Samarbetslekar

Sök bland lekarna
Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.Bokstavsordning A-Ö.
174 lekar hittades.

1-2-3

Material
Kategori
Betyg 3.00/13

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par och ställer sig i en ring. Den ena i paret ska stå framför den andra och båda har näsorna mot mitten. Ledaren ropar antingen 1,2 eller 3 då gäller följande.

1 - Den som står bakom springer ett varv runt ringen medsols och ställer på sin utgångsplats igen.

2 - Byt plats i paret.

3 - Den som står bakom kryper mellan benen på den som står framför.

Det går att lägga till fler övningar med lite äldre elever, 4 kan kanske vara att man ska hoppa bock över den som står framför osv.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.94/47

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Ambassaden

Material
  • Ärtpåsar
  • Gymnastikmattor
  • Plintar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.98/51

Beskrivning
Ambassaden fungerar lite som Spökboll/Gränsbrännboll med den skillnaden att man kan befria lagkompisar som blivit brända.

Deltagarna delas in i två lag. Spelplanen delas på mitten med hjälp av bänkar. Lagen väljer varsin planhalva. Längst ner på varje planhalva lägger man ut 2 tunna gymnastikmattor i linje med kortlinjen. Vid kortsidan av en matta ska det stå en plint.

Precis som i gränsbrännboll spelar man med en mjukboll, dessutom ska det finnas 10 ärtpåsar med i spelet. Varje lag får börja med 5 ärtpåsar.

Det gäller att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med mjukbollen. Endast direkt träff gills. Huvudet är skyddat. Regler för om man får skydda sig med händerna med kan man komma överrens om.

Den första som blir bränd i laget går över till motståndarnas sida och ställer sig på plinten. De som blir brända därefter ställer sig på mattorna i turordning.

För att befria någon kan lagen använda sina ärtpåsar för att försöka passa den som står på plinten. Lyckas personen på plinten fånga en ärtpåse får denne fri lejd till sitt lags planhalva igen. Ärtpåsen tar man med sig i handen som "pass".
Den som står i tur i ledet på mattan kliver då upp på pallplinten.

Det är inte tillåtet för någon motståndare att kliva på ambassadens område (mattan). Ärtpåsar som inte fångas av personen på plintetn tillfaller motståndarlaget.

Hur många ärtpåsar som är med i spelet eller ambassadens utformning kan anpassas. Det går även att använda tennisbollar eller liknande istället för ärtpåsar.

TÄNK PÅ ATT kasta ärtpåsarna/tennisbollarna med omdöme. De är endast till för att befria lagkamrater med! Genom att placera plinten nära en långsida kan man nog minimera risken för att någon råkar bli träffad.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Amerikansk fotboll (lätt)

Material
  • Koner
  • Lagvästar
  • Amerikansk fotboll
Kategori
Betyg 3.52/21

Beskrivning
Detta är en mycket förenklad version som vi fick anpassad av en amerikanare. Den fungerade till en grupp tredjeklassare utan någon som helst erfarenhet av sporten. Tacklingar är borttagna och nästan den enda kontakten är att den som löper med boll blir tagged (kullad) av en motståndare. Beröringen måste då vara tydlig med båda händer (ej våldsam) för att gällas.
En amerikansk fotboll är oval till formen och finns i olika storlekar, men det kan gå att spela med en vanlig boll.

Varje spelare har en speciell roll i matchen som är indelat i korta men intensiva moment (anfalls försök). Under ett spelmoment är ett lag anfallare och det andra försvarare. Bollen får bara passas en gång under ett anfall och då endast framåt, sedan gäller det att löpa med bollen.

Spelets mål är för det anfallande laget att på högst fyra försök arbeta sig allt närmare försvararnas mållinje för att slutligen lyckas ta poäng genom att placera bollen inuti deras målzon (end zone). Poäng, touchdown, görs antingen genom att en anfallare springer in med bollen i målzonen eller tar kontrollerat emot en passning ståendes i zonen. En touchdown ger 6 poäng.

Förbered genom att placera ut koner mitt emot varandra längs båda långsidorna så att spelplanen delas in i c:a 8-10 lika stora rektanglar. Lagens målzoner är bakom sista konparet från mittlinjen räknat.

Spelet börjar med en kick off genom att det försvarande laget sparkar bollen från sin planhalva så långt ner i det andra lagets planhalva som möjligt. Hela det försvarande laget börjar nära sin egen mållinje. Kickoff går till så att en knästående spelare håller bollen på plats så att den står på högkant medan en annan spelar tar sats och sparkar iväg den. Resten av deras lag står uppställda på linje bakom dem redo att springa så fort bollen blivit sparkad.

Det anfallande laget står utspridda på sin planhalva beredda att fånga upp bollen varhelst den kommer.

När bollen blivit sparkad fångar en anfallande spelare (vem som helst) upp den och börjar genast löpa mot motståndarnas målzon, lagkamraterna försöker skydda bollbäraren så gott det går från att bli tagen av motståndare genom att springa i vägen för försvararna som kommer stormande över planen samtidigt som bollen. Bollbäraren får i detta läge inte passa, bara springa - för livet!

När bollbäraren blivit fångad stannar spelet direkt och alla intar positioner för igångsättande igen.

Bollen läggs på marken centralt på planen i linje från där spelet avstannade. C:a fyra spelare från varje lag ställer upp på linje tätt mot varandra på ömse sidor om bollen med sin målzon i ryggen. Ingen spelare får befinna sig på motståndarnas sida om man tänker sig en osynlig linje från kantlinje till kantlinje där bollen ligger.

Den i anfallande lag som ska agera QuarterBack (QB ) ställer sig mellan sina fyra lagkamrater och lägger en hand på bollen.
De övriga spelarna i anfallande lag ställer sig redo att springa på ömse sidor till höger och vänster om personerna i mitten på jämnt avstånd från varandra mot kantlinjerna. De är receivers och ska ta emot passningen från QB.

I det försvarande laget radar de övriga spelarna upp sig på två linjer med jämnt avstånd från varandra bakom de fyra som står i mitten. De ska vara beredda på att stoppa anfallaren som har bollen, de som står i sista linjen är försvararnas "last line of defence" om anfallet lyckas passera de två första linjerna med försvarare.

Spelet sätts igång genom att QB med handen på bollen ropar "Hot, hot, HIKE!!" högt och tydligt. "HIKE!!" är startsignalen och genast lyfter QB bollen från marken och tar ett par steg tillbaka bakom sina fyra blockerare samtidigt som receivers börjar löpa mot försvararnas målzon redo att ta emot en passning. Försvararna i de bakre linjerna försöker skära av passningsmöjligheter.

De fyra närmast mitten i försvarande lag ska försöka ta sig fram till QB och fånga denne innan passning hinner ske medan QBs fyra lagkamrater ska stoppa dem genom att helt enkelt ställa sig i vägen.

De som skyddar QB står med sina armar korsade över bröstet och får alltså inte använda sina händer utan bara stå i vägen. För att ge QB en liten chans måste försvarande lag räkna till tre sekunder innan de får ge sig på QB.

QB ska passa bollen till någon av sina springande receivers som försöker ta sig så långt ner på försvararnas planhalva som möjligt, helst in i målzonen för en touchdown. De som försvarar ska kulla bollspringaren innan det sker eller stjäla passen. Passning får bara ske framåt och endast en passning per anfall!

Om passen misslyckas, det vill säga går över sidlinjen eller studsar i marken avbryts spelet och spelarna ställer upp igen på samma plats för ett nytt försök.
Anfallande lag har fyra försök (down) att göra poäng eller komma närmare målzonen under ett anfall i denna variant. För att ett försök ska räknas som lyckat bör laget tjänat in meter motsvarande bredden av en rektangel, alltså avståndet mellan två koner.

Om en motståndare fångar en passning i luften vänder spelet omedelbart och den som tog passningen kan börja springa mot motståndarnas målzon, hela vägen eller så långt det bara går för fyra down till det egna laget.

Men om passningen lyckas och anfallande lags receiver lyckas tjäna in ett antal meter innan den blir fångad flyttas försöken närmare motståndarnas målzon till den plats där receivern blev stoppad. (I riktig football får anfallande lag fyra nya försök efter ett lyckat).

Om receiver trampar över sidlinjen med bollen stannar spelet och startas med en down mitt på planen i linje från där övertrampet skedde om de intjänade metrarna är tillräckliga. Lagen har fortfarande samma roller så turen går inte över vare sig vid övertramp eller om bollen går över sidlinjen så länge anfallande lag har försök kvar.

Om det blir poäng går anfallsturen över till det andra laget och spelet sätts igång som det gjorde från början, genom att försvarande lag sparkar ner bollen från egen planhalva till motståndarna.

Om anfallande lag misslyckas med att göra poäng på sin fjärde down går anfallsturen över till motståndarna och de får fyra downs med start från den plats där anfallarna påbörjade sin sista down.

Om läget är så illa för anfallande lag att de inser att en misslyckad fjärde down skulle ge motståndarna ett allt för bra utgångsläge när turen går över kan de använda sig av en så kallad punt. Det innebär att de använder sin sista down åt att skapa ett sämre utgångsläge för motståndarna.

En punt görs genom att QB efter "Hot, hot, HIKE!" istället för att passa framåt lämnar bollen bakåt till en spelare (puntern) som ställt sig strax bakom. Puntern sparkar iväg bollen så långt ner på motståndarnas planhalva det bara går likt en utspark från en målvakt i vanlig fotboll.

Försvarande lag snappar upp bollen, som vid en kick off och blir anfallande. Nu gäller det för andra laget att försöka stoppa bollbäraren så fort det går så att anfallande lag inte hinner tjäna in för många meter.

Träna igångsättande ett par gånger, det är den svåraste delen av spelet.

När deltagarna blivit lite säkrare på grunderna kan man prova olika taktiker och uppställningar för receivers och hur de ska löpa. Sedan kan man fylla på med fler regler efterhand, detta är bara de mest grundläggande delarna.

Tips från Jonas, häng tygband i byxlinningen på varje spelare som man kan snappa istället för att använda tvåhands kullning så blir det enklare att döma.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Apan i trädet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/16

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i par. Ledaren ropar ut följande instruktioner som paren ska agera efter.

Apan i trädet Den ena i paret ställer sig rakt upp som ett träd medan den andre klänger sig om denne som en apa i ett träd.

Bröllopsparet Den ena lyfter den andre likt en brudgum som bär sin brud över trösklen.

Kycklingen Den ena ställer sig på knä med händerna i golvet och den andre sätter sig på knä ovanpå och flaxar med armarna.

Cowboyen Den ena är en häst som står på två ben och den andra hoppar upp på ryggen som en cowboy och svingar ett låtsaslasso över huvudet.

Bro En person ställer sig som en bro med händer och fötter i golvet och den andre lägger sig raklång under.

Om man vill kan det par som blir sist klara åka ur tills det bara är ett par kvar.
Bidrag från:
Ida
Läs eller lämna kommentarer (0)

Apelsinförflyttning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/53

Beskrivning
Den här leken är i all sin enkelhet hejdlöst rolig. Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en apelsin som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast apelsinen mellan hakan och halsen och lämna över den till nästa persons haka/hals. Om apelsinen trillar i golvet straffas laget med att apelsinen får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Armkroksboll

Material
  • Basketbollar
Kategori
Betyg 3.34/18

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig i par. De som är i par håller varandra i armkrok och får en boll. Helst en basketboll. Sedan ska de förflytta sig runt i hallen och studsa med sin boll.
Utmaningen är att slå undan de andra parens bollar utan att bli av med sin egen.
Man kan studsa bollen mellan sig i paret.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Axelboll

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.54/11

Beskrivning
Alla deltagare samarbetar två och två.
Ett par börjar genom att ställa sig sida vid sida och klämmer bollen mellan sina axlar.

Deltagarna ur ett annat par ställer sig på ömse sida om bollen och försöker klämma fast den mellan sina axlar och tar på så vis över bollen.

Nästa par fortsätter på samma sätt och så vidare.

Det finns olika sätt att göra utmaningar av detta.
Se hur många överlämningar som hinns med innan bollen trillar i golvet.
Prova med olika typer av bollar.
Prova att klämma fast bollen mellan huvud, höft.
Se hur många överlämningar som hinns med under en begränsad tid.

Prova gärna att se till att det ändras i paren också för att alla ska få möjlighet att samarbeta.
Kanske genom att övriga deltagare ställer sig i två led och de som står först i varje led blir ett par.
Är leden olika långa byts paren automatiskt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Balanslek på rep

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.87/30

Beskrivning
Lägg ut ett långt rep på golvet och be alla deltagarna att ställa sig med båda fötterna på repet, bredvid varandra. Lekledaren säger sedan åt alla att ställa sig i födelsedagsordning, med 1:a januari längst ut till vänster och 31:a december längst ut till höger. Man måste hela tiden ha en fot på repet och får därför klättra och krama sig förbi varandra.

Fungerar bra som uppvärmningslek! Sedan kan man dela in deltagarna i lag eftersom alla nu står blandat, så att de fyra första personerna bildar ett lag och de fyra nästa ett annat lag osv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongkram

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 3.93/184

Beskrivning
Krama sönder en ballong - kan det vara svårt? Jodå, pröva och se! Börja med att dela in sällskapet i par. Ge varje par en ballong (likadana ballonger åt alla paren!). Blås upp din egen ballong som måttstock, och gå runt och kolla att alla paren har blåst upp sina ballonger ungefär lika mycket. Nu gäller det för varje par att på given signal placera ballongen mellan sig och sedan krama sönder ballongen. Vi lovar: Det är svårare än du tror!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.00/11

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blinda ledet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.64/29

Beskrivning
Alla i laget utom en får ögonbindel, ställer sig på led och tar tag i personen framförs axel. Deltagaren utan ögonbindel står längst bak och styra ledet runt en bana utan att prata. Det brukar vara väldigt svårt att gå rätt!.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blindbock - En ny version

Material
  • Plastmuggar
  • Ögonbindel
  • Stol
Kategori
Betyg 3.64/98

Beskrivning
5 st plastmuggar
1 st ögonbindel
1 st stol
Börja med att placera ut plast muggarna efter varandra med ca. 1 meters mellanrum. Sen ställer Du stolen ca 1 meter bakom sista muggen, därefter ber Du 1 "tävlande" att memorera banan innan Du sätter för ögonbindeln, Sen ber du den "tävlande" att gå slalom genom muggarna och till sist sätta sig på stolen. Alla övriga får hjälpa till att med sina röster styra den "tävlande" genom banan. Du ber den "tävlande" starta och går samtidigt före och plockar bort både muggar och stol. Sen kan alla övriga fest deltagare njuta av det spektakel som utspelar sig.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Blåsstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.62/8

Beskrivning
Lagen sitter gränsle på vars en bänk. Bänkarna ställs mot varandra så lagen sitter öga mot öga. Är det fyra lag med i leken kan bänkarna ställas som ett + tecken. När leken ska börja blundar alla och på given signal blåser sista personen på bänken lagkamraten framför sig i nacken, blåsningen skickas vidare fram genom laget till den som sitter först.

När den når fram springer förstamannen iväg och rundar alla bänkar medurs. Undertiden som han springer flyttar resten av laget fram på bänken för när förstamannen åter sätter sig ner, nu sist, så börjar han en ny blås sekvens.

Vinnande lag är det som lyckats får runt alla sina deltagare förståss.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollkapplöpning

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.44/18

Beskrivning
Deltagarna står i en stor cirkel med c:a 1-2 meter mellan varandra. En deltagare får bollen och springer med den utanför ringen. Var som helst i cirklen hoppar han in mellan två deltagare och börjar passa bollen till personen till vänster om sig. Bollen ska passas vidare runt ett helt varv. Deltagaren som står till höger får vara vaken och springer omedelbart utanför ringen åt samma håll som bollen blir passad och ska försöka komma tillbaka till sin plats innan bollen passats runt ett varv. Hinner löparen före bollen är det han som startar leken nästa omgång, hinner bollen först får samma deltagare som får börja om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollströmmen

Material
  • Tennisbollar
Kategori
Betyg 3.44/41

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, en person håller en tennisboll i handen. Tennisbollen ska passas till någon annan i ringen. Gärna långa diagonala passningar. Den som tar emot tennisbollen ska passa den vidare till någon annan. Man får inte passa någon som redan tagit emot en passning.

Det är viktigt att komma ihåg exakt från vem i ringen man fick tennisbollen OCH vem man själv passade till.

För när alla i ringen fått en passning och tennisbollen kommer tillbaka till den som startade fortsätter man att passa vidare exakt i den ordning man gjorde första rundan.

Tennisbollen tas emot och passas vidare från och till samma personer hela tiden.

När man blivit säker på ordningen ökar man svårigheten genom att passa flera tennisbollar samtidigt!
Hela tiden i samma mönster.

Det går att göra denna leken till en namnlek om deltagarna säger sitt namn samtidigt som de tar emot bollen


Läs eller lämna kommentarer (1)

Bowling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/20

Beskrivning
Dela in deltagarna i jämna grupper, ca 5-6 personer i varje grupp. Ta en kraftig pinne, t.ex ett brännbollsrack och knyt fast lika många
snören i handtaget som det är deltagare i en grupp. Snörenas längd får man anpassa efter situation. Inom ett markerat område ställer man
ett par PET-flaskor eller liknande som käglor. Gruppen ställer sig runtom utanför det markerade området och styr slagträdet med hjälp av snörena
och ska försöka slå ner flaskorna. Man får inte trampa innanför det markerade området! Kan utföras på tid.

En vattenfylld PET-flaska funkar ju också som klot.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Bränna svansen

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 3.98/232

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Lag Ett bildar en orm genom att ställa sig på led där man håller ett ordentligt tag om livet på framförvarande person. Lag Två ställer sig i en ring kring ormen och får en mjukboll. På given signal ska Lag Två försöka träffa svansen på ormen, dvs sisteman i ledet. Bollen får bara passas mellan lag medlemmarna i Lag Två som måste stå stilla i ringen, inte springa med bollen.

När någon lyckas träffa sisteman i ormen kan man göra på olika sätt. Antingen får den som träffat bli ny svans i ormen och "huvudet" tar dennes plats i ringen. Eller så byter lagen plats helt, eller så får dom som blir träffade fylla på i ringen tills ormen bara består av en person.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Bröllopsnatten (tallriksleken)

Material
  • Tallrik
Kategori
Betyg 3.34/15

Beskrivning
Till denna lek behövs det två deltagare som inte vet vad leken går ut på. Dessa båda tar man till ett annat rum för att förklara leken. Den enda rekvisitan är en tallrik som läggs upp och ner på golvet i rummet där åskådarna väntar.

De två deltagarna får i avskildhet veta att de ska hjälpas åt att försöka vända tallriken på golvet rätt igen, men de får inte använda händerna! Annars är allt annat tillåtet.

Fast i rummet där de hela ska utspela sig berättar en annan lekledare, förutom de regler deltagarna får, också att åskådarna ska tänka sig att allt deltagarna säger kommer de också att säga på sin bröllopsnatt, något som säkert kommer leda till många skratt. Deltagarna själva vet inte varför alla skrattar så häftigt.

Sanningen är att det är näst intill omöjligt att vända på tallriken om den ligger vänd platt mot golvet. Så när deltagarna ger upp eller alla tycker synd om dem bryts leken och man berättar då för deltagarna vad åskådarna fick veta.

Endast åskådarnas fantasi sätter gränsen för hur rolig denna lek är.

Presentera gärna leken som tallriksleken för att inte avslöja förmycket!!

Det går säkert att ha flera par i aktion samtidigt!

Bidrag från:
Emma Johansson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.69/479

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (11)

Detta är en älg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren har två pennor i handen, t.ex en gul och en grön. Ledaren ger först den gula pennan till personen åt höger (Emma) och säger:
"Detta är en älg". Emma tar emot pennan och frågar "En vadå?", ledaren svarar "En älg".
Emma skickar då pennan vidare till personen till höger (Elias) och säger "Detta är en älg". Elias frågar Emma "En vadå?" Emma frågar ledaren "En vadå?". Ledaren svarar "En älg". Emma säger "En älg" till Elias.

Så fortsätter man så vidare runt i ringen. Hela tiden måste frågan komma tillbaka till ledaren som ger ett svar.

När den gula pennan kommit en bit i ringen tar ledaren fram den gröna pennan och skickar den på samma vis till vänster men säger då istället att "Detta är en ko".

Det kan bli lite jobbit när de båda pennorna möts och meddelanden ska skickas åt alla håll!
När båda pennorna är tillbaka hos ledaren igen är det slut!

Vill man kan man skicka pennorna med frågorna fram och tillbaka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dirigenten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/43

Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.

Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Djurleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.09/11

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dr Chicago

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.85/37

Beskrivning
Dr. Chicago är en bra lek som fungerar bäst för mellanstadiet och uppåt. Leken innehåller en del tänk så den kan nog vara rolig ändå upp till högstadiet....
Man delar upp planen i två delar mha bänkar längs mittlinjen. Ett lag på var sin sida som skall kulla det andra laget mha ett valfritt antal mjukbollar. Blir man träffad sätter man sig ned. För att få va med igen måste man bli "behandlad" av Dr. Chicago, detta sker genom att Dr. Chicago lägger handen på den skadeskjutnes huvud och han får va med igen. Så långt är allt väldigt enkelt.

Innan man börjar har lagen, utan att det andra laget fått reda på vem, utsett varsin Dr. Chicago. Dr. Chicagos hemliga identitet är nyckeln i leken o denna skall hållas hemlig under hela lekens gång. Det gäller därför att flera i laget går runt och "behandlar" patienterna och dessa inte visar vem, som är den riktiga Dr. Chicago genom att stiga upp vid rätt tillfälle. Samtidigt gäller det självklart att skydda Dr. Chicago, blir han/hon träffad kan ingen behandlas och laget kommer till slut att besegras. Laget sista uppgift blir naturligtvis att fundera på vem som är Dr. Chicago i det andra laget.

Det är efter spelets slut den stora finalen kommer, att lista ut vem som är Dr. Chicago i det andra laget, ofta är detta klurigare än man kan tro om lagen gjort ett bra arbete med att dölja dennes identitet. Olika poäng kan delas ut för dels vinst i själva spelet, dels att lista ut vem som är Dr. Chicago. Detta beror på vilken nivå/ålder det är på klassen. Tips är att ge många poäng för "tankedelen"....
Spelet har många djup och olika strategier för att dölja Dr. Chicagos identitet, inte helt fel att diskuteras dessa efter avslutad omgång.
Bidrag från:
Anders Hedman
Läs eller lämna kommentarer (3)

Dubbel killerboll

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.42/26

Beskrivning
Dubbel killerboll fungerar nästan som vanlig killerboll.
Skillnaden är att deltagarna arbetar i par och håller varandra i händerna. Man får lov att skydda sig med huvudet och händerna.

Annars är reglerna de samma. Deltagarna sprider ut sig över lekytan. En eller flera mjukbollar släpps in i spel och det gäller att träffa motståndarparen med dem.

Blir man träffad är man ute och får sitta vid sidan av tills det paret man blivit träffad av själva blir brända. Eller göra en uppgift för att sedan få vara med igen.

Släpper man handkopplingen så blir man självtagen och får då utföra en uppgift t.ex. 5 situps eller 5 svikthopp.

Det räcker att en i paret blir träffad för att båda ska utföra uppgiften.

Snäppet bättre än vanlig killerboll för man måste samarbeta med en kompis också!
Bidrag från:
Peter Sund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest