Rastlekar
Sök bland lekarna
Några lekar som kan passa under rasten.Nyast först.
85 lekar hittades.
Glasfyllning
Material
- Glas
- Vatten
Beskrivning
Ett tomt glas ställs på ett bord. Alla deltagare ska sedan i turvis ordning fylla vatten i glaset utan att det svämmar över brädden. Antingen ur egna glas eller en kanna som alla använder.Man får fylla i hur mycket eller lite vatten som helst när det är ens tur att hälla. Men den som häller i droppen som får glaset att svämma över har förlorat.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Fruit ninja
Material
- Ärtpåsar
- Skynke
- Hink
Beskrivning
En person ställer sig dold bakom ett skynke med ett flertal ärtpåsar. Ärtpåsarna får gärna vara i blandade färger. Om leken görs i gymnastiksal går det att använda en gymnastikmadrass lutad mot en bom att stå bakom.Övriga deltagare ställer sig på andra sidan skynket. Personen med ärtpåsarna börjar kasta ärtpåsar över skynket. Ärtpåsarna behöver lobbas över skynket med en ganska hög båge och lagom takt. Underhandskast fungerar nog bäst.
Höjd och hastighet kan anpassas för högre eller lägre svårighetsgrad.
Personerna på andra sidan ska fånga upp ärtpåsarna innan de landar i golvet, gärna i en liten hink eller liknande behållare.
Om ärtpåsarna har olika färger går det att utse en färg som farlig och därför inte ska fångas. Som bomberna i spel appen Fruit ninja.
Det kan vara ganska lagom om det är en eller två personer som fångar per omgång.
Byte kan göras om en ärtpåse träffar golvet eller ett visst antal ärtpåsar fångats. Eller om en farlig ärtpåse fångats.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Hur många?
Material
- Påse
- Golfbollar
Beskrivning
En påse som inte är genomskinlig fylls med ett varierande antal golfbollar eller annan sak av liknande typ eller storlek.Deltagarna får sedan sticka ner händerna i påsen och utan att titta försöka lista ut hur många saker som finns i påsen!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tre i rad stafett
Material
- 9 rockringar
- 6 ärtpåsar i två färger
Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.Varje lag får tre ärtpåsar i en lagfärg som läggs vid startlinjen.
Några meter ifrån startlinjen placeras de nio rockringarna i en kvadratform med tre rockringar i tre rader under varandra så att de bildar en stor tre i rad spelplan.
Målet är att som i ett parti tre i rad, placera sitt lags ärtpåsar i en sammanhängande rad av tre på spelplanen. Antingen på längden, tvären eller diagonalt.
På given startsignal plockar första person ur varje lagled upp en ärtpåse i sitt lags färg och rusar mot rockringarna och släpper ärtpåsen inuti en valfri tom rockring.
Om det redan ligger en ärtpåse i en rockring är den upptagen och en annan ring måste väljas, så det gäller att vara först!
När ärtpåsen placerats i en ring återvänder deltagaren snabbt till sitt lag igen och växlar med nästa lagkompis i ledet med en high-five handklapp.
Deltagare två tar också med sig en ärtpåse och placerar den i en tom ring, återvänder till lagledet och växlar med nästa deltagare som tar med sig den sista ärtpåsen och lägger den i en tom rockring.
Så länge inget lag fått tre ärtpåsar i rad fortsätter partiet. Nästa deltagare springer efter växlingen till spelplanen utan ärtpåse, men ska då istället välja att flytta en av lagets ärtpåsar ur en rockring till en annan tom rockring. Ärtpåsen måste byta rockring och får inte läggas tillbaka i samma.
När flytten är gjord återvänder deltagaren till sitt lag och växlar till nästa deltagare som väljer att flytta en annan av lagets ärtpåsar.
Så fortsätter leken tills ett lag lyckats få tre i rad och vinner partiet!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Axelboll
Material
- Boll
Beskrivning
Alla deltagare samarbetar två och två.Ett par börjar genom att ställa sig sida vid sida och klämmer bollen mellan sina axlar.
Deltagarna ur ett annat par ställer sig på ömse sida om bollen och försöker klämma fast den mellan sina axlar och tar på så vis över bollen.
Nästa par fortsätter på samma sätt och så vidare.
Det finns olika sätt att göra utmaningar av detta.
Se hur många överlämningar som hinns med innan bollen trillar i golvet.
Prova med olika typer av bollar.
Prova att klämma fast bollen mellan huvud, höft.
Se hur många överlämningar som hinns med under en begränsad tid.
Prova gärna att se till att det ändras i paren också för att alla ska få möjlighet att samarbeta.
Kanske genom att övriga deltagare ställer sig i två led och de som står först i varje led blir ett par.
Är leden olika långa byts paren automatiskt.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tomtesmyg
Material
- Inget
Beskrivning
En deltagare börjar som tomten. Övriga ställer upp längs en linje cirka 10-15 meter från tomten. Avståndet kan anpassas efter behov så att det blir lagom långt.Tomten står med ryggen vänd mot de övriga.
Tomten säger sedan högt till dem som står längs linjen hur många steg och på vilket sätt de ska förflytta sig. Till exempel, 10 älgkliv!
Då tar deltagarna 10 långa kliv i riktning mot tomten och stannar där.
Samtidigt som tomten sagt sin instruktion räknar denne också till 10 högt. Så länge tomten räknar får deltagarna röra sig, men när tomten ropat 10! vänder denne sig om snabbt. Då måste deltagarna stanna och stå helt blickstilla.
Om tomten ser en rörelse från någon måste den deltagaren bege sig tillbaka till startlinjen och börja om.
Men om ingen rörelse kan märkas vänder tomten ryggen mot deltagarna igen och säger en ny instruktion.
När någon lyckas nå fram till tomten obemärkt och lägger sin hand på tomtens rygg blir denne ny tomte i nästa omgång!
Exempel på olika steg kan vara:
Tomtesteg: sätt ena fotens häl mot den andra fotens tår
Myrsteg: små korta myrsteg
Kaninkliv: korta jämfotaskutt
Människosteg: vanliga steg
Jättesteg: långa kliv utan hopp
Luciasteg: eleganta Luciasteg
Trollsteg: Gå på tå eller hälar
Varianterna kan vara oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Sten sax påse runt ett hus
Material
- Hus
Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!
För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).
Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.
Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.
Jättekul, tycker våra barn!
Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.
Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)
Klapp klapp spring
Material
- Inget
Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.
Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.
Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.
Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.
Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.
Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.
Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.
Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Dinosaurieskattjakt
Material
- Dinosaurie (eller annan skatt)
Beskrivning
En enkel lek som kan vara bra när barnen behöver någonting att göra utomhus på fritids. Den har blivit en klassiker på sommarlovet på min skola.Man behöver ett större avgränsat område (gärna en skolgård eller inhägnad) där barnen kan leta fritt på, men samtidigt utan att man behöver oroa sig för att de försvinner utom synhåll.
Leken går ut på att lekledaren gömmer en dinosaurie (eller vad som helst går bra som skatt egentligen naturligtvis) och ger sedan barnen ledtrådar till var dinosaurien gömmer sig.
Sedan ska de bege sig ut på skattjakt efter den med hjälp av de ledtrådar de fått! Man kan sätta den i träd, bakom saker, gräva ner den eller precis vad som helst. Ledtrådarna anpassas lätt efter barnens ålder och det är även ett bra tillfälle att träna lägesorden och färger.
Till exempel kan man säga "under något blått", "sidan om något rött" eller "bakom något gult" o.s.v.
Vill barnen gömma kan man låta dem turas om att gömma den. På så vis får de träna på att stå i centrum utan att det blir något märkvärdigt.
Om man bara låter fantasin flöda och modifierar leken efter hand, samtidigt man bjuder på sig naturligtvis, så kan detta bli både en rolig och givande lek!
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)
Stenleken (Pierre)
Material
- Fem stenar
Beskrivning
Fem stenar läggs ut på en filt.Den som spelar/börjar tar en av stenarna från filten och kastar den rakt upp i luften, plockar kvickt upp en av stenarna från filten innan den kastade stenen fångas. Stenen får ej slå i marken, då är turen över. Turen går även över om man inte lyckas plocka någon sten från filten.
Men lyckas uppgiften läggs den vunna stenen åt sidan och så görs samma sak med de kvarvarande tre stenarna tills filten är tom.
Nästa runda gör man samma sak fast plockar upp två stenar från filten innan man fångar stenen som kastas i luften.
Därefter plockas först tre stenar från filten i första kastet sedan den sista i andra kastet.
I sista omgången ska alla fyra stenar pockas upp innan kast stenen fångas.
En lek man kan leka själv eller med andra.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Mjukbollsjägaren
Material
- Mjuktennisboll
Beskrivning
Leka tafatt/datt/pjätt på en lekplats med lekställningar m.m. Den som tar ska försöka träffa någon med en mjuktennisboll, då går turen över till den som blir träffad som får jaga istället. Det är tillåtet att springa hur mycket som helst med bollen i handen, men bara den som jagar får röra bollen, annars blir man självtagen.Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)
Trädkramarna
Material
- Träd som bon
Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.
När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.
Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Narnia
Material
- Lekband till häxorna
Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.
Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".
Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.
Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke
Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna
Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bollen i burken
Material
- Burk
- Tennisboll
Beskrivning
Detta är en variant av kurragömma och dunkgömme alltså ska en deltagare, "letaren", leta efter de övriga som gömt sig. Den som letar börjar med att blunda och räkna till hundra vid en burk som det ligger en tennisboll i. Burken måste vara slagtålig. Under tiden som letaren räknar gömmer de övriga sig i närheten.När letaren räknat klart börjar sökandet och när någon som gömt sig hittats ska letaren skynda sig att sätta foten på burken och säga den gömdes namn. Det går även att göra som i dunkgömme och säga, "Dunk för NAMNET, 1,2,3". Då får den hittade komma fram och ställa sig i en uppsamlingszon, ett fängelse, i närheten av burken.
Om någon deltagare som inte blivit hittad hinner först fram och sparka iväg burk med boll blir alla som hittats befriade och får på nytt gömma sig medan letaren hämtar och ställer tillbaka sakerna på sin plats igen.
För att göra det lite lättare för letaren kan man räkna från lägre tal som 75 istället, sedan från 50 osv för varje gång burken blivit sparkad.
När letaren hittat alla gömda och på så vis placerat dem i fängelset börjar leken om och den som hittades först får vara den som räknar och letar.
Det går att inleda hela leken med att någon får sparka iväg burken istället för att letaren räknar. Eller göra både ock och låta letaren räkna till femtio i stället för till hundra beroende på vad som passar bäst för gruppen.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Australisk bollek
Material
- Boll
Beskrivning
Tips på enkel och rolig övning med boll vi sett i Australien.Deltagarna står i ring utom en som står i mitten och kastar bollen till de övriga i tur och ordning. Ungefär samtidigt som bollen kastas säger den som kastar "Fånga!" eller "Nicka!".
Deltagaren som får bollen kastad mot sig ska göra det som bollkastaren säger, fast tvärt om. Så säger den som kastar "Nicka!" ska bollen fångas med händerna. Säger den som kastar "Fånga!" ska bollen alltså nickas tillbaks till bollkastaren.
Gör man som bollkastaren säger, istället för tvärs om, är man ute och får sätta sig ner. Bollen kastas till dess att bara en deltagare står upp. Vinnaren kan få agera bollkastare nästa vända. Leken kan verka enkel men är klurigare än man tror för de flesta.
Kan göras svårare/enklare genom att bollkastaren säger "Fånga" eller "Nicka" efter/före att bollen kastats, alternativt deltagarna ställer sig närmare/längre ifrån.
Bidrag från:
Fredrik Hedlund
Läs eller lämna kommentarer (0)
Alfabetet
Material
- Långt hopprep
Beskrivning
Två deltagare vevar ett hopprep, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. Under tiden som en deltagare hoppar rabblar övriga alfabetet högt från A-Ö med en bokstav för varje avklarat hopp.Skulle någon lyckats hoppa sig genom hela alfabetet en gång börjar man bara om från A.
Den bokstav som hopparen slutligen missar på bestämmer sedan begynnelsebokstav för nästa del av hoppningen.
I denna del ska den som hoppat komma på ett namn som börjar på den bokstaven man nådde till under hoppningen. Skulle den bokstaven vara M kan namnet t.ex. vara Micke (såklart!).
Då börjar repslagarna veva repet för hopparen igen och alla säger följande ramsa tillsammans:
"Micke, Micke, älskar du mig, svara ärligt JA eller NEJ!"
Sedan ökas tempot på repvevningen och för varje avklarat hopp ropar alla "JA" och "NEJ" varannan gång tills hopparen missar, vilket då ger svaret på frågan i ramsan!
Man kan förstås fråga om ett fotbollslag på den bokstaven vinner serien istället, eller något annat.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Klockan
Material
- Hopprep
Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bondtolvan
Material
- Hopprep
Beskrivning
Detta är en klassisk hopprepslek. Två deltagare vevar hopprepet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa. Om den som hoppar missar på något sätt under sin tur får denne ta över som rep vevare. Vid hopp i snabbt tempo kan man låta hopparen få komma in i lagom takt innan hastigheten ökas.0. Spring rakt genom bågen utan att hoppa över repet.
1. Ett vanligt hopp sedan direkt ut.
2. Två hopp när repet vevas så att det inte slår i marken, även kallat ballonghopp, hoppa sedan ut.
3. Tre vagg hopp, alltså när repet gungas fram och tillbaka.
4. Fyra långsamma jämfota elefanthopp.
5. Fem hopp i snabbt tempo.
6. Hoppa två vanliga hopp, ducka sedan under repet för två repslag i luften ovanför huvudet, därefter två vanliga hopp igen.
7. Sju hopp med ett halvt varvs snurr på varje hopp.
8. Åtta hopp med klapp i marken mellan varje hopp.
9. Gå in från motsatt håll, gör nio hopp.
10. Fem hopp i högt tempo och fem i ännu snabbare tempo direkt efter.
11. Elva vagghopp.
12. Hoppa in motsols, klara sex hopp, veva sedan repet åt andra hållet för sex hopp och hoppa ut igen.
Läs eller lämna kommentarer (3)
Namntagen
Material
- Inget
Beskrivning
En av deltagarna utses till tagare. Övriga sprider ut sig över lekområdet för att bli jagade. Blir man tagen står man helt stilla och väntar på att någon annan än tagaren rör vid en (skakar hand eller liknande). Men man måste kunna säga namnet på den som man hälsar på för att bli fri!Läs eller lämna kommentarer (0)
Bollsistan
Material
- Mjukboll
- Bon
Beskrivning
Alla deltagare ställer sig i ett bo förutom en person som börjar som tagare. Den som tar har en mjukboll.Är man utomhus och leker kan träd, stenar eller vad annat man nu kan finna vara bon, så länge det är tydligt var man är säker. Är man i en gympasal går det att lägga ut rockringar på golvet.
Leken börjar med att tagaren ropar att "alla måste ut!", då ska alla lämna sina bo och försöka hitta ett nytt. Deltagare som inte är i ett bo kan tagaren försöka träffa med bollen. Den som blir träffad blir då också tagare. Är det flera som tar får de passa bollen mellan sig.
Om den som började som tagare tycker att för många deltagare gömmer sig i bo går det bra att ropa att "alla måste ut" igen!
Bollsistan blir den deltagare som är sist kvar och kan börja som tagare i nästa omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Flaggan 2
Material
- Koner
- Lagband eller västar
Beskrivning
Denna variant av flaggan är i princip den samma som den första med den skillnaden att istället för att använda flaggor har man fyra stycken koner som samtliga måste förflyttas till och vara placerade på den egna planhalvan för vinst. En lek elevrådet organiserade på vår fadderdag på skolan.Deltagarna delas in i två lika stora lag. Lagen väljer varsin planhalva av ett rektangulärt fält, likt en fotbollsplan. Längst ner nära vardera kortsida placeras två koner med några meters mellanrum, det är dem man tävlar om, d.v.s flaggorna.
Nära ett av hörnen på varje planhalva ska lagens fängelse placeras, dit leds tillfångatagna motståndare. Man kan bara bli tillfångatagen på motståndarnas planhalva men är säker från att bli tagen på sin egen halva.
Mellan planhalvorna kan man, om så önskas, ha en smal remsa på några meter som är ingenmansland, där kan ingen bli tagen. Det ger leken lite extra krydda eftersom man får passa sin rygg innan man ger sig in på farlig mark också.
Bakom motståndarlagets kortsida har lagen en fredad zon, ett bo, dit man kan ta sig för att i säkerhet kunna planera anfall och fritagningar från två håll. Annars blir det lätt att spelet blir stillastående vid gränslinjen mellan planhalvorna.
Lagen börjar leken från sin egen planhalva och spelarna ska försöka ta sig fram till konerna på motståndarnas sida och förflytta dem till sin egen.
Lyckas man snappa upp en kon men blir tagen på motståndarnas planhalva läggs konen på marken och får ligga kvar där tills någon annan lagmedlem lyckas plocka upp den igen. Konen får inte flyttas tillbaka av det lag på vars planhalva konen ligger utan får bara flyttas av motståndarlaget. Så en kon kan flyttas närmare och närmare gränslinjen i etapper.
Blir man tagen på sin egen planhalva med en kon lämnas den över till motståndaren som får försöka springa tillbaka med den till sin egen sida.
Lyckas man ta över en kon i säkerhet försöker man placera den så långt ner på sin planhalva som möjligt, snarast. Man kan också markera speciella platser där konerna måste sättas.
Så fort ett lag har alla koner under kontroll på sin egen planhalva har de vunnit.
Motståndare som blivit tillfångatagna måste ledas till fängelset. Man blir befriad av att en lagkamrat tar en hand i hand över till den egna sidan, så länge man går hand i hand kan man inte bli tagen.
Det går förstås att skippa delen med att man måste leda befriade över till egna sidan om situationen tillåter.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Parfotboll
Material
- Snöre
- Fotboll
Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)
Höken kommer
Material
- Inget
Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.Läs eller lämna kommentarer (0)
Alla gubbar spring!
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare samlas i ett bo. En person utses till fasttagare. Fasttagaren ropar "Alla gubbar spring!"Då lämnar alla boet och alla får springa fritt inom lekområdet. När som helst får fasttagaren ropa "STOPP!".
Då ska alla omedelbart stanna och stå alldeles blixtstilla. Om fasttagaren ser någon röra sig får den personen jagas. Fasttagaren måste hinna fånga personen innan denne hinner tillbaka till boet.
Om fasttagaren lyckas fånga personen blir den fångade ny fasttagare.
Alla de övriga deltagarna får gå tillbaka till boet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Katten, mössen och osten
Material
- Något som kan vara osten
Beskrivning
En deltagare utses att vara katt och två eller tre andra blir mössen. Övriga deltagare ställer sig i en stor cirkel, hand i hand, med sträckta armar.Katten startar leken i mitten av cirklen och får under lekens gång inte röra sig utanför den. Mitt i ringen, tillsammans med katten, läggs en sak som ska vara osten. Det kan vara en halsduk, ärtpåse eller liknande. Mössen startar utanför cirklen och de vill givetvis ta osten.
Mössen får röra sig in och ut ur cirklen mellan deltagarna i ringen hur mycket de vill medan de ska försöka stjäla osten som katten bevakar.
Beroende på hur många som är med och leker kan man bestämma om det räcker att mössen lyckas komma åt osten eller om de också måste ta osten ur cirklen.