorrar hitta ett ledigt bo, inte tvunget det som de utgick ifrån.

Byt uppgifter ofta så att alla får vara ekorrar.

Går säkert att göra som en Hela havet stormar variant där det finns ett bo mindre än det finns ekorrar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Kluriga pinnar

Material
  • Pinnar
Typ
Betyg 3.00/10

Beskrivning
Två tävlande har mellan sig lagt ut tjugo stycken pinnar. Pinnarna kan vara i storlek som blyertspennor.

En deltagare inleder leken genom att plocka upp en, två eller tre pinnar från samlingen i mitten. Sedan går turen över och den andra får i sin tur också plocka upp max tre pinnar.

Så fortsätter man tills det inte är några pinnar kvar och den som plockar upp den sista pinnen är vinnaren!

Ett enkelt men kul matte strategispel som passar utmärkt om man är utomhus med en grupp och vill ha något att göra. Gruppen delas in i par som får börja leta upp tjugo pinnar var. Sedan möts man i paret. De som vinner stanna kvar vid "brädet" och de som förlorar får byta platser.

Går förstås även att spela inomhus med klossar eller pärlor.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Konstutställning

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.00/3

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper. Varje grupp får under utsatt tid skapa konstverk utav det material de kan finna i närområdet. Eller ännu bättre, samla in skräp som man gör konstverk av (och sedan slänger) så blir det rent. När tiden är ute har man ett litet vernissage där alla njuter av det som skapats och kanske korar en vinnare för finast verk. (Men kan man tävla i konst?)
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Typ
Betyg 3.00/4

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Typ
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Höken kommer

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.00/6

Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Räknestafett

Material
  • Tärningar
  • Saker att hämta
  • Ev. lådor att samla saker i
Typ
Betyg 3.13/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer sig på led längs en startlinje. Försteman i varje lag led har en tärning som slås på en startsignal. Några meter framför lagen finns en låda full med någonting att hämta, t.ex. kottar eller liknande.

Personen som slog tärningen ska springa fram till lådan och hämta så många kottar till sitt lag som tärningen visar och sedan ställa sig sist i ledet. Nästa person i ledet får då slå tärningen och göra samma sak och så vidare tills det inte finns fler kottar i lådan.

Då räknar lagen ihop hur många kottar man fått ihop totalt. Det lag med flest kottar vinner förstås stafetten!

Beroende på var man leker kan man börja med att alla hjälps åt att samla ihop saker som kan läggas i hämtlådan. Det behöver givetvis inte vara kottar utan kan vara vad som helst. Kastanjer, stenar, pinnar eller annat.

Vid ett tillfälle gjorde jag denna stafett på lekplatsens hinderbana vilket gjorde utmaningen lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Balans hinderbana

Material
  • Något att balansera på
Typ
Betyg 3.20/5

Beskrivning
En bana med olika balanshinder prepareras i förväg. Det kan t.ex vara olika långa och breda brädor på olika höjder. Ett lag får gå igenom banan och se hur många som klarar sig i mål utan att nudda mark. Eller se hur långt man klarar individuellt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Freesbee golf

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Varje deltagare har vars en freesbee med vilken man ska träffa ett förutbestämt mål, t.ex en flaggstång eller liknande. Samma grundprincip som för vanlig golf. Det gäller att använda så få kast som möjligt och den vars freesbee landar längst från målet börjar varje omgång.

Fungerar bra som parspel men även i lag. I lagspel kan man kasta i turordning. Alla i laget måste få kasta innan man börjar på ny omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Frottage

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Fiskenätet

Material
  • Inget
Typ
Betyg 3.25/8

Beskrivning
En i gruppen är "fiskenätet". Denna person börjar jaga de andra som är fiskar.
När tagaren har tagit en person så håller de varandra i handen. Då börjar de jaga tillsammans, hand i hand.

Varje gång en fisk har blivit fångad av fiskenätet, tar man den som är ytterst på fiskenätet i handen.

så varje gång någon blivit fångad så blir fiskenätet större.

Det är inte hela nätet som kan ta fiskarna. Det är bara de som är ytterst, alltså som inte håller någon i handen på ena sidan.

Den som är sist kvar av fiskarna är den fisken som klarade sig från nätet!
Läs eller lämna kommentarer (1)

[ Gå till leken ]

Kulrännan

Material
  • Delade rörstumpar
  • Kulor
  • Behållare
Typ
Betyg 3.26/15

Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.

Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.

Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.

När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.

Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!

Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)

[ Gå till leken ]

Kategorier


Tipsa gärna om nya lekar!

Sök på lekarkivet

Vikten av lek

"Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper." LGR11 - kapitel 1

Hur man kan dela in lag

Bakom tangentbordet

Twitter // Facebook