Samarbetslekar

Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.
166 lekar hittades.

Slottstriden

Material
  • Boll
Typ
Betyg 3.80/322
Beskrivning
Till denna lek behöver man en fotboll.

Dela upp deltagarna i två lag där det enda laget bildar en ring, vända utåt med en "kung" i mitten. Det andra laget står utspridda utanför ringen och tilldelas fotbollen.

Utelaget ska anfalla och försöka att kasta in fotbollen i ringen, antingen över muren eller genom den. Försvararna försöker förhindra det hela men får inte släppa taget om varandras händer. Kungen kan också stoppa bollen och kan ut den igen.

Om bollen nuddar marken inne i ringen så har anfallarna lyckats att inta slottet och då får laget byta plats.

Den som kastar in bollen så att den nuddar marken blir nästa kung. (Om den som kastar in bollen redan varit kung så får den välja någon annan
av deltagarna.)
Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (10)

Rusräknerutten

Material
  • Fotboll
Typ
Betyg 4.15/165
Beskrivning
Till denna lek behövs en boll.
Dela upp deltagarna i två lag och låt ena laget ställa sig i ring med några meter mellan varje deltagare. Det andra laget ställer sig på ett led en bit ifrån ringen.
Den första i "led-laget" ropar "NU" och springer runt "ring-laget", tillbaka och nuddar den sista i det egna ledet. Sista man i ledet ropar "STOPP" då den löpande får kroppskontakt.
"Ring-laget" ska försöka hinna med många bollpass som möjligt runt i ringen från det att "led-laget" skriker "NU" till "STOPP"
Bollpassen räknas och byte sker när alla i "led-laget" sprungit Det laget som har lyckats med flest bollpass har segrat!
Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (0)

Livvakts brännboll

Material
  • Mjuk boll
  • 4 koner
Typ
Betyg 4.35/157
Beskrivning
Planen ser ut som en brännbollsplan med 4 koner man ska runda. Deltagarna delas in i innelag samt utelag.

Förste man i innelaget sparkar eller kastar ut en mjukboll, sedan ska kastaren försöka ta sig runt banan utan att bli träffad av bollen. Det är förbjudet att springa bakåt och konerna är INTE baser där man är fredad.

Utelagets uppgift är att fånga upp bollen och träffa löparen med den. Att springa med boll är förbjudet den måste passas mellan utespelarna. En annan person i innelaget agerar livvakt. Livvaktens uppgift är att springa med personen som kastat ut bollen och försöka skydda denna från att bli träffad. Livvakten är immun mot bollträffar. Livvakten blir sedan kastare. Innelaget får poäng för varje avklarad helrunda och utelaget för varje prickad löpare.
Bidrag från:
Pär Karlsson
Läs eller lämna kommentarer (3)

Paintball

Material
  • Mjuka bollar
  • Blandade gymnastikredskap
  • Lagband
Typ
Betyg 4.31/152
Beskrivning
Lättast att spela med ungdomar, klass 5-9 kanske då det kan vara
svårt för mindre. Denna lek uppskattas mycket av äldre, i min klass, jag går i 9, är den populär, vi spelar den typ varje gympalektion!

Tillsammans bygger man upp en bana av gympasalens redskap - redskapen ska fungera som skydd. Ungefär halva gympasalen brukar räcka. Gruppen delas in i 2 lag.
Sedan skall man ha ett jämnt antal mjuka bollar, lika många till båda lagen.
På start signalen gäller det att så snabbt som möjligt få tag på en boll och kasta på motståndarna. Redskapen som banan är byggd av skall användas som skydd mot bollarna. Blir man träffad i huvudet gills det ej, annars går man och sätter sig vid sidan av planen. När ett lag har
vunnit, d.v.s brännt ut alla motståndare, kör man om igen!

Ett bra tillägg från Carin Thornberg:
När jag kör denna leken med mina elever åk 3-5 så får man ett band om man blir bränd i stället för att åka ut. Laget som har minst antal band när man slutar har vunnit. Detta gör att alla eleverna får vara med hela tiden och ingen behöver känna sig utanför eller vara overksam.

Ett annat tillägg från Carina Forsgren:
När vi leker denna lek så har lagen en boll var i sin färg. De får endast bränna motståndarlaget med sin boll. Det blir lite mera rörelse i leken då.

Ett tredje från Niklas:
Jag har andra aktiviteter för dom som blir brända. Exempelvis så kan de som blir brända göra: 10 upphopp eller 10 armhävningar eller 10 situps osv. och sen ta del av aktiviteten igen. En väldigt bra aktivitet om man är ute efter fart och fläkt.

Ett fjärde från Moroten:
Ett tillägg man kan göra är att låta en eller två i varje lag vara medicinmän som genom att nudda en bränd spelare i sitt egna lag sätter denna person i spel igen. Det förutsätter också att man lägger sig där man blir bränd. Då blir det mer strategi och mina klasser älskar det!
Jag undrar om medicinmannen kan bli träffad och isåfall är ute? //micke
Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (12)

Passningsövning

Material
  • Bollar till varje par
  • Koner att gränsa av med
Typ
Betyg 2.73/36
Beskrivning
Det här med passningsspel är svårt för många Zlatan wannabees! Deltagarna paras här ihop två och två med en boll per par. De måste hålla sig i rörelse inom ett litet markerat område och hela tiden passa bollen mellan sig. Räkna antalet lyckade passningar?
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bränna svansen

Material
  • Mjukboll
Typ
Betyg 4.37/90
Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Lag Ett bildar en orm genom att ställa sig på led där man håller ett ordentligt tag om livet på framförvarande person. Lag Två ställer sig i en ring kring ormen och får en mjukboll. På given signal ska Lag Två försöka träffa svansen på ormen, dvs sisteman i ledet. Bollen får bara passas mellan lag medlemmarna i Lag Två som måste stå stilla i ringen, inte springa med bollen.

När någon lyckas träffa sisteman i ormen kan man göra på olika sätt. Antingen får den som träffat bli ny svans i ormen och "huvudet" tar dennes plats i ringen. Eller så byter lagen plats helt, eller så får dom som blir träffade fylla på i ringen tills ormen bara består av en person.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pansarboll

Material
  • Mjukboll
  • Gymnastikmattor
Typ
Betyg 4.02/38
Beskrivning
Man delar upp deltagarna två och två per matta (tunna mattor som används vid redskapsgymnastik i skolan). En utses till "tagare", han eller hon ska med hjälp av en mjuk boll träffa benen på sina kamrater bakom mattorna. De ska således akta sig för bollen. Blir man träffad byter man plats. Det går även att öka antalet bollar beroende på antal deltagare och ålder.
Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tagen med bollskydd

Material
  • 4 mjukbollar (eller fler om så önskas)
Typ
Betyg 4.24/59
Beskrivning
Två jägare utses, 3-4 bollar delas ut bland de övriga deltagarna. Jägarna får bara kulla deltagre utan boll alltså måste bollen passas runt för att deltagarna skall undvika att bli tagna.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Scoutbrännboll

Material
  • Fotboll
  • Brännplatta
Typ
Betyg 4.36/56
Beskrivning
Samma princip som vanlig brännboll, fast utan slagträn eller koner och man använder en fotboll. Deltagarna delas upp i två lag. Ett lag börjar som utelag, ett som innelag.

Utelaget sprider ut sig på spelplanen, innelaget ställer sig på ett led framför utelaget. Förste man i innelaget tar några steg fram, tar upp fotbollen och kastar ut den så långt han förmår över utelaget. När bollen är kastad springer han runt sitt lag så fort han kan, för varje varv sprunget runt laget tilldelas en poäng.
Utelaget försöker fånga den utkastade fotbollen så kvickt man kan.

När någon lyckats ta upp den, samlar sig utelaget på ett led efter personen med bollen. När alla i utelaget står bredbent på led, ska förste man försöka rulla bollen mellan benen på alla sina lagkamrater ner till den som står sist i ledet. Sisteman fångar upp bollen, springer fram till brännplattan, lägger ner bollen och säger BRÄND!!! Då måste löparen från innelaget sluta springa runt sitt lag och ställa sig sist i ledet. Nästa man från innelaget kliver fram, tar upp bollen, kastar, springer osv... Efter utsatt tid byter lagen sida.

Det går även att låta den som ska kasta/skjuta ut bollen stå i en "utkastscirkel" markerad av koner i ring mitt på spelplanen. Från ringen är det tillåtet att kasta åt vilket håll som helst och utelaget måste då sprida ut sig runt om och får ej beträda marken inuti cirkeln. Sedan har utelaget en särskild plats på planen från var de måste formera sitt led från när de ska rulla bollen till sisteman.

Innelaget står uppställt på led en bit utanför cirkeln.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Typ
Betyg 4.44/108
Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Typ
Betyg 4.25/209
Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (6)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Typ
Betyg 4.10/66
Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Kimslek

Material
  • Bricka
  • Filt
  • Blandade saker
Typ
Betyg 4.24/41
Beskrivning
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas.

En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Namnet Kim kommer från en bok av Rudyard Kipling. Titelfiguren heter Kim och i boken används leken som en minnesövning under spionträning. I boken används juveler och kallas the jewel game, men leken går att utföra med andra, lite billigare, saker . Kipling har också skrivit Djungelboken. Det finns en hel Wikipediasida på engelska om Kims lek.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta ljudtvillingen!

Material
  • Ögonbindlar till alla
Typ
Betyg 4.12/46
Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongkram

Material
  • Ballonger
Typ
Betyg 4.03/54
Beskrivning
Krama sönder en ballong - kan det vara svårt? Jodå, pröva och se! Börja med att dela in sällskapet i par. Ge varje par en ballong (likadana ballonger åt alla paren!). Blås upp din egen ballong som måttstock, och gå runt och kolla att alla paren har blåst upp sina ballonger ungefär lika mycket. Nu gäller det för varje par att på given signal placera ballongen mellan sig och sedan krama sönder ballongen. Vi lovar: Det är svårare än du tror!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lek kategorier

Tipsa gärna om nya lekar!

Vikten av lek

"Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper." LGR11 - kapitel 1



Senaste kommentarer

Hur man kan dela in lag

Twitter // Facebook


 

Lekarkivets Topp 10

1Parfotboll4.89
2Vargen och fåraherden4.81
3Ungerskt flaggspel4.78
4Köksbordspingis4.71
5Maffia4.65
6Tärningsspel4.64
7Ta en kotte4.64
8Teckningsringen4.59
9Land och rike4.58
10Skeppsbrott4.55
Bubblare
11Fyra man i soffan4.53
12Stapel kubb4.52

Länkvänner

Accro
Babyhjälp
Fritidspedagogik.se
Hjälpreda
HomeAway
Kul med Anton
Martinas skoltips på nätet
Min student
Pedagogguiden
Skapligt enkelt
Svenska mordgåtor
Unga fakta

Spelschema

Innebandy, fotbolls eller annan turnering på gång?
4-lagsturnering
5-lagsturnering
6-lagsturnering