Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.Bokstavsordning Ö-A.
150 lekar hittades.

Värsta remsan

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.71/129

Beskrivning
En helsida från en dagstidning ges till alla deltagare. Uppgiften är att på en i förväg bestämd tid riva en så lång sammanhängande pappersremsa som möjligt. Längst remsa vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vykortsleken

Material
  • Vykort
Kategori
Betyg 2.55/11

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vroom

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/19

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. En person börjar med säga "Vroom!" till sin granne, antingen höger eller vänster. "Vroomet" skickas vidare åt samma håll tills någon säger "TUT TUT" då byter "Vroomet" håll. En riktig evighetslek om man inte kör med utslagning.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Vilket år?

Material
  • Årtal
Kategori
Betyg 3.69/102

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.

Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vatten i skon

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.32/16

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Det ena laget lämnar rummet (utelaget) medan varje deltagare i det andra laget (innelaget) väljer en unik kompis från det andra laget.

När innelaget har sett till att alla deltagarna i leken är i par släpps en person från utelaget in i rummet. Personen från utelaget går fram till en valfri deltagare i innelaget, bugar sig och frågar "Är du min kompis?".

Om det blir fel ropar alla "VATTEN I SKON!", då får utelagsdeltagaren hoppa ut ur rummet på ett ben och så får en ny utelagsdeltagare prova sin lycka på samma sätt.

Men om det blir rätt blir det såklart jubel och utelagsdeltagaren får stanna kvar i rummet och sätta sig vid sin kompis lite vid sidan av så att det går att se vilka som återstår i leken.

Alternativt sitter innelaget på stolar eller pallar i en rad och de som gissat rätt kompis sätter sig på golvet framför.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad är annorlunda?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/8

Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.
Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad luktar?

Material
  • Olika saker som doftar
Kategori
Betyg 4.00/18

Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.25/16

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad gör du?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltargarna står i en ring. En person får börja leken genom att under tystnad göra en rörelse, t.ex låtsas skotta snö. Personen till vänster frågar "Vad gör du?".
Personen som gör rörelsen svarar inte det han just visar utan något helt annat, som t.ex "Jag hoppar hopprep!" (Trots att det är snöskottning).

Den som frågade får då låtsas hoppa hopprepp och personen som nu står till vänster frågar i sin tur "Vad gör du?". Den som låtsas hoppa rep kan då t.ex. svara "Jag målar en tavla" vilket leder till att frågaren får låtsas måla en tavla. Så fortsätter man med att personen till vänster hela tiden frågar "Vad gör du?" tills alla fått sin tur!

Om man vill kan den som visar rörelsen få ställa sig i mitten av ringen, som på en scen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningstafett

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 3.77/25

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Gör en startlinje bakom vilken lagen skall stå i led. En bit längre fram läggs en tärning till varje lag.
Det går nu ut på att deltagarna en och en i laget springer fram och kastar tärningen. Får man en sexa går man över till andra laget och ställer sig sist i det ledet. Får man något annat är man fortfarande kvar i sitt vanliga lag och springer tillbaka och ställer sig sist i sitt led.
Det laget som först får över alla lagkompisar till andra sidan har vunnit!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsstafett 2

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 4.23/30

Beskrivning
Dela upp deltagarna i två lag. Placera lagen bakom en startlinje, kon eller dylikt vid ena kortsidan. Vid andra kortsidan placeras en sexsidig tärning till varje lag.

På startsignalen löper första deltagaren i varje lag till andra sidan och slår tärningen. Slås 4,5 eller 6 så stannar man kvar på tärningssidan och nästa deltagare från ledet får springa fram och slå tärningen. Men får man 1,2 eller 3 springer man tillbaka och ställer sig sist i ledet och så får nästa deltagare i tur springa till tärningen.

Det lag som först får över alla i laget till tärningssidan vinner!

Jag har kört denna stafett med barn i åldrarna 6-9, men den fungerar säkert med äldre barn också!

Man kan naturligtvis variera vilka slag på tärningen som avgör om man får stanna, beroende på hur många barn som deltar eller hur mycket tid man har till förfogande!


Bidrag från:
Max
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsspel

Material
  • En tärningskopp med fem tärningar till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.82/22

Beskrivning
Alla deltagare har varsin tärningskopp med fem tärningar i. Alla skakar samtidigt om tärningarna och vänder sin kopp upp och ner mot bordet så att ingen kan se vad tärningarna visar. Man får dock lov att kika på sina egna tärningar.

Om en deltagare slagit alla sina tärningar olika får den personen slå om sitt kast.

Sedan öppnar en deltagare spelet genom att göra en gissning på hur många tärningar med en viss siffra den tror det kan finnas totalt på bordet under allas koppar. Till exempel "Jag tror det på bordet finns minst sex stycken fyror".

Nästa person i klockvis ordning har sedan två val. Antingen att syna gissningen eller höja budet.

Om personen tycker budet låter orimligt väljer denne att syna, då lyfter alla sina koppar och så räknas antalet tärningar som budet gäller, i detta fall som visar fyror. Om det, i detta exempel, finns sex eller fler tärningar som visar fyror var gissningen således rätt och den som synade hade fel.

Då får den som synade ett straffpoäng. Hade det nu funnits färre fyror (färre än sex stycken) hade den som gjorde den felaktiga uppskattningen fått straffpoängen.

Väljer personen i tur istället att höja budet måste man öka antingen värdet på tärningen eller antalet tärningar (eller både och). Så i detta exempel skulle personen i tur behöva höja till antingen minst sju stycken fyror eller t.ex. sex stycken femmor.

Fem stycken sexor är alltså ett ogiltigt bud eftersom antalet tärningar understiger utgångsbudet.

Ett bud måste också innehålla minst lika många tärningar som antalet deltagare i spelet. Så spelar fem deltagare får inget bud vara färre än fem tärningar.

Den som når ett förutbestämt antal straffpoäng är ute ur spelet.

Det är den som fick straffpoängen som ger utgångsbud i nästa omgång.

Om man vill kan ettor vara jokrar och räknas som vilken siffra som helst.

Det går att köra spelet i blindo, alltså att ingen får titta på sina tärningar, men får man kika på sina egna tärningar kan det hjälpa en att göra eller syna bud.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tändstickan

Material
  • Tändstickor
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Deltagarna arbetar två och två. Varje par får en tändsticka eller tandpetare som man ska hålla fast mellan varandras pekfingertoppar. Sedan ska paren röra sig runt i rummet utan att tappa tändstickan.

Kanske kan varje par få två tändstickor att hålla mellan sig?

En i paret kan också blunda för att göra det lite svårare!



Läs eller lämna kommentarer (0)

Tutti Frutti

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.88/31

Beskrivning
I denna lek ska man helst ha en whiteboard, men det går även bra utan. Deltagarna kan jobba självständigt eller två och två. Alla deltagare ska ha penna och papper, bortsett från om man är två då man delar. Man utser en "lekledare" som får förslag från deltagarna om olika kategorier. Ex. att deltagarna säger:

Land
Stad
Flicknamn
Djur
Sporter
Bilmärken
Blommor

Lekledaren skriver upp de olika kategorierna på whitboarden sammtidigt som deltagarna skriver upp det på sina papper. Lekledaren säger sedan en bokstav (och skriver upp det på tavlan). Ex bokstaven B
Då skriver deltagarna ett land på B (Bulgarien) och en stad på B (Båstad) osv.

Detta går på tid ex. 1 minut. Om någon av deltagarna blir färdig före den bestämda tiden ropar den "Tutti Frutti!" och alla lägger då ifrån sig sina pennor.
Lekledaren går igenom alla svaren, om det är någon fler än en person som skrivit ex. Bulgarien så får de ett poäng var men om man är ensam om svaret får man två poäng.

Sedan efter att man kört några gånger så räknar man sina poäng och korar en vinnare! Hur kul som helst!

Bidrag från:
Marie Ahlin
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tuppens näbb

Material
  • Ögonbindel
  • Papper
  • Penna
  • Häftmassa eller Häftstift
Kategori
Betyg 3.72/18

Beskrivning
Fungerar som "Sätta svans på grisen", här ska man dock sätta fast näbben på tuppen. Rita en tupp på ett stort papper. Klipp ut en näbb i papper eller kartong och sätt en bit häftmassa på ena sidan.
Tuppen hängs på en vägg, en deltagare får en bindel för ögonen och får näbben i handen. Sedan gäller det för deltagaren att gå fram till tuppen och försöka sätta fast näbben där man tror den ska vara. Vill man göra det lite svårare kan man snurra personen ett par varv innan.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trollskatten

Material
  • Trollskatt
Kategori
Betyg 4.01/22

Beskrivning
En person får vara Trollet och sitter blundandes ner på golvet. Sidan om sig har trollet sin skatt, tex en ärtpåse eller liknande. Övriga deltagare står tysta runt om i en ring. Smygande försöker de en och en att ta skatten från trollet. Ev kan lekledaren tyst peka på vem som ska smyga fram. Hör trollet att något är i görningen vaknar det med ett trollvrål. Den som lyckas oupptäckt ta skatten blir nytt troll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trafikskolan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/43

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En är bil och den andra är föraren. Den som är bil står framför föraren och blundar. Föraren styr sin bil
genom att lägga båda sina händer på bilens axlar för att köra framåt, en hand i ryggen för att backa. Vill man svänga höger eller vänster
håller man en hand på respektive axel. Måste man stanna släpper man taget helt om bilen.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att styra sig fram genom trafik och hinder!

En bra och rolig samarbetsövning där man verkligen får lite på sin partner! Givetvis byter man roller efter en stund.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tomma stolen

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.74/38

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i ring. Det ska finnas en stol mer än det finns deltagare i leken. Den som har den lediga stolen till vänster om sig säger namnet på någon i ringen.
Den personen reser sig då från sin plats och sätter sig på den tomma stolen. Nu har någon annan en tom stol till vänster om sig och får då säga någon annans namn.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tjugo frågor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.71/7

Beskrivning
Ledaren tänker tyst för sig själv på en känd personlighet. Övriga deltagare har sedan tjugo frågor på sig att komma fram till vilken person ledaren tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej t.ex. "Är det en kvinna?" eller "Är det en skådespelare?". Om en deltagare tror sig veta vem ledaren tänker på får deltagaren räcka upp handen och gissa, t.ex. "Är du Kalle Anka?". Är det fel fortsätter leken, men är det rätt får deltagaren som gissade korrekt bli den som får fundera ut en känd person till nästa omgång. Lyckas deltagarna inte komma fram till rätt person efter 20 frågor har dom förlorat. Tänk på att även gissningar på en person räknas som en fråga så gissa inte rakt ut i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Telegram

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.23/21

Beskrivning
Fungerar som "Gnistan". Alla står i en ring och håller varandra i händerna. Någon börjar med att säga: "Jag skickar telegram till "Nisse", trycker sedan lätt till handen på den som står sidan om sig. Tryckningen skickas vidare i ringen tills den når "Nisse" som då säger att telegrammet är framme. Då får "Nisse" skicka nästa telegram till vem han vill i ringen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Teckningsringen

Material
  • Papper
  • Kritor
Kategori
Betyg 4.20/25

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord och har vars ett papper och en ask kritor framför sig.

Man börjar med att skriva sitt namn på sitt pappret, när alla gjort det skickar man det till grannen till vänster. Samtidigt får man ju ett papper från höger med ett namn på.

Då ska man under någon minut tyst rita något på pappret som man förknippar med den personen vars namn det står, sedan skickar alla samtidigt vidare pappret åt vänster.

Till slut får man tillbaka pappret med sitt eget namn och en massa småteckningar på.

Då ska varje person i tur och ordning få spekulera fritt kring vad de olika teckningarna kan betyda (alla andra får vara tysta under tiden).

När en person har spekulerat klart så får man fråga de övriga om det han/hon sagt stämmer!

Tänk på att det ska vara tyst under tiden man ritar!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Teaterlek

Material
  • Uppdragslappar
Kategori
Betyg 3.64/82

Beskrivning
Förbered övningen genom att skriva lappar med olika yrken eller liknande på, t.ex. fröken, bagare, soldat och lägg dessa i en burk (eller använd denna lista som jag gjort). Låt sedan en deltagare dra en lapp och ställa sig på "scenen". Det som står på lappen ska personen på scenen agera. Övriga får försöka gissa vad personen ska föreställa. Den som gissar rätt får dra ny lapp.
Läs eller lämna kommentarer (9)

Tarzan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.66/30

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och någon utses att vara Tarzan, djungelns konung, högst i rang. Tarzans tecken är att trumma sig med sina händer mot bröstet och säga sitt typiska "AHH A AHHA!!". Övriga deltagare ges andra roller, dock bör dessa alltid ingå; till vänster om Tarzan sitter förståss Jane. Hennes tecken är att "30talsfilm ömkligt" säga "Tarzan! Tarzan!" och samtidigt sträcka ut båda händerna åt höger för att försöka röra Tarzan. Vänster om Jane sitter Cheeta, Tarzans trogna apa. Cheetas tecken är att apligt kraftfullt slå ena handen mot bröstet och andra handen över huvudet och samtidigt säga "UGH!!!". Längst ner i rang till höger om Tarzan i cirkeln sitter Pinsam. Pinsams tecken är att höja sin ena hand i höjd med sitt öra, vinka och säga "Pinsam!".
Mellan Cheeta och Pinsam fyller man på med olika karaktärer, tex.

Valen, visar med sin hand en vattenstråle som sprutar upp ur blåshålet och säger "Pschht!".

Flodhästen, visar med båda sina händer hur hans stora gap slår ihop och säger: "Kloffs Kloffs!".

Ormen, ena handen slingrar sig fram som en orm och säger "Ssssssss!".

Myrsloken, sträcker fram sin ena hand och drar in den igen snabbt som myrslokens tunga och säger: "Schlurrrrp"

Lejonet, river fram med sin tass och säger "GRRRR!!!".

Ankan, armbågarna utåt som vingar, flaxar och säger "Kvack kvack!"

Det är bara att hitta på nya karaktärer efterhand som det behövs eller byta om man vill det! När alla har fått en plats kan kampen om djungeln börja!!!

Det är alltid Tarzan som inleder alla rundor. Tarzan börjar med att göra sitt eget tecken (AHH A AHHA) och därefter någon annans tex Valens (Pschht!). Valen svarar genom att först göra sitt tecken (Pschht) och sedan någon annans tex. Ormens (Sssss!). Ormen svarar med sitt osv... Ordningen är alltså, svara med ditt eget tecken gör sedan någon annans osv. Så fortsätter man tills någon gör ett fel. Man kan glömma att svara med sitt eget tecken, gör fel ljud till rörelsen, tvekar och tänker för länge eller något sådant. Det ges ingen tid för eftertanke, håll tempot högt!!!

Gör man fel måste man flytta ner till Pinsam platsen och börja arbeta sig upp igen. De övriga deltagarna flyttar upp ett snäpp i rang och får en ny karaktär. Alltså, om Jane skulle göra fel blir den som är Cheeta ny Jane och får sitta sidan om Tarzan, Jane blir Pinsam. Man behåller inte sin karaktär utan får en ny när man bytt plats. När platserna är bytta börjar Tarzan om.
Särskilt fånigt blir det när Valen och Myrsloken kämpar mot varandra, "Pschht - Schlurrrp", "Schlurrrp - Pschht", "Pschht - Schlurrp".
Läs eller lämna kommentarer (1)

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Kategori
Betyg 2.96/20

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sätta svans på gris

Material
  • Större papper
  • Ögonbindel
  • Häftstift
Kategori
Betyg 4.17/118

Beskrivning
Man ritar en gris (eller något annat roligt djur) på ett stort papper, som man sätter upp i lagom höjd på väggen. Sedan sätter man en bindel för ögonen på en person åt gången och ger denne en svans med häftstift på. Sen gäller det att gå fram och sätta fast svansen på grisen, där man tror att den ska vara. Man kan också, om man vill göra det svårare, snurra personen ett par varv innan han/hon får försöka leta sig fram till rätt ställe.

Det går givetvis att använda alla olika sorters djur!


Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest