Ringlekar

Sök bland lekarna
När man sitter eller står samlade i ring öppnas många möjligheter för lek.
115 lekar hittades.

Rusräknerutten

Material
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.90/238

Beskrivning
Till denna lek behövs en boll.
Dela upp deltagarna i två lag och låt ena laget ställa sig i ring med några meter mellan varje deltagare. Det andra laget ställer sig på ett led en bit ifrån ringen.
Den första i "led-laget" ropar "NU" och springer runt "ring-laget", tillbaka och nuddar den sista i det egna ledet. Sista man i ledet ropar "STOPP" då den löpande får kroppskontakt.
"Ring-laget" ska försöka hinna med många bollpass som möjligt runt i ringen från det att "led-laget" skriker "NU" till "STOPP"
Bollpassen räknas och byte sker när alla i "led-laget" sprungit Det laget som har lyckats med flest bollpass har segrat!

Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kinesiskörfil

Material
  • En ärtpåse eller boll
Kategori
Betyg 3.82/71

Beskrivning
Deltagarna står i en ring med en person i mitten med en boll. Deltagaren i mitten kastar bollen till någon i ringen. Personerna som står till vänster och höger om den som fångar bollen ska nu lägga handen sin kind som vetter mot boll hållaren (vänster hand på sin vänstra kind och vice versa). Personen som fångat bollen kastar omedelbart tillbaka den till personen i mitten. Bollen kastas sen direkt till någon i ringen igen och sidokamraterna till fångaren tar upp handen närmast bollen mot sin kind. Gör någon fel, tex lyfter sin hand mot fel kind, eller glömmer göra det helt får denne sätta sig ner och vila till nästa runda. Eventuellt kan den som gör fel få stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kimslek

Material
  • Bricka
  • Filt
  • Blandade saker
Kategori
Betyg 4.07/73

Beskrivning
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas.

En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Namnet Kim kommer från en bok av Rudyard Kipling. Titelfiguren heter Kim och i boken används leken som en minnesövning under spionträning. I boken används juveler och kallas the jewel game, men leken går att utföra med andra, lite billigare, saker . Kipling har också skrivit Djungelboken. Det finns en hel Wikipediasida på engelska om Kims lek.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnduell

Material
  • Filt
Kategori
Betyg 4.09/134

Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tornet

Material
  • Spannar
Kategori
Betyg 4.38/19

Beskrivning
Deltagarna står hand i hand i en ring. Mitt i ringen står ett torn av spannar. 3-4 spannar högt brukar räcka. När startskottet går gäller det att få någon, vem som helst utom en själv, att välta tornet genom att kämpa och dra allt man bara orkar. Den som välter tornet eller släpper taget får vila till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gör si, gör så

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.71/54

Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Bokstavslek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.08/34

Beskrivning
En lek som passar bra i väntan på efterrätten till exempel. Bestäm vem som börjar. Den personen säger en bokstav. Sedan ska personen bredvid lägga till en bokstav, och man fortsätter på det viset tills någon inte kan undvika att bilda ett färdigt ord.

Det är viktigt att hela tiden hålla sig till riktiga ord. Om den förste säger A, så kan nästa säga P, men den tredje ska alltså inte säga A, eftersom ordet Apa då bildas. Lämpligare då att säga E (som ju t ex kan vara början på ordet Apel). Fjärde man kan alltså inte säga Z för att slippa säga Apel. Däremot kan han säga t exempel R, och ha ordet Aperetif i tankarna.

Bildar man ett ord eller inte kan komma på en lämplig bokstav så får man en varning. Efter två varningar åker man ut. Övriga fortstätter till vinnaren korats.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Farfars byxor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.42/105

Beskrivning
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt;

- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?

Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!

Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av farfars långkalsonger istället! (Eller mormors)

Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle :)

Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Hönsepip

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.12/44

Beskrivning
Man sitter i en ring. En person ställer sig i mitten med förbundna ögon, och går sedan och sätter sig i någons knä. Där ska han säga "Hönsepip för mig". Personen vars knä han sitter i ska då säga "pip". Detta i vilket tonläge som helst. Kan personen med förbundna ögon säga vem som pep, blir det den som pep som får stå i mitten. Gissar han fel knuffar personen vars knä han sitter i ut honom i ringen. Sedan är det dags för en nytt knä och ett nytt "pip"!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Mäster kallar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/32

Beskrivning
Alla deltagare sätter sig på varsin stol i en ring.

En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer ett. (Det är lärling nummer ett). Nästa får nummer två osv. Alla klappar sedan händerna i takt. Först på knäna, sedan ihop och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Sedan om igen likadant hela tiden i samma rytm.

Sedan säger mäster: "Mäster kallar Ett!" (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga "Mäster" när han slår på knäna, "kallar" när han klappar ihop händerna och "Ett" när han slår tummarna bakåt. Utan att bryta rytmen fortsätter "Ett" att säga: "Ett till Fem". Fem säger: "Fem till Mäster" etc. Man fortsätter så till någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns eller om Mäster säger "Mäster till Fem" i stället för "Mäster kallar Fem".

OBS! Mäster använder alltid ordet: "kallar" och de övriga ordet: "till".

När någon gör fel flyttar han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret eftersom han nu är den sämste lärlingen. Alla som satt till vänster om honom flyttar ett steg åt höger och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir nu Fyra osv.

Om Mäster gör fel får han flytta till sista plats och Ett blir nu Mäster.

Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den till höger eller till vänster om sig själv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Lösenordet

Material
  • Stolar
  • Saga
Kategori
Betyg 3.83/17

Beskrivning
Till den här leken behöver man stolar och en berättelse eller saga. Om 10 personer är med i leken använder man 9 stolar. Ställ stolarna i två rader så att stolarna står med ryggstöden mot varandra. Man ska kunna gå runt stolarna medan lekledaren läser upp berättelsen.

I berättelsen väljer man ut ett ord, t.ex Rödluvan, om man läser Rödluvan och vargen. Lekledaren börjar läsa sagan från början och deltagarna börjar samtidigt gå i ring runt stolarna. Såfort lekledaren läser ordet Rödluvan ska deltagarna kvickt försöka sätta sig på en tom stol. Den som blir utan plats är ute och får ställa sig vid sidan. Då tas en stol bort och leken fortsätter tills det bara är en person kvar.

Alternativt kan man göra så att den som blir utan stol får bli den som läser sagan och den som läst får gå runt stolarna så behöver ingen bli utslagen utan leken fortsätter tills sagan är slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skepp i hamnen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.16/34

Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.

Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!

De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...

Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.

Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...

Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Musikaliska hatten

Material
  • Hatt (eller något annat att skicka)
  • CD-spelare
Kategori
Betyg 3.57/51

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).
En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.

Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)

Bro bro breja

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.14/30

Beskrivning
Alla tar i ring, utom två som står på var sin sida, med händerna ihopknäppta över ringen. Alla sjunger: "Bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar. Ingen slipper här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn: Vad heter han?" Vid orden "vad heter han" sänker de två sina armar runt axlarna på dem som går i ringen och fångar den som kommer precis på "han". Sedan fortsätter alla sjunga: "Har du tagit prästens sko, prästens sko, prästens sko? Har du tagit prästens sko, guld eller silver?" Den som blir fångad får välja sida genom att viska ett av orden "guld" el."silver" i örat på en av de båda väktarna. Dessa har tidigare valt var sin metall och fången får ställa sig bakom "sin" väktare/lagledare. (De som är kvar i ringen ska inte få höra vem av dem som har vilket ord.) Sedan börjar man om från början med att sjunga "Bro, bro breja ...", tills alla i ringen har valt sida. Leken avslutas med en dragkamp mellan de båda lagen. Man kan låta de två lagledarna hålla i var sin ände av en hopvriden frottéhandduk eller liknande och de andra tar ett stadigt tag runt midjan på kamraten som står framför.

Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (0)

Karusellen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/28

Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.
Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.

Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.

När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!

Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Sagan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/15

Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång en
liten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla som...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/30

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som har
röda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!

En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Stackars lilla kissen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.25/16

Beskrivning
Alla deltagare sätter eller ställer sig i en ring förutom en som är i mitten.
Han som är i mitten är en katt som ska krypa fram till någon i ringen och mjaua tre seriösa mjau.
Personen som katten gått fram till ska då säga medlidande Stackars lilla kissen tre gånger.
Om personen skrattar när han säger det får han gå till mitten och vara kissen.
Bidrag från:
Ellen Fasth
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med ballong

Material
  • Ballong
Kategori
Betyg 4.30/55

Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!

Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Vem är min vän?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
En av deltagarna får gå ut ur rummet. De övriga utser någon som får vara "vännen". Deltagaren som fick gå ut kallas in igen och får fråga någon "Vem är min vän?". Den som svarar säger då något som beskriver "vännen" t.ex. "Din vän har en grön tröja" eller "Din vän tycker om bilar". Sedan fortsätter personen att fråga deltagarna tills denne fått tillräckligt många ledtrådar och kan avslöja "vännen". Då får "vännen" gå ut och en ny vän utses.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.44/16

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med tidning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.42/26

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.

Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Icke smile

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/7

Beskrivning
Alla ställer sig i en ring och tar varann i hand. Sen ska alla börja springa runt och säga "ABC, 123, icke smile, icke le. Icke vise tänderne" Sedan stannar alla. (Tips, det bästa är att stanna bredbent).

Nu ska en person börja med att flytta sin ena fot till kompisen brevids utan att lyfta foten från marken. Kompisen drar sin ena fot till nästa fot och så går det vidare. Tillslut kan man stå hur som helst. Och gissa vad man skrattar!

Den som ramlar eller ger upp först förlorar ända tills det finns två kvar och dom är segrarna.
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klappklappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.

En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.

Variant

Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trollskatten

Material
  • Trollskatt
Kategori
Betyg 4.00/12

Beskrivning
En person får vara Trollet och sitter blundandes ner på golvet. Sidan om sig har trollet sin skatt, tex en ärtpåse eller liknande. Övriga deltagare står tysta runt om i en ring. Smygande försöker de en och en att ta skatten från trollet. Ev kan lekledaren tyst peka på vem som ska smyga fram. Hör trollet att något är i görningen vaknar det med ett trollvrål. Den som lyckas oupptäckt ta skatten blir nytt troll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X